Bomstasjoner: Du risikerer å se mer av dette.  Foto: KRISTIN SØRDAL
Bomstasjoner: Du risikerer å se mer av dette. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Smaken av bompenger

Kostnadene for å holde veinettet i gang skyves mer over på brukeren.

Regjeringen trekker frem investeringene til vei som et av årets store satsinger i forslaget for neste års statsbudsjett. Opplysningsrådet for Veitrafikken har sett på tallene, og har ikke veldig gode nyheter å melde.

– Regjeringens budsjettforslag gir 15 km ny motorvei og en km nytt kollektivfelt samtidig som bilistene betaler mer bompenger enn noensinne. Og forfallet av veiene vil fortsette å øke, sier Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det er i så måte lett å glede seg over noen skarve kilometer med ny vei, men sett i lys av det totale veinettet, så betyr bevilgningene at vi faktisk har dårligere veinett om ett år enn vi har i dag. Dette fordi det totale veinettet har et forfall som spiser opp mer enn det som er foreslått i budsjettforslaget.

Vinnerne og taperne

Foto: Colourbox.com Vis mer


Samtidig som Regjeringen slår seg på brystet over satsingen på vei i det nye budsjettforslaget, så har saken en side det ikke snakkes like høyt om. For hvem er det som skal betale regninga?

Det blir deg og meg.

I 2013 er det lagt opp til at andelen bidrag fra bompenger skal øke til 13,85 milliarder kroner, noe som betyr at det enten skal opprettes flere bomstasjoner, eller at satsene skal økes. Uansett er det med andre ord vi bilister som betaler en høyere andel av regningen.

Nå øker vrakpanten igjen

Totalt vil vi få følgende bedringer i veinettet i året som kommer, noe basert på allerede oppstartede prosjekter, og noe basert på nye:

24 km vei får gul midtstripe, 15 km ny motorvei blir åpnet, 19 km midtrekkverk på to- og trefeltsveier, 12 km forsterket midtoppmerking, en km nytt kollektivfelt og 54 km ny gang og sykkelvei.

Les alt om det nye statsbudsjettet

– Bilistene overoppfyller bompengebidraget. Det er ventet at bilistene betaler rekordhøye 14 mrd neste år til riks- og fylkesvei. Da bør vi forvente mer enn 15 km ny motorvei, sier Femoen.