Småbil med verstingmotor

Nesten 200 hestekrefter ved 7.250 omdreininger. Småbilen Clio Renault Sport blir opplagt en heftig opplevelse.

Vis mer

Småbil med verstingmotor

  1. Store bilder
Vis mer


Nei, vi skrev faktisk ikke feil i ingressen. I Renaults pressemelding omtales bilen konsekvent som New Clio Renault Sport - altså med modellbetegnelsen før produsentnavnet. Etter nærmere undersøkelser viser det seg at bilen faktisk heter Renault Clio Renault Sport 2.0i 16V.

Dermed skulle det i hvert fall ikke være noen tvil om hvilken produsent som står bak bilen.

Selvpustende

Det som også er sikkert, er at Renault har bestemt seg for å lage en av skikkelig heftig utgave av sin nye småbil, som ble kåret til Årets bil 2006. Versting-utgaven av nye Clio kan nemlig skilte med en 2,0-liters motor som yter hele 197 hestekrefter og 215 newtonmeter. Maksimalt dreiemoment er først på plass ved 5.550 omdreininger, noe som forteller oss at dette er en selvpustende motor. Renault har altså ikke latt seg friste til bruke turbolading som en snarvei til økt effekt.

I stedet har Renault utviklet en skikkelig turtallsmotor. De 197 hestekreftene er først på plass ved 7.250 o/min og motorstyringen tillater hele 7.500 omdreininger før turtallssperren kobler inn.

Stor småbil

Vis mer


197 hestekrefter i en småbil høres voldsomt ut - noe det også er. Vi skal imidlertid huske at nye Clio er hele 399 centimeter lang og nesten 177 centimeter bred, noe som betyr at den er blant de absolutt største bilene i småbilklassen. Clio er for eksempel like bred som en Volkswagen Golf og bare 21 centimeter kortere.

6,9 sekunder

Dette er blant årsakene til at bilen ikke er oppsiktsvekkende rask. Riktignok gjøres 0 til 100 unna på bare 6,9 sekunder. Og topphastigheten er oppgitt til 215 kilometer i timen. Disse tallene er imidlertid ikke spesielt imponerende, all den tid Volkswagen Golf GTI klarer samme øvelse på 7,2 sekunder (6,9 med DSG-girkasse) og kan skilte med en toppfart på 235 km/t.

Vis mer


Forklaringen er selvsagt at Golf GTI-motoren er turboladet og dermed utvikler langt mer dreiemoment, nærmere bestemt 280 newtonmeter. Clio-motoren makter altså ikke å levere mer enn 215 Nm.

På den annen side vil nok den turtallsvillige Clio Renault Sport-motoren kunne skilte med høyere underholdningsfaktor enn de fleste turboladede motorer.

Nesten 100 hester per liter

Renault har altså klart å hente ut nesten 100 hestekrefter per liter slagvolum, noe som er uvanlig mye. Det høye uttaket har selvsagt sammenheng med at maksimal fyllingsgrad er tilpasset et høyt turtall - og at motoren rent faktisk takler 7.250 omdreininger. I tillegg har motoren svært høy kompresjon - 11,5:1. Selvsagt har Renault også arbeidet hardt med luftflyt, ventilutforming og så videre.

Sekstrinns girkasse

Vis mer


Clio Renault Sport leveres med en sekstrinns girkasse. Og med utgangspunkt i at vi her snakker om en småbil, er utstyrsnivået høyt. Standardutstyret omfatter blant annet elektronisk stabilitetsprogram (ESP), elektronisk klimaanlegg, integrert radio, regnsensor, kjørecomputer og 17-toms lettmetallfelger.

Til sommeren

Vis mer


De norske prisene er foreløpig ikke klare. Det som imidlertid er klart, er at bilen vil koste 23.000 euro i Frankrike. Med dagens valutakurser blir dette omlag 184.000 kroner. Med tanke på at den norske effekt-, vekt- og slagvolumavgiften samlet vil beløpe seg til nesten 180.000 kroner, er det åpenbart at Clio Renault Sport vil bli en kostbar bil.

Den norske Renault-importøren antar at Clio Renault Sport vil komme til Norge førstkommende sommer.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder