<b>SLUTTER MED INNKREVING:</b> Bomstasjonen til Oslofjordtunnelen. Foto: AFTENPOSTEN/NTB SCANPIX
SLUTTER MED INNKREVING: Bomstasjonen til Oslofjordtunnelen. Foto: AFTENPOSTEN/NTB SCANPIXVis mer

Slutt på bompenger på RV 23 Oslofjordforbindelsen

Samferdselsministeren kommer med gladnyhet for Oslofjord-pendlere.

Det er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som i dag annonserer den gode nyheten for bilistene som benytter den såkalte «riksveg 23 Oslofjordforbindelsen», som forbinder de to fylkene Akershus og Buskerud under Oslofjorden.

- Det er ikke grunnlag for ytterligere forlenging av ordningen med bompengar for trafikk på riksveg 23 Oslofjordforbindelsen, sier Solvik-Olsen i en pressemelding, og presiserer:

- Innkrevingen skal derfor avsluttes ved utgangen av august i år.

Med andre ord blir det dessverre ikke gratis passering før etter sommerferien...

Les også: Disse får billigere bompasseringer

Tidsfristen går ut

IKKE BARE BOMPENGER: Fotoboksen i Oslofjordtunnelen mellom Frogn og Hurum har gjort kryssingen dyrere enn antatt for mange bilister... Foto: KNUT FALCH/NTB SCANPIX Vis mer


Innkrevingen som skjer i dag er basert på et vedtak i Stortinget fra 2013. Den ga anledning til å forlenge den med inntil tre år. Første trinn av prosjektet var nedbetalt i august 2013.

Les også: Du har vel flukthette i bilen din?

I det nevnte vedtaket var det forutsatt at det i løpet av treårsperioden skulle legges frem for Stortinget et ferdig opplegg for bygging og finansiering av andre byggetrinn med nytt tunnelløp under Oslofjorden.

Dinside GURU: Derfor er Oslofjordtunnelen så ofte stengt

Dersom dette ikke ble behandlet av Stortinget innen tre år etter nedbatalingen av trinn én, skulle bompengeinnkrevingen opphøre.

Les også: Betaler du for sent, påløper flergangeren

Nytt tunnelløp

TUNNEL TIL BESVÆR: Oslofjordtunnelen er ofte stengt grunnet diverse hendelser. I 2011, for eksempel, ble det dramatisk etter at en lastebil torsdag tok fyr nær bunnen. Røyk veltet ut av begge tunnelåpningene (bildet). Foto: EDGAR DEHLI/NTB SCANPIX Vis mer


Det er foreløpig ikke avgjort hvilket alternativ som skal legges til grunn for valg av krysningssted for Oslofjordforbindelsen.

Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen vurdere alternativ til bygging av et nytt tunnelløp parallelt med eksisterende løp. En slik vurdering var ein del av konseptvalgutredningen «Kryssing av Oslofjorden», som Statens Vegvesen la frem høsten 2014 før ekstern kvalitetssikring.

Les mer: Slik blir tunnelutbyggingene i Norge fremover

Statens vegvesen er også bedt om å arbeide videre med opplegg for bygging og finansiering av nytt tunnelløp.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til valg av trasé for fjordkryssing når tilstrekkelige avklaringar foreligger, presiserer pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.