SLR Roadster: Ekstremt friluftsliv

Mercedes SLR er en av verdens råeste sportsbiler. Uten tak burde opplevelsen bli vel så intens som i den lukkede kupeen.

Det er nesten fire år siden SLR ble vist første gang. Designet var oppsiktsvekkende, og det var også ytelsene. 626 hestekrefter og en toppfart på over 330 kilometer i timen har aldri vært hverdagskost.

Bilen fikk likevel en mottagelse som var noe mer lunken enn man hadde håpet på. Gjennomgangstonen var at man hadde kompromisset litt for mye med bilens sportslige egenskaper. For å bøte på dette har det siden også kommet en enda heftigere versjon med tilnavnet 722 Edition. Nå er det imidlertid klart for det mange har ventet på: En SLR roadster for maksimal frihetsfølelse og lydopplevelse.

Brutal

Vis mer

SLR Roadster: Ekstremt friluftsliv

  1. Store bilder


SLR Roadster er ikke mindre oppsiktsvekkende enn kupeen. Tvert om. Direkte vakker kan den vanskelig sies å være, men brutalitet, det har den. Ikke minst er de store luftutslippene bak fremhjulene og ”sidepipes” enderør under disse med på å skape dette inntrykket. Foruten skalperingen skiller ikke roadsteren seg fra kupeen visuelt sett. Den karakteristiske fronten og hekkspoileren som reiser seg under hard innbremsing, er fortsatt på plass.

332 km/t

Så til det meste interessante med bilen: Motoren. Den er identisk med V8’eren vi finner i vanlige SLR, og det er neppe en ulempe. 5,5-literen med kompressor leverer nemlig hele 626 hestekrefter og 780 newtonmeter. Det er nok til å sende både roadsteren og kupeen fra 0-100 på 3,8 sekunder. Toppfarten er to kilometer i timen lavere uten fast tak, men de færreste kommer nok til å irritere seg over dette når de ligger i 332 km/t.

Vis mer


Kreftene går til bakhjulene via en femtrinns automatkasse oppgradert av AMG. For å stoppe galskapen har man keramiske skivebremser.

Behold taket på

I slike hastigheter anbefales det ikke å kjøre med taket åpent. I alle fall ikke om du har ambisjoner om uskadet hørsel og fortsatt hårvekst der oppe. I motsetning til i SL og SLK, har man valgt å satse på en softtop-løsning med tradisjonelt stofftak. Det fører til besparelser både på plass- og vektsiden. I tillegg lover Mercedes at aerodynamikken er ivaretatt og at kjøring opp mot topphastigheten er uproblematisk.

Karbonfiber

Vis mer


Noen komplett liste med tekniske data er ikke sluppet ennå så det nøyaktige antall kilo SLR Roadster veier inn på, vet vi ikke, men basert på 0-100-tallene, kan det virke som om man har klart å holde vektøkningen på et svært moderat nivå. Takk byggestrukturen med utstrakt bruk av karbonfiber for det. Vridningsstivheten skal også være på høyde med kupeen.

SLR Roadster blir tilgjengelig for kunder i september. Her til lands må du ut med godt over fem millioner kroner hvis du vil ha en.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder