<b>VANSKELIGE KJØP:</b> Mange henvender seg til Forbrukerrådet i forbindelse med kjøp av bil. Foto: PER ERVLAND
VANSKELIGE KJØP: Mange henvender seg til Forbrukerrådet i forbindelse med kjøp av bil. Foto: PER ERVLANDVis mer

Sliter med bruktbil

10.543 personer har hatt problemer.

Bruktbilkjøp er verstingen. På topplisten over antall henvendelser til Forbrukerrådet, ligger Kjøp av bil. Ti prosent av alle henvendelsene til Forbrukerrådet kommer i sammenheng med kjøp av bil, og antallet tilsvarer 40 telefoner og e-poster hver arbeidsdag.

- Når over to hundre tusen personbiler hvert år skifter eier og kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper av en privatperson, er det ikke rart det oppstår konflikter, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

At så få bruker kontrakt viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet fra 2008.

Her er ti feil du bør unngå ved bilkjøp

Bilkjøphenvendelser ligger også på topp i alle fylker i landet, der flest klager kommer inn i Oslo (941 henvendelser), fulgt av Hordaland (767) og Akershus (705).


Merk at selv om flertallet av henvendelsene gjelder klager, så er det også mer generelle spørsmål med i tallene. Derfor kan vi ikke sette likhetstegn mellom henvendelse og klage.

På grunn av omlegging av Forbrukerrådets registreringssystemer er tallene ikke
nødvendigvis sammenlignbare med tidligere år. Dette er også det første året det er
utarbeidet en fylkesvis fordeling av henvendelsene.

Selge? Kjøpe? Finn ut hva bilen er verdt

Merk spesielt heftelser

Enkelt å unngå, men det kan bli dyrt å glemme: Du bør alltid sjekke heftelser før du kjøper. I Norge er det nemlig slik at billånet følger bilen. Dermed risikerer du også å få med deg en annen persons billån i bagasjen når du kjøper bruktbil.

Her finner du mer om hvordan du unngår å overta andres bilgjeld.

Og sjekk nå for enkelthets skyld også at vedkommede som selger bil privat, faktisk eier bilen. Mer om det her.

Les også: Dyrere å kjøpe bruktbil