<b>T FOR TURBO:</b> Nye Ferrari California T er en av nykommerne som får turbo.  Foto: FERRARI
T FOR TURBO: Nye Ferrari California T er en av nykommerne som får turbo. Foto: FERRARIVis mer

Slik vil Ferrari redde kloden

Svaret er flere hestekrefter!

Alle bilprodusenter møter stadig tøffere klimakrav med tanke på utslipp, og alle må ta sin del av klimakuttet. I Norge har det gjennomsnittlige CO2-utslippet aldri vært lavere.

Men der andre bilprodusenter stadig introduserer ny teknologi som plug-in-hybrid-biler, elbiler og lignende varianter for å redusere utslippet mest mulig, klinker Ferrari til med å annonsere at turbo blir et av deres beste bidrag for å redde planeten.

Ferrari mener faktisk at de blant annet ved å utstyre bilene med turbo kan redusere CO2-utslippet med 20 prosent innen 2021, melder nettstedet Automotive News Europe.

Riktignok vil superbilprodusenten også komme med hybrid-versjoner. Hybrid skal forbeholdes versjonene med V12-motor, mens alle modellene med V8 skal få turbo.

Mindre motor - flere hester

Først ut er California T, som vil få 14 prosent mer krefter, men CO2-utslippet kuttes med 16 prosent i forhold til tidligere (3,9-liter V8, 552 hk, 250 g/km CO2 kontra tidligere 4,3-liter V8, 483 hk, 299 g/km CO2).

Samtidig som bilene skal bli ørlite grønnere, er det altså et viktig poeng at de også blir sterkere.

I dag har Ferrari, med blant annet modellen F12, et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 270 gram pr kilometer. Til sammenligning er gjennomsnittet for alle nye norsksolgte personbiler 111 g/km CO2.

Allerede kuttet 40 prosent

Ferrari påpeker at de har redusert utslippet med nesten 40 prosent siden 2007, da gjennomsnittet deres lå på hele 435 g/km CO2. En av utfordringene er å redusere sylindervolumet i motorene samtidig som ytelsene økes.

MILJØVENNLIG SUPERBIL: LaFerrari yter intet mindre enn 963 hestekrefter. Foto: FERRARI Vis mer


Hva de kan få til med hybrid-teknologi, har de vist med modellen LaFerrari, som har en 163-hesters el-motor i tillegg til en 6,3-liters V12-motor. Samlet har bilen utrolige 963 hestekrefter og et CO2-utslipp på 330 g/km.

Grunnen til at Ferrari ikke vil benytte turbo på sine V12-biler, er fordi det ville krevd fire turboer for å oppnå ønsket effekt. Det ville tatt for mye plass og avgitt for mye varme i motorrommet.