Sikkerhetssystemet baserer seg først og fremst på skiltlesningsteknologi Foto: Mercedes
Sikkerhetssystemet baserer seg først og fremst på skiltlesningsteknologi Foto: MercedesVis mer

Slik vil de hindre spøkelsesbilister

Mercedes tar moderne teknologi i bruk når de vil stoppe bilister som kjører mot kjøreretningen, såkalte spøkelsesbilister.

Fra tid til annen hender det at bilister forviller seg ut i gal retning på enveiskjørte veier. Når det omtales i media er det som regel på motorveien det skjer, til fare for både føreren selv og alle bilistene vedkommende passerer.

I Tyskland anslår ADAC, hvilket tilsvarer norske NAF, at det finner sted opptil 2.800 tilfeller av "spøkelseskjøring" årlig. I løpet av de siste tre månedene har 25 personer i Tyskland omkommet som et resultat av spøkelsesbilister, hevder Mercedes.

Nytt skilt ble innført i Norge i fjor, og skal bidra til å advare potensielle spøkelsesbilister

Også i Norge

Tyskland har et langt mer utbygd motorveinett enn Norge, og dessuten langt flere bilister. Derfor er nok fenomenet et større problem der. Men også i Norge skjer det slike ulykker. I følge en artikkel av Michael W. J. Sørensen fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) i fagbladet Samferdsel, skjedde det i perioden 2002-2009 15 ulykker med spøkelsesbilister i Norge. Dette resulterte i fem drepte og syv hardt skadde.

Ny bil? Mercedes CLA priset

Leser skilt og varsler

Spøkelsesbilister er naturlig nok ofte ikke klar over at de har kommet ut i feil retning, enten som resultat av uoppmerksomhet, stress, rus, et komplisert og ukjent trafikkbilde eller andre ting. Derfor er systemets misjon å varsle føreren om hva som er i ferd med å skje.

Oppdaterte E-klasse er sammen med kommende S-klasse den første modellen som får systemet Vis mer


Teknologien er basert på bilenes evne til å "lese" trafikkskilt. På innsiden av frontruten sitter det et kamera som oppdager blant annet innkjøring forbudt-skilt. For ytterligere å styrke påliteligheten til systemet, sammenlignes informasjonen med data fra GPS-systemet. Ved sterkt nedsatt sikt, kan man likevel få beskjed om at systemet er ute av drift.

Les også: Volvo med selvkjørende bil

Når systemet ser grunn til å varsle føreren, skjer dette både akustisk og visuelt, slik at føreren får anledning til å stoppe, svinge til siden og snu.

S- og E-klasse først

Systemet blir tilgjengelig på nye S-klasse som kommer senere i år og på den oppdaterte utgaven av E-klasse som allerede er vist. Deretter kommer det også til andre modeller.

Dessverre er sikkerhetsfunksjonen foreløpig bare tilpasset det tyske markedet. Mercedes hevder imidlertid at det jobbes "intensivt" med å tilpasse det til andre land også, så det tar neppe lang tid før det dukker opp også her til lands.

Mercedes vant nyhetskampen

Så veldig lang tid tar det neppe heller før andre produsenter kommer på banen med tilsvarende løsninger. Enn så lenge er Mercedes først ute med et slikt varslingssystem, og dermed vant de i dette tilfellet "kampen" om å være først ute med ny sikkerhetsteknologi.

Les også: Volvo-system gir færre ulykker