Nissan Leaf var den 9. mest solgte bilen i Norge i oktober, i et stadig voksende marked.
Nissan Leaf var den 9. mest solgte bilen i Norge i oktober, i et stadig voksende marked.Vis mer

Slik var bilsalget i oktober

På topp ti av mest solgte biler finner vi nå to hybrider og en elbil!

Etter VW Golf kom i oktober Toyota Yaris som en god nummer to på pallen i oktober - i stor grad takket være hybrid-versjonen. Dette symboliserer utviklingen vi nå observerer i det norske nybilmarkedet. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sluppet statistikken over nyregistrerte personbiler i oktober. Den viser at trenden holder seg ganske så stabil, med en ørlite grann kraftigere vekst enn hittil i år, sammenlignet med fjoråret.

I oktober 2012 ble det nemlig registrert 12.413 nye personbiler, hvilket er en oppgang på 7,5 prosent i forhold til samme måned i 2011. Men med to flere registreringsdager enn i fjor er det reelle tallet cirka tre prosent. Det i seg selv forteller kanskje ikke så mye, men i forhold til gjennomsnittet for oktober måned de ti foregående årene, er årets oktobertall 27,7 prosent høyere. Bilmarkedet er med andre ord i god form!

Hittil i år er det registrert 116.612 nye personbiler, det er 2.174 flere enn i samme perioden i fjor eller en økning på nesten to prosent.

En norsk bilrevolusjon

Bruktimporten øker

Den snertne Peugeot 208 (264 registrert i oktober), bidrar til at småbilene - og Peugeot - stiger på registreringsstatistikken. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Det ble - i tillegg til ovenfor nevnte nybilregistreringer - bruktimportert 3.126 personbiler i oktober. Dette er nesten en tredjedel flere enn i oktober i fjor. Hittil i år er det bruktimportert 26.023 personbiler. Dette er 13 prosent flere enn i samme periode i 2011.

Også bruktbilsalget øker - med bortimot ti prosent. Med andre ord omsettes det biler over en lav sko for tiden.

Bilistene og statsbudsjettet

Diesel-griser

Glad-nyheten er at snittforbruket på bilene som blir solgt stadig synker. Det gir seg utslag i lavere utslipp av kullsyre. CO2-utslippstallene oppgitt for nye personbiler som ble registrert i oktober var 127 gram per kilometer. Det er fem g/km lavere enn i oktober 2011. Og faktisk er det slik at i oktober i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 123 g/km (130 gram året før), mens det for dieseldrevne biler ble 138 g/km (135 gram i fjor).

Bilene som holder seg best i verdi

Knekk i dieseltrenden

Det må sies at i oktober hadde bare 57,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. I oktober 2011 var dieselandelen mye høyere: 77,0 prosent. Hittil i år er dieselandelen 65,1 prosent, mens den i samme periode i fjor var 75,1 prosent.

OFV gir oss for øvrig følgende tall: CO2-utslipp for nye personbiler i oktober 2012 (januar-oktober i parentes):

•Alle personbiler 127 g/km (130 g/km)
•Bensinbiler 123 g/km (129 g/km)
•Dieselbiler 138 g/km (136 g/km)

Elbilsalget stabilisert

Grunnen til det forholdsvis lave totaltallet ligger selvsagt i salget av elbiler - som registreres med null i CO2-utslipp. Nissan Leaf lå på 9. plass på registreringsstatistikken denne måneden og elbiler hadde 3,4 prosent markedsandel i oktober - det ble registrert 421 elbiler eller 220 flere enn i samme måned i fjor. Hittil i år er det registrert 3.404 nye personbiler med kun elmotor, det er 1.974 flere enn i samme periode i 2011. Det kan riktignok tyde på at det svært høye septembertallet - fem prosent markedsandel - var noe eksepsjonelt - men vi får følge med...

Stadig fler hybridbiler

Det ble registrert 990 (8,0 prosent markedsandel) nye personbiler med hybriddrift i oktober, nesten tre ganger så mange som i oktober i fjor. Hittil i år er det registrert 5.064 nye biler med hybriddrift, dette er en økning på nesten 50 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Vi vil ha firehjulsdrift

I oktober ble det registrert 3.788 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 30,5 prosent. I samme måned i 2011 var firehjulsdriftandelen 27,4 prosent. Hittil i år er firehjulsdriftandelen 28,8 prosent, mens den i samme periode i fjor var 26,2 prosent.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)