<b>TESLA PÅ BILLIGSALG?</b> Ved første øyekast kan det se slik ut på Tesla sine nettsider, men for å få vite bilens egentlige pris må du studere nøyere.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TESLA PÅ BILLIGSALG? Ved første øyekast kan det se slik ut på Tesla sine nettsider, men for å få vite bilens egentlige pris må du studere nøyere. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Slik svarer Tesla på kritikken

Tesla har fått Forbrukerombudet på nakken, og her er Teslas forklaring.

Forrige uke ble det kjent at Tesla annonserer bilene sine til en langt lavere pris enn det kundene må betale for dem.

Tesla dekker seg bak at de har trukket fra den summen de mener kundene sparer på drivstoffet, og forsvarer med dette den langt lavere summen – en sum ingen får kjøpt bilene for.

Dette liker Forbrukerombudet dårlig, og sier at kjøpspris og driftskostnader er to vidt forskjellige ting, og derfor også skal holdes adskilt i markedsføringen.

Forbrukerombudet har derfor bedt Tesla endre måten å oppgi pris for bilene på, med en frist til 3. august for å endre informasjonen på sine nettsider.

Vi har testet avsindige Tesla Model S P85D

Vi vil vite hvorfor

I et forsøk på å få Tesla sin mening om situasjonen, sendte vi følgende spørsmål på e-post til Esben Pedersen, kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia:

TALSMANN: Esben Pedersen, skandinavisk kommunikasjonsjef i Tesla har fått mye å svare på. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


- Har dere tenkt til å følge oppfordringen fra Forbrukerombudet? Hvis ja, klarer dere dette innen 3.august?

- Er dere enige i vurderingen Forbrukerombudet har gjort om at annonsen er villedende?

- Hva ønsket dere å oppnå da dere planla kampanjen? Hva tenkte dere?

Tilbake fikk vi et svar på engelsk, som representerer Tesla sin holdning, og som de ikke ville at vi skulle dele opp eller oversette uten at de fikk det oppdelte sitatet til godkjennelse.


Tesla Model S støtter kun 3G

Dette sier Tesla

Med bakgrunn i Teslas mange krav for å komme med et tilsvar har vi her valgt å ta med svaret på engelsk:

«The cost savings of an electric car is one of the fundamental benefits of Model S. The vast majority of consumers are unaware that the purchase price of fossil fuel cars is deceptively low, as it hides a much higher cost of operation.

It is in the interest of consumers to take into account the high cost of burning petrol when looking to purchase a vehicle. We make clear which figures are inclusive of savings from an electric vehicle and which are not. There’s no fine print; both figures appear right next to each other on our website and are clearly identified so that consumers have complete information.

We stand by our position, but are willing to remove the savings language from our website if sellers of petrol cars are required to warn buyers of the high cost of fuel and service relative to electric cars.
The Ombudsman's analogy of a bus and bicycle is misleading, as they do not compete against each other, whereas Model S and gasoline sedan are. In due course, we will be submitting a more thorough rebuttal to the Ombudsman's statement as there were a number of other errors in it.»


I dette svaret forteller Tesla altså at drivstoffbesparelsene er en av de store gevinstene ved å kjøpe en Tesla. Det foreløpige avgiftsfritaket forteller de i sitatet ingen ting om, et fritak som ikke varer evig.

Tesla forteller også at «majoriteten av forbrukere er uvitende om at prisen på en bensin- eller dieselbil er villedende lav, ettersom den skjuler en mye høyere driftskostnad».

Hvor Tesla har det fra at forbrukere ikke vet at bensin eller dieselkostnader kommer i tillegg til kjøpsprisen, har vi foreløpig ikke klart å få ut av dem.

Da vi stilte spørsmål om hvorvidt Tesla hadde dokumentasjon for lavere vedlikeholdskostnader på sine biler sammenlignet med andre biler var svaret fra Pedersen enkelt og ganske kort.

- Nei.

Med denne vil de knuse Telsa P85D

Bør drivstoffet tas med?

Hva mener du?

Er det riktig å oppgi pris på denne måten? (Avsluttet)
Nei, det blir helt feil.(89%) 2937
Ja, det er helt greit.(9%) 281
Vet ikke, kanskje. (3%) 87
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Tesla ønsker med andre ord at kostnaden for drivstoff skal med i bilers oppgitte pris, uten at de har noen forklaring på hvordan dette skal håndteres.

Vi kjenner per i dag ikke til noen markeder som oppgir bilers pris inklusive drivstoff eller andre driftskostnader.

Disse kostnadene ligger under det man på engelsk kaller «cost of ownership», eller driftskostnader på godt norsk.

Når Tesla velger å beregne en drivstoffkostnad på andre biler for å ha noe å sammenligne med, så beregner de dette fordelt over 15.000 km, og med et forbruk på 0,8 liter per mil til en literpris på 14 kroner. Dette stemmer naturligvis bare for noen.

Her er gigafabrikken

Vi blir enige

BLIR ENIGE: Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet regner med å komme til enighet med Tesla. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Den kreative metoden for å prise biler er en løsning Tesla har innført i alle de land vi har sjekket.

Forbrukerombudet ser på ingen måte dette som en vei å gå, og har naturligvis bedt Tesla om å slutte denne formen for prissetting av bilene deres. Fristen er 3. august.

Skulle ikke Tesla innrette seg etter det norske regelverket, så vil saken havne i Markedsrådet. Der kan Tesla bli idømt tvangsgebyr.

- Jeg er rimelig overbevist om at vi skal komme til enighet med Tesla om dette, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.