<b>KAN BLI DYRT:</b> Å kjøre fort kan koste deg dyrt på flere måter. For det første kan det resultere i sure bøter. Men det mange ikke tenker over er at forbruket og utslippene øker prosentvis mer enn hastigheten. I tillegg gir økt hastighet økt slitasje. Foto: PER ERVLAND
KAN BLI DYRT: Å kjøre fort kan koste deg dyrt på flere måter. For det første kan det resultere i sure bøter. Men det mange ikke tenker over er at forbruket og utslippene øker prosentvis mer enn hastigheten. I tillegg gir økt hastighet økt slitasje. Foto: PER ERVLANDVis mer

Slik sparer du både penger og miljøet

Skal du tilbringe mye av ferien bak rattet, er dette tipsene du bør følge.

Det er mange faktorer som spiller inn når man skal se på en bils forbruk. Småbiler blir ofte brukt som eksempel på miljøvennlige biler. Liten vekt og liten motor gir reduserte utslipp. Sannheten er likevel litt mer nyansert.

LES OGSÅ: Forbruket bestemmer prisen

Hver uke tester vi flere ulike biler. Disse blir kjørt både kort og langt, da mange av oss pendler til jobb. Her får vi stadig bekreftet at liten bil ikke nødvendigvis er løsningen for de som pendler et stykke på motorvei, eller på annen vei med høyere hastighet.

Trafikken flyter ofte (ikke alltid) i høyere hastigheter enn skiltingen tilsier. På motorvei merket med lovlig hastighet 100 km/t glir trafikken ofte opp i 120 km/t.

Dette betyr at småbilene er langt utenfor sitt effektive bruksområde, og kan ha et høyere forbruk enn en bil med noe større motor ville hatt.

Mye av årsaken til dette ligger i utvekslingen.

Om du skal dra på ferie i bilen, ha leiebil, eller bare generelt kjøre mye i sommer, så kan det være fornuftig å tenke over akkurat dette. Det er ikke nødvendigvis slik at liten bil er det billigste. Spesielt ikke om de blir lastet til randen, for da piskes biler med små motorer mye mer enn de sterkere.

Lavt turtall

Om du skal velge en bil til dette formålet, altså kjøring på vei med høy hastighet, er det også svært relevant å se på utvekslingen på sistegiret, enten det er fem eller sekstrinns girkasse. For de som ikke besitter allverdens kunnskaper om bil, så kan en forenklet tommelfingerregel være å se på turtallet ved 100 km/t. Dette skal gjerne være så lavt som mulig.

Noe av det første man lærer seg under økokjøring er å gire så snart som mulig for å holde turtallet nede.

LES OGSÅ: Slik kjører du gjerrig i sommer

Her er likevel noen enkle spareeksempler:

  • En bil som bruker 0,1 liter mindre per mil gir deg 1000 kroner mer på kontoen for hver 10.000 kjørte kilometer.
  • Det er svært enkelt å spare 5% bare ved bevisst å kjøre økonomisk. Det betyr lett 500 kroner mer på konto for hver 10.000 kjørte kilometer.
  • Senker du farten fra 100 til 90 km/t, så sparer du 700 kroner for hver 10.000 kjørte kilometer.
  • Fyll på rimeligste sted og tidspunkt. Dette blir raskt 1000 kroner spart på 10.000 km.

Fart og forbruk

Forholdet mellom hastighet og forbruk er ikke spesielt bra. I alle fall dersom man er glad i fart. Økningen i forbruk er ikke proporsjonal med økningen i hastighet. Forbruket stiger langt mer, og dessverre følger utgifter til enkelte slitedeler samme vei. Særlig innen tungtransport er sistnevnte et kjent element.

LES OGSÅ: Dette er dagene du bør fylle

Mange synes kanskje det å kjøre utenlands er en vanskelig nok oppgave i seg selv, om da ikke i tillegg skal måtte tenke på mange andre ting også.

Men om du skal på kjøre mye i sommer, så kan du faktisk spare endel dersom du tenker litt over hvilket gir du ligger i, sjekker turtallet og passer på hastigheten.

Svenske Vegvärket har satt opp regnestykket på hvordan forholdet mellom hastighet, forbruk og utslipp fortoner seg. I tillegg må du også ta høyde for økte vedlikeholdskostnader ved økt hastighet.

All data er satt til 100 % ved 110 km/t. Les deretter endring av forbruk og utslipp i % ved hastighetsjustering opp eller ned. Vis mer


I diagrammet er forbruk og utslipp satt til 100 % ved 110 km/t. Disse tallene er fra Sverige, men det er også tillatt å kjøre i 110 km/t noen steder i Norge. I enkelte andre land enda mer.

Deretter kan avviket i prosent leses av i forhold til redusert eller økt hastighet. Det mest interessante er å se på CO-utslippet, som synker vel 28 % dersom man reduserer hastigheten 20 km/t, fra 110 til 90 km/t.

Om du derimot øker hastigheten med 20 km/t, fra 110 til 130 km/t, så øker verdien hele 63 %.

Utslippene av de fleste kjøretøyer stiger kraftig ved økt hastighet. Det er verdt å merke seg at den eneste komponenten som øker lineært i forhold til hastigheten er kulldioksidene.

I tillegg kan grisekjøring føre til sure bøter og inndragelse av lappen. Skal man på langtur, eller har planer om å feriere i bilen, så handler det om å bruke hodet. Kjør forsiktig, ta nok pauser og hold fartsgrensene.

Det er best for både lommebok og miljøet.