<b>RÅERE:</b> Volvo XC90 R-Design (bildet) har en mer sportslig fremtoning enn standardmodellen. Nå vil Volvo knyte et tettere samarbeide med racing-spesialisten Polestar for å fremelske flere versjoner med høye ytelser. En 2.0 biturbo + kompressor på 450 hester er allerede vist. Foto: VOLVO
RÅERE: Volvo XC90 R-Design (bildet) har en mer sportslig fremtoning enn standardmodellen. Nå vil Volvo knyte et tettere samarbeide med racing-spesialisten Polestar for å fremelske flere versjoner med høye ytelser. En 2.0 biturbo + kompressor på 450 hester er allerede vist. Foto: VOLVOVis mer

Slik skal Volvo bli et ekte premiummerke

Ekstra kapital fra de kinesiske eierne lar Volvo satse tungt.

Nye Volvo XC90 er på norske veier om få måneder, og bekrefter Volvos mer effektive tilnærming til bilproduksjon og design. Dermed er det klart for trinn to.

Mer om nye Volvo XC90 kan du lese her.

Vil bli «ekte» premium

Nå gjenstår det å heve nivået opp til det premium-imaget Volvo selv gjerne vil ha. Det er ingen hemmelighet at Volvo som premium-merke ikke befinner seg helt der oppe med de tre tyskerne Audi, BMW og Mercedes.

Les også: Volvo fornyer hele produktlinjen

Blant elementene som mangler er høy-ytelsesversjoner. Der briljerer tyskerne - det er ikke så rart i og med at de er aktører i et marked der mange kunder kan utfolde seg på motorveier hvorav en god del har «fri» fart.

MER FUTT: Her er det en T6 AWD vi ser med R-design og i Polestar-blått. Etterhvert vil det bli duket for enda mer krefter. Foto: VOLVO Vis mer


BMW M, Mercedes-AMG og Audi S og RS er blant flaggskipene Volvo hittil ikke har hatt noe å stille opp mot når vi snakker høy-ytelsesmaskiner beregnet for fartsdjevelens veddeløpsbane.

Her kan du lese om prisen på nye Volvo XC90.

Men nå får de en racing-partner

Racing-selskapet Polestar vil derfor bli knyttet tettere til Volvo framover. Polestar har blant annet utviklet løpsbiler basert på Volvo for WTCC-mesterskapet og til og med for V8 Supercars-mesterskapet i Australia. I 2011 kunne vi vise en råtass av en C30 Polestar, med 405 hestekrefter, som ga et første signal om hva som kunne være i vente.

I mellomtiden lanserte Volvo en del Polestar-trimmede utgaver av de kraftigst motoriserte versjonene av C30, S60 og V60 med R-design, men disse imponerte oss ikke veldig da vi testet dem på Gotland Ring i 2011.

Over 500 hester

Men i 2013 lanserte Volvo og Polestar en overpotent versjon av S60 kalt S60 Polestar Concept, med 508 hestekrefter og 577 newtonmeter hentet ut fra den turbomatede T6-motoren på tre liter.

Dermed kunne Volvo, riktignok i konseptformat, endelig vise til ytelser på nivå med de heftige tyskerne i øverste ytelsesklasse, BMW M3 og Mercedes C 63 AMG. (Sistnevnte har for øvrig nettopp fått en enda råere etterfølger: Mercedes-AMG C 63).

BLÅ-BLÅTT: Volvo V60 og Volvo S60 Polestar. T6-motor, 350 hester, 502 newtonmeter og firehjulsdrift. 0-100: 4,7 sekunder. Foto: VOLVO Vis mer


Blr XC90 nestemann ut?

Allerede vinteren 2014 ble de første rene Polestar-versjonene av S60 og V60, på 350 hester og 502 newtonmeter, presentert. Polestar foretar for øvrig en rekke andre modifiseringer enn på motoren; både på det aerodynamiske planet og på chassis/hjuloppheng, for å bedre veigrep og sportslighet.

Det som nå står for tur er de kommende bilene basert på den nye skalerbare plattformen og Polestars eier, Christian Dahl, har bekreftet at SUV-ene skal få Polestar-behandlingen.

Der vil naturlig nok XC90 være med, og at den har potensial er det ingen tvil om.

Nylig viste Volvo en fantastisk ytelsessterk versjon av sin nye 2.0-motor, som vil passe bra i den nye luksussuven fra den svenske produsenten. XC60 er også kandidat for Polestar-modifikasjoner.

Så følg med: Polestar har ikke sagt sitt siste ord og Volvo akter å fortsette med sin image-bygging. Vil de klare å utfordre Mercedes-AMG, Audi S/RS og BMW M ? Tiden vil vise.

I mellomtiden kan du lese våre nyeste tester av:

- BMW M3/M4
- Mercedes E 63 AMG og E 63 S AMG
- Audi A6 RS

Flere bilder:

INTEGRASJON: Volvo Polestar-versjoner på fabrikkgulvet. Foto: VOLVO
R-DESIGN: Volvo XC90 R-Design ser mer enn klar nok ut for en god porsjon ekstra ytelser. Foto: VOLVO
Volvo XC90 R-Design Foto: VOLVO
Volvo XC90 R-Design Foto: VOLVO
Volvo XC90 R-Design Foto: VOLVO
MER FUTT: Her er det en T6 AWD vi ser med R-design og i Polestar-blått. Etterhvert vil det bli duket for enda mer krefter. Foto: VOLVO
RÅERE: Volvo XC90 R-Design (bildet) har en mer sportslig fremtoning enn standardmodellen. Nå vil Volvo knyte et tettere samarbeide med racing-spesialisten Polestar for å fremelske flere versjoner med høye ytelser. En 2.0 biturbo + kompressor på 450 hester er allerede vist. Foto: VOLVO
Volvo XC90 R-Design Foto: VOLVO
STOR SUV: XC90 R-Design er en stor SUV, men med sportslig utseende. Foto: VOLVO
NÆRMERE TYSK? Polestar-utgaven av Volvo S60 Foto: VOLVO
INGEN REVOLUSJON: Interiør i en Polestar-versjon av Volvo V60. Foto: VOLVO