<b>SKAL STOPPE KRIMINELLE</b> Krimenheten skal blant annet følge mønster i krimsakene og etterforske potensielle nettverk.  Foto: NTB SCANPIX
SKAL STOPPE KRIMINELLE Krimenheten skal blant annet følge mønster i krimsakene og etterforske potensielle nettverk. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Slik skal Statens vegvesen stoppe kriminelle

Skal bekjempe kriminell aktivitet, som trimming og juks med kilometerstand.

Statens vegvesen har nylig opprettet en ny enhet, som skal ha som eneste formål å avdekke samfunnsskadelig og kriminell aktivitet blant trafikanter og kjøretøy.

I spissen av krimenheten står Jon Molnes i Statens vegvesen

- Samlet tjener svindlere milliarder på kriminalitet knyttet til trafikant- og kjøretøyområdet i Norge. Risikoen for å bli oppdaget har vært for liten, samtidig som det er små straffer og stor mulighet for fortjeneste, forteller Molnes til Dinside.

LES OGSÅ: EUs mål for trafikksikkerhet i faresonen

Enheten skal blant annet ta tak i forhold som omhandler skifte av identitet og kloning av kjøretøy, ombygging av kjøretøy, manipulering av kilometertellere, ferdskrivere og trimming.

I tillegg vil de ta seg av saker som omhandler ulovlige trafikkskoler, forfalskninger, juks ved prøver og smutthull i regelverk som kan utnyttes.

- Vi skal etterfølge de komplekse sakene der vi ser det er strukturer bak, for så å anmelde disse forholdene til politiet, fortsetter Molnes.

LES OGSÅ: Selgeren har ansvaret for årsavgiften

Vil kutte svindlingen

- Det er et mål å iverksette tiltak som gjør det vanskeligere å tjene store penger på dette. Først av alt må vi få gode rutiner på innsamling og strukturering av informasjon, slik at vi kan analysere og dokumentere hva, hvordan, hvem, omfang og når svindelen skjer.

LEDER AV KRIMENHETEN: Jon Molnes i Statens vegvesen skal lede krimenheten. Han tror det vil hjelpe politiet å avdekke organisert kriminalitet. Foto: HENRIETTE ERKEN BUSTERUD Vis mer


Dette skal da gi grunnlag for at Molnes og resten av enheten skal kunne arbeide videre med regelverk, rutiner og arbeidsprosesser.

- Vi vil samhandle tett med interne og eksterne ressurser og vurdere tiltak som bidrar til å øke risikoen for å bli oppdaget, fortsetter Molnes.

LES OGSÅ: Vi har testet verkstedene

Omsetter usikre biler

Både innad i Norge og ellers i Europa er det knyttet store problemer til omsetning og reparasjoner av allerede skadde og kondemnerte kjøretøy.

- En ting er at kjøretøyene omsettes for å sikre seg identiteter, som så byttes til andre kjøretøy. En annen kan være at det brukes stjålne deler eller at reparasjonene er mangelfulle, slik at kjøretøyet ikke er like trafikksikkert som før.

Et annet problem kan også være at kjøretøyet ikke blir tilstrekkelig reparert, og for eksempel airbagene ikke blir erstattet, for å tjene mer på salget.

LES OGSÅ: Se vegvesenetes skrekkeksempler på norske veier