LOKKER MED BANEKJØRING: Porsche håper på 30 salg når de sluser 300 potensielle kjøpere gjennom sitt Porsche World Roadshow på Rudskogen denne uken. Foto: Rune M. Nesheim<div><br></div>
LOKKER MED BANEKJØRING: Porsche håper på 30 salg når de sluser 300 potensielle kjøpere gjennom sitt Porsche World Roadshow på Rudskogen denne uken. Foto: Rune M. Nesheim

Vis mer

Rekordår for Porsche 911

Slik skal Porsche selge flere biler

Frister potensielle kunder med banekjøring. 

Porsche opplever gode tider i Norge om dagen.

Det selges biler som aldri før, og det er ikke lenger bare SUVene som spinner ut av salgshallene. Sportsbilene selger også bra og med fristelser som bane- og kjøreferdighetstrening for potensielle kunder for å vise bilenes fortreffelighet, skal det selges enda mer. Vi var med for å prøve opplegget nye kunder går igjennom.

Porsche World Roadshow

Det spares ikke på kruttet. Det er tyskerne som står for opplegget når de ruller ut sitt roadshow på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad over en hel uke i september.

Dette er en helårsgesjeft og teamet reiser rundt på et 30-talls destinasjoner rundt om i verden i løpet av et år.

Et utvalg av de forskjellige modellene står på rett linje ved nøye oppmålte krittmerker i asfalten.

Prospektene, som de potensielle kundene kalles, skal få oppleve et representativt utvalg av bilmodellene. Alt fra hybrid og diesel til de illsinte Turboer S-modellene. De får prøvd deg på bane, i slalåmløype og akselerasjonstest. Porsche lar dem også kjenne på terrengegenskapene hos Cayenne.

300 utvalgte får være med på opplegget. Målet er at 30 av dem skal kjøpe biler… på kort sikt.

Porsche 718 Boxster S har fått 350 hester fra en 2,5 liters bensinmotor. Det er faktisk mer effekt enn forrige generasjon 911 Carrera S hadde. I tillegg fikk vi føle på 911 Targa 4S (420 hk) og 911 Turbo S (580 hk). Men igjen… ingen holdt følge med instruktøren som kjørte standard 911 Carrera med 370 hk.

PRØVER ALLE MODELLENE: Porsche World Roadshow stiller 24 biler, 300 dekk og fem instruktører til disposisjon på Rudskogen Motorsenter. Foto: Rune Nesheim Vis mer
NICE ASS: Porsche 911 har kanskje verdens mest kjente silhuett. Designelementene prøves gjenskapt i øvrig modellprogram. I fremtiden vil flere modeller få smaler baklykter, slik nyeste generasjon 911 har. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Tidligere har deres store SUV Cayenne, særlig i kombinasjon med diesel, solgt svært bra.

I år er det den mindre Macan med 252 hesters bensinmotor som står for mest salg ifølge Morten Scheel, administrerende direktør for Autozentrum Sport AS.

Det som kanskje er like oppsiktsvekkende, er at Macan GTS og Macan Turbo med 360, respektive 440 hester faktisk står for over en fjerdedel av salget.

Dropper diesel, kjøper hybrid

Deretter følger Cayenne, med den ladbare hybriden som gir et ekstra løft på salget.

BANEBIL MED SKILTER: 911 GT3 RS står på toppen av ønskelisten for entusiastene. Den leveres med en selvaspirerende 4,0 liter på 500 hester, bakhjulstrekk, halvbur, brannslukker og sportsstoler med 5-punktsseler rett fra fabrikken. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Med tilsvarende utstyr, koster en 416 hesters hybrid omtrent det samme som en 211 hesters diesel. Det har gjort at de aller fleste kjøper hybridversjonen.

911 øker mest

Porsche 911 er den eneste sportsbilen som selger mye her i Norge. Konkurrenter som Audi R8, BMW i8, Jaguar F-Pace, Lexus RCF med flere, selger bare en håndfull biler i året.

911 kom med facelift og helt nye motorer i fjor og Porsche klarer ikke å dekke etterspørselen i Norge for øyeblikket. Hittil i år er det registrert 68 nye 911, mens tidligere rekord var helt tilbake i 2006, da det ble registrert 55 nye 911– på et helt år.

300 hester for prisen av 211

Nykommeren 718 Boxter og Cayman har også opplevd økt etterspørsel og Porsche har registrert 60 prosent flere enn på samme tid i fjor. Godt hjulpet av at den nye firesylindrede boksermotoren p 300 hester er priset omtrent som utgående modell med 211 hester.

Les også:

BMW og Mercedesl GLC får konkurranse av Audi

Testet: Porsche Cayenne S E-Hybrid

TEST: Porsche 918 Spyder

FORDELER KREFTENE: Porsche hevder de er den eneste bilfabrikanten som lar deg kjøre i 280 km/t på Autobahn og et øyeblikk etter kjøre i røft terreng uten andre modifikasjoner enn et tastetrykk. Cayenne har selvfølgelig ikke manuelt innkoblingsbare differ, men etter en runde på hjulene som ikke har grep, føres kreftene over til hjulene som har grep. Foto: Rune Nesheim

Vis mer