<b>SKREMMENDE:</b>  Slik kan det se ut igjennom hele døgnet i storbyene om ikke trafikkvanene endrer seg.  Foto: NTB SCANPIX
SKREMMENDE: Slik kan det se ut igjennom hele døgnet i storbyene om ikke trafikkvanene endrer seg. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Slik skal de sette fokus på køproblemene

NAF arrangerer kollektivt forsøk for økt fokus på køproblematikken.

Vi bruker mengder med tid i kø frem og tilbake til jobb. Verst av alt rammes gjerne barnefamiliene som sliter med å få dagen til å gå opp - uten bil.

Visste du at det koster oss omkring 2,6 millioner kroner i minuttet å stå å stange i køen inn til storbyene og jobben?

Nå vil NAF i samarbeid med flere andre aktører, sette køproblematikken i fokus. 22. september vil de bevise at det går an å unngå kø.

LES OGSÅ: Slik kjører du i kø

Men hvordan har det blitt sånn?

Norges bilpark har siden 2003 økt med over 35 prosent. Det er ikke forenelig med utviklingen til veinettet, noe som fører til at veiene fylles opp i rush-tiden.

En undersøkelse gjort av NAF viser oss at 84 prosent av barnefamiliene benytter bil som transportmiddel til og fra jobb fordi de må gjøre flere stopp på veien.

Effektiviteten først, eller?

40 prosent av de spurte med hjemmeboende barn, forklarer at det er effektiviteten som setter bilen foran kollektivtransporten i hverdagsreisen.

Det er stor grunn til å tro at flere ville valgt offentlig transport, om det ikke var for skoleveien til barna. Hele 64 prosent mener veien er for utrygg til at barnet skal kunne ta seg til skolen på egenhånd.

Undersøkelsen viser også at barnefamilier i snitt bruker 6,5 minutter i kø. Voksne uten hjemmeboende barn bruker 5,4 minutter.

Les også: Nå starter trafikkaoset

Vil bevise hvor enkelt det er

VIL FORHINDRE KAOS I FREMTIDEN: Andreas Wahl ønsker å sette fokus på alternative transportmidler for å gjøre alles hverdag lettere. Foto: NAF Vis mer


For å bevise hvor lite som skal til, har NAF i samarbeid med blant andre NHO, NSB, Ruter, Telenor og IKEA satt i gang en kampanje de kaller «Kampen om tiden».

22. September ønsker de å dra med seg hele landet for å skape årets beste hverdag, og bevise at det går an å unngå kø, bare vi blir litt mer fleksible.

Ved å sørge for at minst 600 biler blir stående hjemme denne tirsdagen, er NAFs teori at det fører til at det ikke blir kø på E18.

- Bare tanken på at det vil være kork og kaos hele tiden hver dag i 2023 hvis vi ikke finner noen løsning nå, skremmer meg, forteller fysiker og vitenskapsformidler Andreas Wahl.

Sammen med NAF retter Wahl fokus mot folks vaner og muligheten for å forminske køen betraktelig, for folk flest.

KAMPEN OM TIDEN: NAF-sjef Stig Skjøstad og Samferdselsminsiter Ketil Solvik-Olsen var sammen med Andreas Wahl i Gummerud Barnehage for å sette fokus på barnefamiliers kamp om tiden og hverdagslogistikk. Foto: NAF Vis mer



Se video om prosjektet her

Mange forskjellige myter og teorier

La oss stoppe køen!

Blir du med? (Avsluttet)
Nei - Det er umulig(61%) 377
Ja - Jeg kan godt la bilen stå(33%) 201
Veit ikke(6%) 37
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Det finnes mengder av teorier og myter om hvorfor det blir kø, Wahl har selv vært en av de som har praktisert enkelte av disse.

- Jeg har selv vært en av de som har forsøkt å lage flyt i køen ved å ikke tette hullene, og bare holde et jevnt tempo. Forskning viser nå at det gjelder å få flest mulig ut på veien ved å tette hullene mellom bilene, dermed er den teorien forkastet.

For å oppfordre bilister til å benytte seg av kollektiv trafikk har NSB denne dagen satt opp ekstra togtransport for 2000 flere personer fra Drammen i rushtiden.

Alternativt har også IKEA Slependen åpnet parkeringsplassen, hvor det vil gå ekstra busser til sentrum fra 06.00 om morgenen.

I tillegg har flere bedrifter meldt seg på prosjektet. Microsoft er blant de som har gitt alle sine ansatte på hovedkontoret hjemmekontor denne dagen, i håp om å gjøre en forskjell.

- Vi håper jo at alle som kan blir med på dette kollektive forsøket, da alle tjener på det om det går bra. Det som kan skje er jo at alle kjører, fordi de tror veien er åpen. Da taper absolutt alle, avslutter Wahl.

Utviklingen på prosjektet kan du følge fra ditt hjemmekontor via P4.

Du kan lese mer om Norgeshistoriens største trafikkeksperiment her