<b>KUR MOT ANGST:</b> 2016-modeller av Nissan Leaf kan kjøre 25 mil. Om rekkevidden kan dobles til 50 mil blir bilen straks mer attraktiv for veldig mange med rekkeviddeangst.  Foto: NISSAN
KUR MOT ANGST: 2016-modeller av Nissan Leaf kan kjøre 25 mil. Om rekkevidden kan dobles til 50 mil blir bilen straks mer attraktiv for veldig mange med rekkeviddeangst. Foto: NISSANVis mer

Slik skal de doble rekkevidden på elbil

Helt ny teknologi gir superbatteri med lavere vekt og dobbel ladekapasitet.

Elbil-salget går unna så det spruter i Norge, noe du kan lese mer om her.

Men mange kvier seg fortsatt for å velge en elbil i frykt for at bilen ikke kan kjøre langt nok.

Nå har den tyske industrigiganten Bosch imidlertid annonsert at de muligens har en kur mot det som kalles rekkeviddeangst.

Det er teknologi-nettstedet Teknisk Ukeblad som først har omtalt saken.

Kutter karbon

Ifølge dem er det et par år siden Bosch annonserte at de jobbet med teknologi som skulle doble kjørelengden til elbiler, samtidig som batteriets pris skulle halveres.

Les også: Test av tre ladbare hybrider

Bosch har nå kjøpt selskapet Seeo Inc. som har drevet med utvikling innenfor området. Konkret er det snakk om et batteri som kalles DryLyte, et batteri med fast elektrolytt. Det betegnes som en nanostrukturert polymer-elektrolytt. Med andre ord er den basert på mikroskopiske plastbaserte elementer.

Andre batterier i dag bruker gjerne en blanding av litium og karbon, og karbonet begrenser da ladekapasiteten. I og med at dette nye batteriet benytter en fast litiumanode kan ladekapasiteten derfor økes betydelig.

Ifølge selskapet skal den nye teknologien gi dobbelt så bra ladekapasitet som dagens batterier, samtidig som størrelsen faktisk kan reduseres med 25 prosent.

EFFEKTIVT: Det nye batteriet skal være langt mer effektivt enn dagens batterier. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Høyere sikkerhet

Ettersom vekt er en av de store utfordringene for en elbil i dag, kan det ha avgjørende betydning for om flere bilprodusenter kaster seg på elbil-bølgen.

Les mer: Nå vil Porsche lage elbil

Et slikt batteri uten ioniske væsker skal også være langt sikrere enn et litium-ion-batteri. Dette batteriet skal dessuten tåle at noen slår en spiker igjennom det uten at det antennes, noe som visstnok vil skje om du prøver det samme med dagens litium-ion-batterier.

Bosch lover dessuten at det nye batteriet også skal ha 80 prosent kapasitet igjen selv etter 12 år. Selskapet har tro på at mer enn en tredjedel av alle nye biler i Europa vil ha en elektrisk drivlinje om ti år, altså i 2025. De fleste av disse vil være hybrid-biler. På verdensbasis tror de tallet vil være 15 prosent.

Les også: Her er Teslas batterifabrikk

Bosch annonserer selv i sin pressemelding at de satser på å ha ferdig utviklet denne teknologien i løpet av de neste fem årene, for industrialisering i 2020.