Christian Begtsson i KDV er med på å sjekke 23.000 biler årlig. Han har tips om enkle ting hver og en bilkjøper kan sjekke selv.  Foto: KDV
Christian Begtsson i KDV er med på å sjekke 23.000 biler årlig. Han har tips om enkle ting hver og en bilkjøper kan sjekke selv. Foto: KDVVis mer

Slik sjekker proffene bruktbilen

De aller fleste er usikre på hvordan de skal sjekke en fristende bruktbil godt nok. Slik gjør proffene.

Forbrukerrådet får årlig 11.000 henvendelser med bakgrunn i bruktbilkjøp som ikke gikk helt etter forventningene. Dette er over dobbelt så mange klager som neste punkt på lista.

Hovedårsaken til klagene er ofte at kjøper ikke har satt seg godt nok inn i bilens tilstand før kjøpet.

Du skal likevel ikke akseptere hva som helst. Selger har større ansvar enn de kanskje selv er klar over, også for ting de selv ikke var klar over. Skulle du ellers være usikker angående garanti, så har vi tidligere skrevet om de beste bilgarantiene.

Det er imidlertid ikke alle forunt å kunne sette seg godt nok inn i en bils tilstand. Å stole på selger er heller ikke alltid et fasitsvar på en god handel. Det aller beste kan i slike tilfeller være å få en tredjepart til å sjekke bilens tilstand, for eksempel NAF. Dersom du kjøper en relativt ny bil kan det være mye smartere å kjøpe en tidlig 2011-modell fremfor en sen 2010-modell. Dette på grunn av de nye garantibetingelsene som da kom.

Forslag til løsning

Det kan bli kostbart å ta NAF-test på et knippe biler du er interessert i, så en mulighet er å foreslå en avtale med selger. Dersom han er en ryddig selger, og har tro på sitt eget produkt, så er det en fordel hvis han går ut med følgende:

  • Dersom rapporten viser at bilens tilstand er god, kjøper du bilen og tar kostnaden for NAF-testen.
  • Dersom rapporten viser at bilens tilstand ikke er tilfredsstillende, så tar selger kostnaden for testen, og beholder bilen.

Vi har tidligere laget en bruktbilguide, deler av den sammen med NAF. De mener det er mange ting du selv kan sjekke, noe du kan se ved å lese:

1. Slik gjør du et trygt bilkjøp

2. Slik sjekker du bilen for rust

3. Dette bør du sjekke inni bilen

Hva gjør proffene?

Bruktbilmarkedet KDV tester årlig 23.000 biler i forbindelse med deres nettauksjoner. Med så stor omsetningstakt på bilene anser de det som lettere å ta en test med et ærlig resultat, enn å ta en kamp i ettertid. Her er hans råd:

«Det er bruktbilbransjens oppgave å sette standarden for bruk av tilstandsrapport ved salg av bruktbil. Men bransjen har også ansvar for å utdanne bilforbrukeren i hva man kan forvente av en bruktbil. Vi ser ofte at brukbilkjøperen har urealistiske forventninger, og det er viktig at kjøperen forstår at det er stor forskjell på feil og normal slitasje,» sier Håkon William Birkedahl Bråthen, Regional Manager Norway i KVD.

Slik kan du gjøre det

Christian Bengtsson er en av de som tester og sjekker bruktbiler for KDV, og han har mange gode råd og en sjekkliste som du bør gå gjennom. Gjør du denne jobben i forkant, kommer du lettere frem til hvilke biler det eventuelt er nødvendig å sende videre til NAF for mer testing.

  • Sjekk eierhistorikken: Har bilen hatt mange eiere på kort tid bør du undersøke nøyere hva grunnen kan være.
  • Servicehistorikken er viktig: Du bør forsikre deg om at alle servicer er fulgt i henhold til anbefalingene i serviceheftet. Hvis tidligere eier har fulgt anbefalte serviceintervaller betyr ikke bilens kilometerstand like mye. En bil som har gått færre kilometer, men er dårligere vedlikeholdt, kan innebære større risiko enn en bil med som har gått dobbelt så langt, men er bedre vedlikeholdt.
  • Sjekk «under» bilen: Det kan være lurt å sjekke bilens understell. Ta turen til et verksted i nærheten og få de til å heve bilen for nærmere inspeksjon. På den måten kan man lettere avsløre skade på lakk og karosseri.
  • Sjekk bilen i godt lys: Vi mener at den beste måten å vurdere bilens tilstand på er når den står i godt lys, gjerne dagslys. I tillegg anbefaler vi at bilen er ren og tørr. En bil som er møkkete og våt gjør det vanskeligere å se slitasje i lakken og karosseriet.
  • Sjekk lekkasje: Sjekk under gummimattene og bagasjemattene for å se om det er antydning til fukt. Fukt kan være tegn på lekkasje. Hvis det er antydning til lekkasje i fremre delen av bilen kan du ta en test ved å smake forsiktig på væsken. Hvis fukten har en søtlig smak kan det tyde på kjølevæskelekkasje fra varmeelement eller lignende – det er glykolen som smaker søtlig. Hvis det ikke smaker noe spesielt kan det være regnvann, noe som kan tyde på at det lekker vann inn i bilen.
  • Undersøk dekkene: Hvordan ser de ut? Slitte dekk, enten det gjelder innsiden eller utsiden av dekket, kan tyde på feil hjulinnstilling. Slitasje på dekkgummien kan indikere feil lufttrykk.
  • Hør etter lyder: Ta bilen ut på en prøvetur og åpne vinduet for å høre etter unaturlige lyder. Dersom du hører en rar lyd som øker med farten, kan du teste videre ved å kjøre forsiktig slalåm. Hvis lyden forsterkes når du svinger mot høyre kan dette tyde på at venstre hjullager er skadet, eller vice versa.
  • Slitasje på interiør: Hvordan ser sjåførsetet ut sammenlignet med kilometerstanden og slitasje på øvrig interiør? Ser du antydning til slitasje på venstre side av setet? Dette kan tyde på at tidligere eier har gått mye inn og ut av bilen, noe som igjen indikerer at bilen først og fremst har kjørt i bytrafikk. Dette kan videre gi deg et hint om å sjekke over bremsene, samt å kjenne på kløtsjen (hvis bilen har manuelt gir).