<b>FUNKSJONELT:</b> Også interiøret har annerledes design, men det gir føreren den informasjonen hun trenger på en grei og oversiktlig måte. Foto: KIA
FUNKSJONELT: Også interiøret har annerledes design, men det gir føreren den informasjonen hun trenger på en grei og oversiktlig måte. Foto: KIAVis mer

Slik ser Kia Soul EV ut

Elbilen vi kjørte på vintertest nylig, Kia Soul EV, er nå offisiell.

Vi var blant de få som visste på forhånd hvordan den så ut, men for å få lov til å prøvekjøre den som et blant svært få internasjonale medier, måtte vi love å vente med å røpe det til den offisielle lanseringen fant sted.

Vår vintertest av Kia Soul EV i sprengkalde Nord-Sverige, kan du for øvrig friske opp lesingen av her.

Nå kan vi imidlertid dele våre inntrykk av bilen, der designen i hovedsak er kjent fra før da det meste er som på Kia Soul med forbrenningsmotor.

Men noe forskjell er det. For eksempel den lukkede "grillen" og strømuttaket foran.

Ellers er designen på Kia Soul i det minste annerledes i forhold til de fleste kompaktbiler.

Kommer til høsten

Soul EV er Kias første elektriske bil for eksportmarkedet, og skal etter planen lanseres i tredje kvartal. Soul EV er motorisert med en 81,4 kw elektrisk motor (tilsvarer 111 hestekrefter), og oppgitt rekkevidde blir opp mot 200 kilometer.

To ladeporter i front gjør det enkelt å lade både med 240V og CHAdeMo hurtiglader, sistnevnte vil ha ladetid på cirka 25 minutter opp til 80 prosent.

Dyrt utstyr, så skal du heller gå for billigere uoriginale ladekabler til elbil?

Batteripakken, som er en 360-volts litiumion polymer-pakke, består av 96 celler. Den er plassert under gulvet og stjeler ikke plass fra kupéen. For å maksimere effektivitet og rekkevidde kan man velge ulike kjøremodus; “Drive” eller “Brake” i Eco-modus “Off” eller “On”, hvor “Brake” i Ecomodus “On” regenererer mest energi.

Som seg hør og bør for en moderne elbil er Soul EV utstyrt med en virtuell motorlyd under
40 km/t og ved rygging. Dette selvsagt med tanke på fotgjengernes sikkerhet, da en elbil nesten ikke høres ved lave hastigheter.

Foto: KIA
Foto: KIA
FUNKSJONELT: Også interiøret har annerledes design, men det gir føreren den informasjonen hun trenger på en grei og oversiktlig måte. Foto: KIA


Effektivt varmeapparat

Standard utstyr på Soul EV inkluderer navigasjon, ryggekamera, Bluetooth®4 håndfri-system, elektriske vinduer, elektrisk justerbart førersete, fartsholder, 6.6 kilowatts lader og et spesielt såkalt HVAC system som trekker minimalt med energi. Dette systemet testet vi i Sverige, og kan skrive under på at det er effektivt. Det gir raskt varm kupé om vinteren.

Blant annet benyttes varmepumpe og - om man ønsker det - individuell styring av varme kun mot fører. Den kalles «Driver only»-funksjonen, og stenger luftstrøm til passasjersiden. Man kan også tidsinnstille forhånds-oppvarming av bilen mens den lader.

Ny teknologi, nye utfordringer: Nordmenn får hevet elbil-kjøpene sine

Mye informasjon tilgjengelig

Soul EV får også en spesialversjon av Kias infotainment-system.

Den gir informasjon som er nyttig for føreren om rekkevidde, batteristatus og nærliggende ladestasjoner. Via en app kan man stille ladetid og oppvarming av bilen, og for første gang kan man også laste ned app-er til berøringsskjermen i bilen.

Informasjonsansvarlig hos Kia i Norge, Mette Simonsen Sauge, kan fortelle at Kia Soul kommer til Norge til høsten og at den vil bli "konkurransedyktig priset". Noe tall kan hun imidlertid ikke gi per i dag.

Men her får den ikke parkere.