<b>STEINSPRUT FØR OG ETTER:</b> Se hvordan steinsprutskaden repareres i videoen nedenfor. Her kan du se skaden før (til venstre) og etter. Foto: Per Ervland
STEINSPRUT FØR OG ETTER: Se hvordan steinsprutskaden repareres i videoen nedenfor. Her kan du se skaden før (til venstre) og etter. Foto: Per ErvlandVis mer

Slik repareres steinsprutskaden

Se hvordan Patrick Hindahl reparerer steinsprutskaden.

Det er høysesong for steinsprutskader.

– Vi har 30 prosent økning i mars, april og mai i forhold til resten av året, forteller markedsdirektør Bente Birkeland i Hurtigruta Carglass, til DinSide.

– Nå begynner folk å tenke på bilen sin, mars, april og mai er høysesong, sier Tore Berget i Riis bilglass til DinSide.

Vi har fått være med når Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass reparerer en steinsprutskade. I videoen nedenfor kan du se hvordan rosen i bilruta forsvinner.

Fått steinsprutskade, men har ikke mulighet til å få fikset skaden med en gang? Da bør du bruke teip!

Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass. Foto: Per Ervland Vis mer



Småstein og myk gummi

Snøen smelter og småsteiner og annet rask som ligger i veibanen blir kastet opp.

– Piggfrie dekk har mykere gummi enn piggdekk, og stein fester seg lett. De løsner når farten nærmer seg 100 kilometer i timen, sier administrerende direktør Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass.

Steinene lander i frontruten din, gjerne med ettertrykkelig kraft. Ifølge Tore Berget er det forholdvis stabil utskifting av frontruter i Norge, men hyppigheten av glasskader på bilene avhenger mye av blant annet bruken av strøing vinterstid.

– Det beror mye på hvor de strør og legger ny asfalt - det gjør det til at det blir mye skader på frontruter. Der hvor de stør mye, ser vi spesielle topper på vinteren, opplyser Berget.

Her kan du se Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass reparere en steinsprutskade:


Dyrere ruteskift

Ifølge Riis bilglass er antallet glasskader på bil ganske stabilt i forhold til antall biler i Norge.

Tall fra If Skadeforsikring viser at det skades bilglass for gjennomsnittlig 3,3 millioner kroner hver dag i Norge. De 215.000 tilfellene av glasskader i 2011 kostet 1,2 milliarder kroner, ifølge Finansnæringens fellesorganisasjon.

– Det er en liten økning, men det som er økningen er i skadeutbetaling fordi frontruteskift er blitt mye mye dyrere, sier Berget til DinSide.

– Det er tilleggskomponenter i frontrutene som gjør det, flere har regnsensor, el-oppvarming, og det er flere ting som gjør det mye dyrere. Hver enkelt skade koster mye mer enn de gjorde tidligere, kostnaden for ruteskift har doblet seg de siste ti årene, forteller Berget videre.

– Er det noen bilmerker som utmerker seg som mye dyrere enn andre, når det kommer til å skifte rute?

– Nei, men jo dyrere biler, jo mer tilleggskomponenter har de gjerne i frontruta, og jo dyrere blir det jo, påpeker Berget.