<b>LANG VINTER:</b> Flere måneder med snø og kulde ligger foran oss. Er bilen din forberedt? Foto: COLOURBOX
LANG VINTER: Flere måneder med snø og kulde ligger foran oss. Er bilen din forberedt? Foto: COLOURBOXVis mer

Slik overlever bilen vinteren

Gjenfryste dører, fastlåst håndbrekk og vedlikehold av batteriet. Det er bare noe av det du må passe på i månedene framover.

Har du ikke forberedt bilen din på måneder med snø og kulde, er det på tide å gjøre det nå. Dette har med sikkerhet å gjøre og nedenfor har vi listet opp noen av de beste tipsene fra NAF for at bilen din skal overleve vinteren best mulig.

Les mer: Kulda kan halvere rekkevidden på elbil

#1. Dekk

MINIMUM 3 MM: Mønsterdybdekravet til vinterhjul er 3 MM. Men det anbefales 4 mm. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Det aller viktigste på glatte vinterveier er at du har trygge og gode vinterdekk. Avkjøringer og fastkjøringer er den viktigste årsakene til at bilbergingsselskapene må rykke ut, i tillegg til startvansker i kulden.

Dekk handler også om alder og tilstand. Minimum tillatt mønsterdybde er tre millimeter, men det anbefales at man holder seg noe over denne grensen.

Les mer: Her er årets test av vinterdekk

Husk at lufttrykket kan variere med temperaturforandringer. Sjekk derfor trykket jevnlig. Hvilket lufttrykk som er anbefalt for din bil står som regel på innsiden av tanklokket, i karmen på førerdøren eller i instruksjonsboken.

#2. Smør låser og dører

Kulden kan være en lei fiende mot vann som har samlet seg langs dørlistene og i dørlåsene, og resultatet er at de ikke lar seg åpne.

Bruk derfor silikonstift på alle dørlister og sprøyt inn låseolje i alle låser.

Vasker du bilen i kulda kan det lønne seg å teipe over dørlåsene. Har låsen kilt seg er det et triks å fylle en pose med varmt vann og legge inntil låsen for så å vente til den tiner. Eller du kan prøve deg med hårføner eller lighter.

NOEN DRÅPER ER NOK: Låsolje er uvurderlig sikring. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


#3. Sjekk batteriet

Flatt batteri er den vanligste utrykningsårsaken for NAF når det er kaldt. Og husk:

Det er lett å unngå flatt batteri dersom du sjekker dette før den verste kulden setter inn.

Mål væskenivå og syreinnhold. Er batteriet 5–7 år gammelt, tåler det neppe en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig. Ladespenningen kan et bilverksted hjelpe deg med. Den bør være minimum 14,4 V.

Les også: Se opp for disse strømslukerne

Rengjør batteriet for eventuell irr på batteripolene. Polskoene bør etterpå smøres med vaselin eller lignende fett.

FLATT BATTERI: Dette er en av de vanligste grunnene til at bergingsselskapene må rykke ut i løpet av vinteren. Foto: COLOURBOX Vis mer


#4. Skift til tynnere motorolje

Tynnere olje gjør at motoren starter lettere i kulda. Det gir dermed mindre slitasje på motoren og den varer lengre. Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader, les informasjonen på oljeflasken.

BYTT OLJE: Tynnere olje er bra for bilen. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


En vinterolje for streng kulde, heter vanligvis W5 – 40, (W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader, dvs. jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen). Husk å kontrollere oljenivået jevnlig!

Les mer: Slik er du forberedt i tilfelle snøkaos

#5. Sjekk frostvæsken

Når ble frosvæsken på din bil kontrollert sist? Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet?

Dette kan et verksted raskt måle for deg. For lite frostvæske i systemet kan i verste fall føre til at kjølevannet fryser og i verste tilfelle sprenger og slår sprekker i radiator eller andre deler, med påfølgende fare for motorhavari. På emballasjen til frostvæsken står det korrekte blandingsforholdet.

#6. Lys

Sjekk at alle lysene virker som de skal. Om vinteren er det mørkt mesteparten av døgnet, og derfor helt avgjørende at dette er intakt.

Les instruksjonsboken i tilfelle du er usikker på hvordan du skifter en defekt pære.

#7. Sjekk vindusviskerne

Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en gang pr år.

TA EN TITT: Vindusviskerne bør sjekkes jevnlig og byttes minst en gang i året. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


#8. Bruk håndbrekket jevnlig

Håndbrekket har lett for å sette seg fast i kulda. For å unngå dette, bør du derfor passe på å bruke håndbrekket ofte, slik at mekanismene er i jevnlig bevegelse.

#9. Sjekk frontruta

For trafikksikkerhetens skyld må du sørge for å ha ren og klar frontrute. Husk også å vaske den på innsiden.

Ikke glem at frontruta er en slitasjedel.

Det må altså ikke være steinsprutskade som er årsaken til å skifte, ofte er generell slitasje mer enn god nok grunn til å skifte.

Slitt frontrute kan gi en optisk feilvurdering opp til 10 meter.

DÅRLIG SIKT: Er frontruten skitten kan det være direkte trafikkfarlig. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


#10. Fyll en bag med dette og plasser i bilen

  • En god isskrape med tagger på en av sidene for å ta stålisen
  • Snøkost
  • Lommelykt
  • Låsolje
  • Dekkvask/-rens
  • Startkabler m. overspenningsvern
  • Liten spade (gjerne sammenleggbar)
  • Slepetau, ikke elastisk
  • Hurtigkjetting/autosokken/michelin easy grip
  • Ekstra varme klær, votter/hansker, hodeplagg og fottøy
  • Pledd
Kilde: NAF