<b>ET KUPP:</b> Følg ekspertenes råd og du kan lettere skille mellom gode og dårlige bilkjøp.  Foto: COLOURBOX.COM
ET KUPP: Følg ekspertenes råd og du kan lettere skille mellom gode og dårlige bilkjøp. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Slik leser du bilannonsene før du kjøper bruktbil!

Følger du disse rådene kan du spare mye penger og masse frustrasjon.

I løpet av fjoråret skiftet hele 437.382 biler eier, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er dermed ingen tvil om at Norges mest solgte bil er en bruktbil, og for tiden ligger det hele 55.000 av dem ute til salgs på Finn.no.

Les også: Sjekk hva bilen din er verdt!

Men før du ringer og avtaler noe nærmere om ditt neste bruktbilkjøp, er det en rekke gode råd du bør følge allerede i det du kommer over bilannonsen for det som kan se ut til å være nettopp din drømmebil.

Det er nemlig mye informasjon i selve annonseteksten du bør få med deg. Hva slags utstyr følger det for eksempel med bilen? Når ble den EU-godkjent sist? Er alt av servicer fulgt og er egentlig årsavgiften betalt?

Slike opplysninger er avgjørende for å skille gode bilkjøp fra dårlige bilkjøp.

I tilfeller der annonseteksten er mangelfull, bør du selvsagt kontakte selger for å få dette avklart.

Les mer: Slik opererer svindlerne på Finn.no

NAF: - Ikke la deg lure!

- Ikke la deg lure av at det står "nylig EU-godkjent" i annonsen. Det sier egentlig lite om helhetstilstanden til bilen. Men det du bør se etter er hvor mye utstyr bilen har, og senere sjekke at den faktisk har det. Høyt utstyrsnivå er ikke minst viktig for gjenkjøpsverdien. Videre er det lov å være skeptisk. Se blant annet nøye på alle bildene, er blant rådene kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF gir.

MANER TIL FORNUFT: NAFs Jan Ivar Engebretsen oppfordrer bilkjøpere til å gå nøye gjennom bilannonsen. Foto: NAF Vis mer


- Føler du at det er for mye skryt i annonsen, så konfronter selger med om alt stemmer. Spør om det er viktig informasjon som er utelatt. Har bilen fulgt service hos merkeforhander, bør du få en utskrift fra historikken av verkstedet.

Et bonuspoeng jeg vil trekke fram er om selgeren har understellsbehandlet bilen. Det vitner om at selger har vært interessert i å bevare bilen, mener Engebretsen.

Les også: Ti feil du bør unngå ved bilkjøp

- Vi i NAF opplever også en økende pågang av medlemmer som har trøbbel ved såkalt fjernkjøp, altså tilfeller der den geografiske avstanden mellom kjøper og selger er veldig stor.

I slike situasjoner anbefaler vi alltid NAFs kjøpsrådstest.

Bilen testes der selger bor og kjøper får testrapporten tilsendt. Til slutt vil jeg anbefale alle som skal kjøpe bruktbil om å finne fram til tre aktuelle biler før du bestemmer deg. Da er det lettere å avgjøre hva som er det beste kjøpet, avslutter NAF-eksperten.

SLIK SJEKKER DU BILEN SELV

Dette ser den proffe bilkjøperen etter

VIKTIG MED SERVICEHISTORIE: Bobby Singh har drevet med bilsalg i 20 år og vet hva han skal se etter i en bilannonse. Foto: ROBIN SINGH Vis mer

- Det er utrolig viktig at servicehistorikken er i orden. Jeg sjekker også om sommer- og vinterdekk følger med, og spør gjerne om mønsterdybden på dem. På dyre biler er det viktig at de har det riktige utstyret, sier Bobby Singh i BRS Auto AS. Han har 20 års erfaring med bilsalg og vet hva han skal se etter.


- Det er også viktig at bilen ikke har mye riper og bulker. Det kan fort bli for mye påkost, slik at eventuell fortjeneste forsvinner. Og så er det viktig å sjekke eierforhold. Er selger og eier samme person?

Erfaring tilsier at en som kun selger bilen ikke kjenner den like godt.

De har ikke tilstrekkelig kunnskap om eventuelle svakheter. Ellers gjelder det å se om annonsen sier noe om eventuelle slitedeler er skiftet, sånn som registerreim, sier Singh.

Les også: Slik sjekker proffene bruktbilen

Sjekkliste for bilannonser!

TA DEG TID: Å lese bilannonsen nøye kan spare deg for tid, penger og ergrelse. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

  • Er bilen EU-godkjent?
  • Følger det med servicehefte og er det fulgt?
  • Er årsavgiften betalt?
  • Inkluderer kjøpesummen omregistrering?
  • Følger det med sommer- og vinterdekk? Hvordan er tilstanden på dem? Ett nytt sett dekk blir fort 8-10.000 kroner
  • Er registerreimen skiftet? Husk at enkelte bilprodusenter anbefalter skifte for eksempel hvert femte år, uavhengig av km-stand. Et slikt skifte kan på enkelte bler komme på opp mot 20.000 kroner, dersom det ikke er foretatt.
  • Hvor mange eiere har bilen hatt? En-eiers biler er å foretrekke for best mulig historikk og enklest oversikt.
  • Gransk bildene nøye og se etter riper og bulker.
  • Er bilen riktig utstyrt? Enkelte modeller, som ulike SUV-er, er avgjørende at er utstyrt med blant annet firehjulstrekk, hengerfeste og automatgir. Noen bilmodeller er vanskelig å omsette uten for eksempel skinnseter og xenonlys. Nyere og dyrere biler bør også ha DAB-radio.
  • Er bilen bruktimportert eller er den ny i Norge?


Husk at

  • Enkelte biler absolutt bør ha sju seter. Det er avgjørende for bilens videre prisutvikling. Eksempler på biler som bør ha det er Ford S-Max og VW Touran.
  • Fra 2011 fikk nye biler i Norge fem års garanti. Det bør gjenspeiles i prisen om bilen for eksempel er en sen 2010-modell, og ikke har dette.
  • Du selv kan kontrollere om selger har betalt årsavgift på bilen. Send sms til 2282. Skriv "REGNR" før registreringsnummeret: REGNR AA00000. Det koster tre kroner.
  • Det kan være store variasjoner i utlånsrente og betingelser for billån. Via Forbrukerrådets nettsider finansportalen.no kan du sjekke hvilken bank som gir best tilbud.
  • Best pris på forsikring finner du også via finansportalen.no

Les også: Skal bilen din på EU-kontroll?

NAF-rådene ved bruktbilkjøp

  • Skriv alltid kjøpekontrakt
  • Undersøk bilens kilometerstand og årsmodell.
  • Sjekk at bilen er fri for heftelser, altså at ingen bank eller annen utlåner har pant i bilen. Gamle lån må gjøres opp før salg, ellers kan banken kreve tvangssalg hvis lånet misligholdes. Dette er uavhengig av hvem som eier bilen.
  • Undersøk eierforholdet - er det eier av bilen som selger den?
  • Sjekk at bilen er EU-godkjent, men husk at EU-godkjenning ikke er det samme som en NAF Test.
  • Kontroller at bilen har vært på service jevnlig og spør om det er skiftet andre vesentlige deler utover det som skiftes på rutineservice.
  • Spør selger om bilen har vært utsatt for kollisjon eller større skader.
  • Det er viktig å både se og prøvekjøre bilen før kjøpet.

  • Virker alt? Se at alle lys er i orden, at vifteanlegget fungerer, brekket holder bilen i ro, spaker og håndtak fungerer.
  • Sjekk at alle nøkler følger med.

En NAF-test er omfattende og beskriver bilens reelle tilstand. Det kan være en verdifull investering før kjøp.