Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato SteinsvågVis mer

Slik kjører du trygt

Å ferdes på veiene innebærer dessverre alltid en viss risiko. Her er 10 tips for hvordan du gjør det tryggest mulig.

Hvert år omkommer over 200 mennesker på norske veier. Selv om trafikken alltid er et samspill mellom en lang rekke aktører og ulike faktorer, vil det likevel være ting den enkelte kan gjøre for å minimere risikoen for å havne i en alvorlig ulykke.

Vi gir deg her 10 tips til sikker kjøring som den enkelte bilfører kan benytte seg av for å forbedre egen og andres sikkerhet i trafikken. Rekkefølgen på tipsene er ikke i prioritert rekkefølge ettersom det er umulig å sette disse punktene opp mot hverandre.

1. Vær rusfri

Det første punktet høres kanskje selvsagt ut, men dette dreier seg om mer enn å ikke drikke før man kjører. Rus trenger nemlig ikke bare dreie seg om alkohol og ulike narkotiske stoffer, men også enkelte medisiner har en negativ effekt på deg som sjåfør. Slike medisiner er som regel utstyrt med en rød varseltrekant og tilhørende opplysninger.

Direktør i Trygg Trafikk Kari Sandberg advarer mot effekten slike medisiner.

- De må tas som foreskrevet fra lege. Mengden må ikke være for stor.

2. Vær våken

Foto: Colourbox Vis mer


Sørg for at du alltid er skikkelig våken når du kjører. Dersom du kjører langt, bør du legge inn jevnlige pauser slik at du får strekt litt på deg og får litt frisk luft. Pass på å få i deg nok mat og drikke og forsøk å unngå lavt blodsukker. Dersom du likevel skulle bli trøtt, stopp og sov et kvarter.

3. Bruk sikkerhetsutstyret

Bruk sikkerhetsutstyret i bilen og gjør det korrekt. Sikkerhetsbelte er det aller viktigste og en selvfølge også på korte turer.

- Pass på at beltene er strammet godt, og ikke bruk tykke ytterplagg som legger seg mellom kroppen og beltet, advarer Sandberg.

Sørg også for at hodestøtten er så nært som mulig hodet, helst bare noen få centimeter. Sandberg påpeker at dersom du kjører med barnesete i fremre passasjersetet, må kollisjonsputen alltid være utkoblet. Det gjelder både med fremovervendt og bakovervendt barnesete. Alt annet er svært farlig.

- Bruk bakovervendt barnesete så lenge som mulig. Midt i baksetet er den beste plassen for slike seter.

4. Sitt riktig

Nyere biler er generelt langt tryggere enn de eldre Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Sittestillingen er viktig, spesielt for føreren. Mange har for lang avstand til både ratt og hodestøtte, noe som ofte skyldes en for tilbakelent posisjon. Vinkelen i albuene skal være rundt nitti grader når du holder et ”kvart på tre”-grep på rattet. Pass også på at det er litt bøy i kneet når du trår inn kløtsjen. Passasjerer må heller ikke ligge for langt bakover i setet eller sitte med beina andre steder enn på gulvet.

Les mer om rett sittestilling her.

5. Kjør etter fartsgrenser og forhold

Høy fart gir større risiko for ulykker og gjør utfallet langt verre om ulykken er ute. Respekter derfor fartsgrensene og rådende kjøreforhold. Man kan ikke alltid kjøre i fartsgrensen dersom kjøreforholdene er dårlige. En tommelfingerregel er at du skal kunne stoppe på under halve distansen du til en hver tid har oversikt over.

6. Vær oppmerksom

Kjør bil når du sitter bak rattet og ikke gjør alt mulig annet. Vær forsiktig med bruk av stereoanlegg, navigasjon, mobil og andre ting som forstyrrer, selv om bruken ikke er ulovlig i seg selv. Håndholdt mobil er alltid forbudt. Distraksjon fra passasjerer kan også gjøre deg mindre oppmerksom.
- La føreren i størst mulig grad konsentrer seg om bilkjøring, er oppfordringen fra Trygg Trafikk-direktøren.

7. Sikker bil

Euro NCAP kollisjonstester de fleste biler på markedet og legger ut resultatene på nettet Vis mer


Bilen i seg selv er også av stor betydning. Det er dramatiske forskjeller i kollisjonssikkerheten mellom ulike bilmodeller, og de nye er som regel best. Sjekk ulike kollisjonstester før du handler. Uavhengig av bilmodell er det viktig å sørge for at den er i god stand. Det gjelder spesielt komponenter som er knyttet til bremser, styring og understell. Test bremsene og sørg for at bilen opptrer stabilt. Ujevn bremsevirkning, slitte støtdempere og slark i styringen bør tas alvorlig. Lykter og blinklys må også fungere og frontruta må være ren og hel, slik at sikten ikke forstyrres.

Sandberg påpeker at det er viktig å legge pengene i sikkerhet når du kjøper bil.

- Nye teknologi redder liv. Prioriter derfor sikkerhetsutstyr foran andre ting som ikke har noe med sikkerhet å gjøre.

8. Last riktig

Direktør i Trygg Trafikk Kari Sandberg peker på holdninger som en nøkkel til bedret trafikksikkerhet Vis mer


Mange ulykker skjer på langturer med mye last i bilen. Pass derfor på lasten. Legg de tyngste tingene lengst inn og ned i bagasjerommet, unngå løse gjenstander av betydelig vekt i kupeen og ikke overstig bilens totalvekt. Takboksen er forbeholdt lette gjenstander.

9. Bruk riktige dekk

Bruk sommerdekk når veiene er klare for det. Ikke kjør på piggfrie vinterdekk gjennom sommeren, de har ofte svært dårlige egenskaper i varmen på bar asfalt. Ikke kjør med sommerdekk om det ligger snø eller is på veien, selv ikke for en kort distanse. Pass på at dekkene er i forsvarlig stand og ikke for gamle. Gummien hardnes til etter noen år uavhengig av bruk. Minimum mønsterdybde for sommerdekk og vinterdekk er henholdsvis 1,6 og 3,0 millimeter. Det anbefales imidlertid ikke å gå under 3 millimeter for sommerdekk og 4-5 for vinterdekk.

Slik skifter du hjul.

10. Kjenn bilen din

Gjør deg også kjent med bilen din under forsvarlige forhold. Pass på at du vet hvordan sikkerhetssystemer som ESP (antiskrens) og ABS fungerer, og om bilen i det hele tatt er utstyrt med dette. Ulike bilmodeller reagerer svært forskjellig på røff behandling og glatte forhold. Mye last kan dessuten forandre oppførselen til en bil ganske dramatisk.

Å ferdes i trafikken vil innen all overskuelig fremtid medføre en viss risiko. Men dersom alle gjorde sin del av jobben, ville faren blitt langt mindre.

- De fleste ulykker skjer pga bilføreren. Vi trenger å bygge bevisste holdninger til hvordan vi oppfører oss i trafikken. Alle har plikter og ikke rettigheter, konkluderer Sandberg i Trygg Trafikk.