<b>VANSKELIG?</b> Trafikkmaskiner er oftest lagt ut som store rundkjøringer (her det nå revne Bispelokket i Oslo). Mange finner det utfordrende å kjøre riktig i rundkjøringer. Vi gir deg noen gode tips. Foto: PER ERVLAND
VANSKELIG? Trafikkmaskiner er oftest lagt ut som store rundkjøringer (her det nå revne Bispelokket i Oslo). Mange finner det utfordrende å kjøre riktig i rundkjøringer. Vi gir deg noen gode tips. Foto: PER ERVLANDVis mer

Slik kjører du riktig i rundkjøringen

At andre kjører feil i rundkjøringen, er et stort irritasjonsmoment for mange. Men gjør du det riktig selv?

Hvem har vel ikke kommet til en rundkjøring med mye trafikk, for så å lure på om de har plassert seg riktig? Det har antagelig skjedd de fleste av oss.

Rundkjøringer er formet forskjellig, med en eller flere filer og tilførselsveier. Nå finnes det til og med rundkjøringer for gående og syklister! Vegvesenet har noen gode råd om hvordan man bør oppføre seg i rundkjøring, og en fasit på hvordan man skal plassere seg.

Et rimelig sprøtt veikryss.

Lav hastighet

Det er lurt å kjøre rolig frem til rundkjøringen, forteller ekspertisen. Det er tross alt som regel gangfelt i forkant av rundkjøringen, og man har også vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen. Men det er ikke dette alene som er grunnen til at man bør holde lav fart inn mot rundkjøring.

Ved lav fart har du lettere for å komme inn fordi du nødvendigvis ikke må stoppe helt opp. Når hastighetene er lave i rundkjøringen er det også lettere å finne luke, forteller Vegvesenet oss. Høy fart i rundkjøringene fører stort sett til dårligere trafikkavvikling og flere bråstopp.

Mythbusters sjekket hva som er mest effektivt: Veikryss eller rundkjøring? Se resultatet her

Fotgjengere og blinklys

Det er selvsagt viktig å være oppmerksom, først og fremst rundt fotgjengerfeltene på vei inn og ut av rundkjøringen.

Deretter erblinklyset et viktig middel i kommunikasjonen mellom de involverte førerne. Riktig bruk av blinklys gjør det lettere for andre bilister å planlegge, og plassere seg. Det er spesielt interessant å legge merke til at det anmodes om bruk av blinklys til venstre dersom du skal inn i rundkjøringen og ut til venstre, eller ut klokka ni, som noen sier.

Et tips enkelte trafikklærere har brukt er å si at dersom du skal mer enn halvveis rundt i rundkjøringen, så skal du legge deg i venstre felt på vei inn i rundkjøringen. Dette har vi derimot ikke funnet spesifisert i noe skrevet reglement.

Tabbe ikke å bruke refleks.

E-læring, se video

Vegvesenet har flere typer oppfriskningskurs, også på nettet. Ved å følge lenkene nedenfor kan du se video av de forskjellige rundkjøringene, og hvordan du skal håndtere disse i praksis. Når du først har åpnet en video kan du klikke "Neste" under de enkelte videobildene for å komme videre.

-Du skal til høyre i liten rundkjøring.

-Du skal rett frem i liten rundkjøring.

-Du skal til venstre i liten rundkjøring.

-Du skal rett frem i mellomstor rundkjøring.

-Du skal til venstre i mellomstor rundkjøring.

-Du skal til høyre i stor rundkjøring med to felt.

-Du skal rett frem i stor rundkjøring med to felt.

-Du skal til venstre i stor rundkjøring med to felt.

-Du skal skifte felt i stor rundkjøring.

Hvorfor?

FØRST UTE: Europas første rundkjøring, rundt Triumfbuen i Paris, er fra 1907 - og fortsatt vår favoritt. Foto: GOOGLE MAPS Vis mer


Det er i hovedsak to sterke grunner for å bygge rundkjøringer. Det handler om trafikksikkerhet, og trafikkavvikling.

Beregninger viser at et X-kryss som bygges om til rundkjøring får en reduksjon fra 32 til 20 mulige konfliktpunkter. Ved T-kryss blir reduksjonen endret fra 9 til 8, i følge Transportøkonomisk Institutt.

Dette skyldes at all trafikk kommer fra en og samme retning, og førerne får mindre å konsentrere seg om. I tillegg er hastigheten lav, og all trafikk i rundkjøringen er i samme retning.

Bøtene du helst ikke vil ha.

Svært få skader

Vi har tidligere kunnet fortelle at rundkjøringer redder liv. Når uhellet først er ute, viser personskadestatistikken til svært lave tall. I Norge er det kun 0,05-0,06 skadeulykker per million innkommende kjøretøy.

Det viser seg også at størrelsen på rundkjøringen har stor betydning for risikoen. Statistikken forteller at risikoen for personskader øker i takt med størrelsen på rundkjøringen.

Hva med fotgjengerfeltene?

Gevinst på flere plan

Vis mer


En neste fordel med rundkjøringer er tidsbesparelsene - som lenken til Mythbusters-videoen demonstrerte. Dette til tross for at en rundkjøring viser til redusert fart.

Tidsbesparelsene skyldes først og fremst bedre flyt og mindre ventetid. En omfattende analyse av en nybygget rundkjøring i Sverige viste til en tidsgevinst på 10,1 sekunder per bil, i forhold til lyskrysset den erstattet. En dansk undersøkelse viser også til at rundkjøringer gir en miljøgevinst på 5-10 prosent, i forhold til et lyskryss på samme sted.

Med disse tallene er det grunn til å regne med enda flere rundkjøringer i fremtiden.