Mange mener det kan lønne seg å ta det litt rolig de første milene med ny bil.
Mange mener det kan lønne seg å ta det litt rolig de første milene med ny bil.Vis mer

Slik kjører du nybilen

Bør du egentlig ta hensyn til at motoren er ny når du legger i vei i nybilen? Vi har spurt ekspertene.

De fleste som er litt opptatt av bil og som har kjøpt ny bil har nok hørt om ulike tips for innkjøring av motoren. Disse går gjerne ut på at man skal unngå høye turtall og tung belastning en liten stund, inntil motoren er ferdig innkjørt.

Vi har forsøkt å skaffe noen svar på om dette fortsatt gjelder for dagens høyteknologiske maskiner. Men som svarene fra ekspertene antyder, er det noe usikkert hvor viktig dette egentlig er. Svarene vi har fått er nemlig noe ulike, men noen konklusjoner kan man likevel dra.

Dette bør du tenke på når du kjøper brukt.

Toyota er forsiktig

Espen Olsen, informasjonssjef hos Toyota Norge, opplyser overfor DinSide at de anbefaler sine kunder å ta visse forholdsregler de første 1.000 kilometerne, for å forbedre drivstofføkonomi og levetid på motoren. Her nevnes det konkret å unngå full akselerasjon og høye turtall. I tillegg rådes man til å ikke kjøre sakte på høye gir med manuell girkasse eller holde samme hastighet over lang tid. I tillegg anbefales det å unngå tilhenger de første 800 kilometerne og ikke foreta harde nebremsninger de første 300 kilometerne.

Toyota opplyser at de regner motoren som ferdig innkjørt når den har gått 1.000 kilometer. Motoren kan endre egenskaper noe hva gjelder ytelser og forbruk den første tiden, men forskjellene var mye større tidligere. I dag anser Toyota det som vanskelig å måle forskjellen mellom en ny og en ferdig innkjørt motor.

Mitsubishi advarer ikke

Toyota anbefaler at man unngår å sette motoren på de største prøvene de første 1.000 kilometerne Vis mer


Hos Mitsubishi har man litt andre svar. Per Einar Strand driver med teknisk opplæring hos Mitsubishi og sier at de ikke oppfordrer sine kunder til å ta spesielle hensyn når motoren er ny.

- Det er ingen skade i å kjøre pent, men det gis ingen konkrete råd fra fabrikken.

Strand sier at en motor vil gå seg til etter hvert og at det er noe mer treghet i massen når ting er nytt. Motoren tilpasser seg og løper lettere. Dermed kan man oppleve at forbruket senkes og ytelsene øker etter hvert som motoren får noen kilometer på baken. Strand sier at det varierer litt når en motor er helt ferdig innkjørt og på sitt mest effektive, men antyder at det kan gå over 15-20.000 kilometer.

Her er de mest populære fargene på nybiler.

NAF anbefaler rolig start

Hos NAF legges det vekt på føre-var-prinsippet. Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen forteller at dagens motorer er noe helt annet enn de var før i tiden, men at det likevel kan være en fordel å ta det litt rolig i begynnelsen.

- Det er å anbefale at man starter litt pent og gjør seg kjent med motoren, både av hensyn til bil og sjåfør.

Blir bedre etterhvert

Mitsubishi gir ingen konkrete råd om at du bør ta spesielle hensyn med ny motor Vis mer


Han vektlegger likevel at motoren skal tåle samme turtall som vanlig, altså det rødmerkingen på turtelleren antyder, men at motorens egenskaper vil justeres litt etter hvert.

- Motoren er litt ”trang” i startfasen. Bevegelige deler skal trås i gang. Det er ikke så markant nå lenger, vi lever i en helt annen verden i dag enn for bare få år siden.

Også Engebretsen sier at det er vanskelig å gi noe konkret tidspunkt for når motoren er ferdig innkjørt. Det kan variere litt fra bil til bil.

Konklusjoner

Summerer vi opp disse litt forskjellige rådene, kan vi i alle fall konkludere med at du for det første bør sjekke instruksjonsboken for akkurat din bil og eventuelt høre med forhandleren hva slags anbefalinger som gis. I tillegg er det tydelig at dagens motorer ikke endrer seg så mye som før i innkjøringsfasen. Dersom man ønsker å være føre var og helt på den sikre siden, bør man la være å utsette motoren for de største påkjenningene den første tiden. Dette er nok ikke alltid like nødvendig som før i tiden, men skader i alle fall ikke.