<b>IKKE STREKK FELTET:</b> Det gjelder å tette luker kjapt til bilen foran. Foto: ALL OVER PRESS
IKKE STREKK FELTET: Det gjelder å tette luker kjapt til bilen foran. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Slik kjører du i kø

Kø er irriterende for alle som hindres. Men det finnes triks for at den skal gå raskere. Av: Cato Steinsvåg

Kø er en mer eller mindre konstant irritasjonsfaktor for de aller fleste bilister. Med dårlig tid for å nå en avtale og en kø som virker å aldri ende, er det lett å la seg frustrere.

Men finnes det egentlig noe man kan gjøre for å bidra til at situasjonen ikke blir verre enn strengt tatt nødvendig? Ja, mener Kjell Seim som er seksjonssjef for trafikksikkerhet i Statens vegvesen Region øst.

Han advarer mot å lage "korreksjonsluker" til bilen foran for å holde jevn fart på egen bil.


LES ALT OM TRAFIKKSIKKERHET

– Det viktigste er å følge med de som kjører foran. Man skal følge på og ikke prøve å lage bedre glid ved å holde jevn fart.

Seim presiserer at tresekunders-regelen (1001-1002-1003) gjelder når man kjører jevnt i litt høyere hastigheter. I køkjøring gjelder det å tette lukene. Det gir bedre effektivitet.

Intelligente lyskryss er kommet.

Oppmerksomhet

Å følge kjapt etter bilen foran krever også at man holder oppmerksomheten på rett sted.

Heldigvis er ikke slike tilstander dagligdags i Norge... Foto: colourbox.com Vis mer


– Følg med fremover og ikke alle andre veier, er oppfordringen fra Seim.

Han peker på at det ofte er mye unødvendig kø, for eksempel fordi folk bremser ned for å se på en ulykke i motsatt kjøreretning.

Slik kan fremtidens køkjøring bli

Oppmerksomhet er også en nøkkel for å hindre at man selv forårsaker uhell med påfølgende trafikale problemer. Seim påpeker at det er nødvendig å følge med et stykke fremover i trafikken for å unngå uhell, og ikke bare rett foran sin egen bil. Mange uhell kunne dermed vært unngått.

Unngå unødvendige filbytter

Hva så med filbytter? Seim sier man naturligvis kan bytte fil dersom det er en tydelig åpning, men hvis trafikken først er tett, kan det ofte gjøre vondt verre å bytte fil fordi andre kanskje må bremse opp for at du skal få plass i den andre filen. En slik nedbremsing kan så forplante seg videre bakover. Dersom det er tett trafikk er det dermed bedre å roe seg ned der man er.

Fletting på ett sted

Der det er innsnevringer og flettinger bør man i følge Seim vente med å legge seg over i den andre filen inntil man nærmer seg stedet hvor ens egen fil forsvinner.

– Folk skal være snille å slippe inn tidlig, men det er best å flette på ett sted, helt fremme ved flaskehalsen. Man bør kjøre helt frem til innsnevringen før man legger seg inn.

Seim minner også om at der to felt blir til ett skal man som utgangspunkt flette annenhver bil, slik at ett felt ikke mater mer enn det andre. Det gir bedre flyt.

Med denne el-sykkelen sykler du lett til jobb

Ikke pakk kryss

Ikke pakk lyskryssene slik at du står igjen etter det har blitt rødt og hindrer andre Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


En annen feil mange gjør er at de pakker lyskryssene ved å kjøre ut i krysset før det er klart til å komme seg over på den andre siden. Dermed risikerer man å bli stående midt i krysset når det er rødt og slik hindre biler fra andre retninger.

I rundkjøringer kan det i blant være urealistisk at det skal være ledig helt over dit man skal, men Seim minner om at man i alle fall må forsøke å stille seg slik at biler som skal ut andre avkjøringer må kunne komme seg frem, så ikke de også blir en del av køen.

Slik kjører du i rundkjøringer

Alternative ruter

Mange forsøker å finne alternative ruter der hovedveien er pakket med kø. På generelt grunnlag hevder Seim at dette kan være smart når man kjører utenfor byen. I sentrale områder med mye trafikk vil imidlertid alternative ruter ofte gå gjennom boligstrøk.

– Da kan omkjøringen gå på bekostning av det lokale bomiljøet, advarer Seim. Dessuten vil det ofte i sentrale områder med faste køproblemer være slik at også alternative ruter er pakket. Da kan det være bedre å holde seg på hovedveien.

Planlegg andre tidspunkter

Det enkleste trikset er naturligvis å forsøke å unngå å kjøre når det er mye trafikk Foto: Colourbox Vis mer


Et enklere og mer åpenbart grep som Seim nevner kan være å unngå å kjøre på de tidspunktene da det erfaringsmessig blir mest kø. For mange er nok dette lettere sagt enn gjort, ettersom ens forpliktelser ofte styrer reisetidspunktet. I den grad det er mulig, vil imidlertid planlegging av alternative reisetidspunkter redusere egen og andres kø-irritasjon.

Uansett hvilken situasjon man er i, vil det uansett være nyttig å beholde roen. Da kan man tross problemene kanskje likevel få en bedre reise, og bidra til det samme for andre.

Lett for å koke over bak rattet?