<B>EN HALV BIL: </B>Med en rekkevidde på 34 mil toppfart på 160 km/t og to gyroskoper som holder den oppe, tror Lit Motors at de har funnet løsningen. Foto: LIT MOTORS
EN HALV BIL: Med en rekkevidde på 34 mil toppfart på 160 km/t og to gyroskoper som holder den oppe, tror Lit Motors at de har funnet løsningen. Foto: LIT MOTORSVis mer

Slik kan bilen bli i framtida

C1 tar ikke bare svingene på to hjul. Selskapet Lit Motors mener de har utviklet en bil for framtida.

Av Steinar Sund

Den lille tohjulingen minner om en motorsykkel, samtidig som den har overbygning, ratt, vanlig bilsete og et passasjersete bak føreren.

Den har 100 prosent elektrisk drift, lager ingen støy og tar seg fram i bytrafikken like mykt og elegant som en motorsykkel eller en scooter. , 0-100 km/t går unna på 6 sekunder, rekkevidden er oppgitt til 320 kilometer - og den setter dermed også de fleste av dagens elbiler til veggs.

Selv om den bare har to hjul, skal den tilby like god komfort og være like stabil som en bil. Dessuten: Det skal være mulig å stoppe helt opp uten å velte, for eksempel om en må stoppe for rødt lys. Dette ved hjelp av to gyroskoper som er plassert foran og bak.

Konseptet minner mye om Toyota i-Road, som vi i Dinside har testet to ganger tidligere.

LES OGSÅ: Vi testet i-Road i Tokyo

Andre mulige konkurrenter:

Fra Land Rover til C1

Mannen bak det San Francisco-baserte selskapet er motorsykkelentusiasten Danny Kim, som egentlig har bakgrunn som Land Rover-mekaniker.

En dag jobbet han med å bygge om en Land Rover for å gjøre den mer effektiv. Han greide å nesten fordoble bilens effekt før et alvorlig uhell satte en stopper for hele prosjektet. Kim ble nesten drept fordi han fikk chassiset over seg etter at en av støttene sviktet.

Da begynte han å tenke på hvorfor han egentlig jobbet med denne store bilen når de fleste faktisk reiser alene og egentlig trenger et mye mindre kjøretøy. Slik oppstod konseptet til C1 - et navn BMW også brukte på sin spesielle tohjulsmotorsykkel med tak.

Kim grunnla Lit Motors i 2010. Siden da har selskapet bygd fem prototyper, inkludert en fullskala demonstrasjonsmodell. Produksjonen ble planlagt startet opp i slutten av 2014, men er i skrivende stund enda ikke kommet i gang. Det er nå likevel mulig å forhåndsbestille på selskapets nettsider.

MC PÅ BOKS? Danny Kim har utstyrt C1 med airbag og sikkerhetsbelter. Foto: LIT MOTORS Vis mer


Belter og airbag

- C1 kombinerer effektiviteten til en motorsykkel med sikkerheten og komforten til en bil slik at vi får den ultimate bybilen, skriver de i en pressemelding.

Det lille kjøretøyet kan utstyres både med bilbelter og airbag, og det er dermed mulig å få den samme sikkerheten som i en bil. Samtidig er den en motorsykkel som vil kunne ta seg like lett fram i trafikken som andre tohjulinger, lydløst som en elbil og den krever like liten parkeringsplass som en hvilken som helst annen motorsykkel.

Toppfarten er oppgitt til 160 kilometer i timen, rekkevidden til cirka 320 kilometer og ladetida er rundt seks timer. Den er utstyrt med lithium-jernfosfat-batterier. Siden kjøretøyet er såpass lite, har de kunnet nøye seg med en ganske liten batteripakke, som likevel gir bra ytelse og rekkevidde.

Basisprisen oppgis til 24.000 dollar (180.000 kroner), men selskapet oppgir at den kan bli lavere avhengig av hvilke incentiver som ligger til grunn.

ENKEL Å PARKERE: C1 tar ikke mer plass enn en motorsykkel. Foto: LIT MOTORS Vis mer


LES OGSÅ: Denne scooteren kan du kjøre med bil-førerkort

To gyroskop

En viktige komponent på C1 er motorsykkelens gyroskopsystem. Ifølge selskapet består systemet av to roterende svinghjul som spinner med en fart på mer enn 10.000 omdreininger og har et stabiliserende moment på rundt 1.700 newtonmeter, noe Lit Motors hevder er mer enn nok til å holde det lille kjøretøyet i riktig posisjon og rette det opp igjen etter at det har lagt seg over i svinger.

Selv ved kollisjoner skal det ifølge den amerikanske produsenten ikke være mulig å velte med denne.

LES OGSÅ: Her er den sammenleggbare bilen


- Har tro på konseptet

Førsteamanuensis Geir Terjesen ved Institutt for matematiske realfag og teknologi ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitetet på Ås synes kjøretøyet virker som en artig farkost for matpakkekjørere.

Han tro på at de to gyroskopene er kraftige nok til å holde motorsykkelen oppreist. Et gyroskop virker ifølge ham på samme måte som en snurrebass - som ved å spinne kraftig rundt greier å holde seg i vertikal posisjon selv om den spinner på en meget liten flate.

- Det forutsetter selvsagt at svinghjulene er beskyttet ved kollisjoner slik at de fortsetter å snurre, poengterer han.

Et stabiliserende moment på 1.700 newtonmeter kan være nok til å holde et slikt kjøretøy oppreist på to hjul. Terjesen påpeker likevel at det stiller visse krav og han ser noen svakhetstegn ved de oppgitte spesifikasjonene.

- Et kritisk blikk på konstruksjonen er det høye turtallet på svinghjulene som må kreve både beskyttelse og en del energi, sier han.

Det høye turtallet på svinghjulene reduserer nødvendig masse og gjør også at svinghjulene må dimensjoneres litt mindre, det vil si at de vil få litt mindre diameter. Dette har ifølge Terje gjort at gyrostabilisering av en del andre konstruksjoner, blant annet i noen skip, har blitt forkastet.

LES OGSÅ: Denne Cadillac-en kan gå i hundre år på en bitteliten mengde drivstoff