Slik holder bilen lenger

Sparer bilen for slitasje og omverdenen for forurensning, i følge NAF.

De har vært på markedet siden 50-tallet. Men enda er de sjeldent brukt blant de mange bileierne som finnes her til lands.

En motorvarmer kan bidra til å få ned forurensende utslipp betraktelig. Den forvarmer motoren ved hjelp av strøm fra veggen, i stedet for at du bruker bensin eller diesel for å varme motoren på de kaldeste dagene. En motorvarmer vil også bidra til mindre slitasje på motoren.

Vi pristestet etterinstallering av motorvarmere. Følg med på DinSide Motor i morgen.

Ja, for visste du at en kaldstart sliter på motoren tilsvarende en kjørelengde på 50 mil? Og at den slipper ut like mye skadelig eksos på den første kilometeren som på 50 mil med varm motor?

Dessuten faller også batterikapasiteten i takt med kvikksølvet på gradestokken. Og i årets kaldeste uke, nemlig jule- og nyttårsuka, er det ikke uvanlig å se at gradestokken kryper under 10 minusgrader. Kryper den helt med til minus 20, kan man regne med at batterikapasiteten faller med så mye som 60 prosent.

Les også: Slik sparer du penger og miljø

- Som å kjøre uten katalysator

NAF har lenge anbefalt motorvarmer som en effektiv måte å gjøre dine kjøreturer på kalde dager mer slitasjevennlig, mer miljøvennlig, mer komfortabel - og billigere.

Slik ser motorvarmeren ut. DEFA er hovedtilbyderen av motorvarmere i Norge. Det er mulig å kjøpe pakkeløsninger fra produsenten, men installering av motorvarmer er fremdeles såpass komplisert at de fleste vil trenge å få det utført i et bilverksted. Foto: DEFA Vis mer


- Motorvarmere har jo et miljøargument. Spesielt fordi det i vinterhalvåret er mye lokal forurensning, sier miljørådgiver i NAF, Christina Bu.

- Å kjøre med en kald motor er som å kjøre uten katalysator, og dette betyr høye utslipp, sier Bu.

Katalysatoren fungerer ved å rense eksosen, og har ikke ordenlig effekt før den har en temperatur på cirka 700°C.

Bu trekker særlig frem at korte turer sliter både på bilen og miljøet, ettersom bilen aldri får tid til å bli helt varm. I følge DEFA er fire av ti turer i Norge på under tre kilometer.

De 60 mest klimavennlige bilene

Også var det miljøet da...

Mange er kanskje lei av at DinSide maser om miljøvennlig bilkjøring. Men norske forskere har, i følge Aftenposten, funnet ut at det uten tvil er bilen som forurenser og varmer kloden mest - hele seks ganger mer enn flytrafikken.

På et testsenter i Tiiliä i Finland ble det derfor gjort omfattende tester på miljøeffektene av å bruke motorvarmer i kaldt vær. Testene ble gjort på vegne av DEFA WarmUp.

Her fant de at en bensindreven Volkswagen Golf 1.6, som er en av de vanligste bilene i Norge i dag, reduserer CO2-utslippet med hele 15 prosent, ved å forvarme motoren elektrisk. Videre reduserer forvarming 53 prosent nitrogenoksidutslipp, 57 prosent karbonmonoksidutslipp og 65 prosent hydrokarbonutslipp.

Til sammenligning vil en Pegueot 307 1.6 redusere karbonmonoksidutslippet med 96 prosent, men bare 2 prosent av CO2-utslippet.

Her får du de 10 beste bensinsparingstipsene

Til tross for at bilprodusentene har vært opptatte av å produsere drivstoffeffektive biler den siste tiden, er fire av ti biler på norske veier eldre enn ti år, og altså født før miljøhensynet ble satt høyt på den politiske dagsordenen.

Motorvarmeren er et varme-element som monteres i motorblokka og varmer opp denne. Den aktiveres ved at du plugger den tilhørende stikkontakten i et vanlig strømuttak. Den kan også ha tidsinstilling, slik at du kan sørge for at motoren er varm akkurat når det skulle passe deg.

Sparer vi drivstoff på dette da?

En av de vanligste bilene i Norge - VW Golf 1.6 - viste et redusert bensinforbruk på 0,34 liter per mil ved bruk av motorvarmer i 20 minusgrader, mens en bil som Renault Laguna viste så mye som 0,7 liter redusert bensinforbruk. Ettersom man estimerer at bilen er kald i to kilometer etter en kaldstart, vil det si at man sparer mellom 0,07 og 0,14 liter bensin per kaldstart.

Har du dermed fire kaldstarter i løpet av en dag (noe som tilsvarer frem og tilbake til jobb, i tillegg til et par turer etterpå), vil du spare mellom 0,3 og 0,56 liter bensin hver dag. På en måned tilsvarer dette mellom 8,4 og nesten 16 liter bensin - altså sparer du opptil 160 kroner i måneden (dersom vi går ut i fra en bensinpris på 10 kroner).

Det viser seg altså at en motorvarmer kan spare deg en liten slump med penger i måneden - men disse tallene er basert på kaldstart i 20 minusgrader. Dermed er det fremdeles få kortsiktige penger å spare på å bruke motorvarmer.

Les også: De alternative drivstoffene

Vi pristestet etterinstallering av motorvarmere. Følg med på DinSide Motor i morgen.