<b>KOM DÅRLIG UT</b> Toyota Prius kom dårlig ut i rapporten de amerikanske hackerne Charlie Miller og Chris Valasek laget om hvilke biler det er lettest å hacke. Men er problemet virkelig så stort? Foto: Toyota
KOM DÅRLIG UT Toyota Prius kom dårlig ut i rapporten de amerikanske hackerne Charlie Miller og Chris Valasek laget om hvilke biler det er lettest å hacke. Men er problemet virkelig så stort? Foto: ToyotaVis mer

Slik hacker de bilen din

Ny og avansert teknologi skal i utgangspunktet gjøre bilene sikrere, men gjør den egentlig det?

De fleste nye biler er utstyrt med meget avansert teknologi. Datamaskiner styrer ikke bare bilens kjørecomputer og elektronikk, men de har også direkte innvirkning på bilens styring, akselerasjon og brems, samt lås, og det er her mye av problemet ligger.

For noen år tilbake ble det veldig populært med "keyless", spesielt blant de litt mer eksklusive merkene. Men nå i senere tid er det også mer og mer vanlig på rimeligere biler.

Keyless er en funksjon som gjør at bilen leser at nøkkelen er i bilen. Enten bare ved å ha den i lommen eller i veska, eller gjennom å stikke den i nøkkelholderen i dashboardet, litt avhengig av hva slags bil du kjører.

Alle disse tekniske innretningene har som mål å gjøre ting sikrere og mer praktisk, men det er ikke alltid tilfellet.

Senest i forrige uke ble den britiske forfatteren Kathy Lette frastjålet sin BMW etter hacking av bilens keyless-system.

Utdypende rapport

Hackerne Charlie Miller og Chris Valasek har spesialisert seg på å hacke moderne biler som er fullstappet av elektronikk.

I uka som gikk presenterte de resultatene sine på hackerkonferansen Black Hat i Las Vegas. Rapporten er på hele 96 sider og kan leses i sin helhet her:

På grunnlag av forsøkene de har gjort med et stort antall biler, har de satt opp en liste som etter deres oppfatning gir en pekepinn om hvilke modeller som er lettest å hacke.

Dinside har tidligere laget en sak på hvilke biler som er lettest å stjele. Les den her.

Les også om Subaruen som ble hacket ved hjelp av en SMS

Skremmende lett

Man skulle kanskje tro at det var vanskelig å hacke avansert teknologi, men det er det ikke.

Tyvene benytter seg av billige håndholdte apparater som er laget for omprogrammering av keyless-nøkler. Boksene ble i utgangspunktet laget for at låsesmeder kunne lage nye nøkler dersom eieren har mistet dem, eller at de har blitt stjålet.

Dessverre er disse boksene lett tilgjengelig på nett, noe ekstranøkler som er klare til programmering også er.

Tyvene kan da rett og slett bryte seg inn på gamlemåten. Men, også her har teknologien åpnet for finurlige løsninger.

Ved bruk av små sendere som blokkerer radiosignaler sniker biltyvene seg tett på biler som parkeres og blokkerer låsesignalet som sendes fra nøkkelen til bilens datasystem. Dermed går eieren av sted i god tro om at bilen er låst, mens tyven kan tusle bort til en ulåst bil.

AVANSERT TEKNOLOGI: Ved hjelp av avansert datateknologi kan biltyver nå hacke seg inn i bilens software. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Videre kobler de omprogrammeringsboksen til bilens datamaskin, som ofte sitter nede til høyre for gasspedalen. I løpet av få sekunder har de laget en ny nøkkel som matcher bilens kode og kan kjøre av sted.

Les også: Kan datavirus overta nye biler?

Lite utbredt i Norge

Selv om hacking av biler er et økende problem internasjonalt, er det foreløpig lite utbredt i Norge. Jon Berge, informasjonsdirektør i If forteller til Dinside at de hittil i år ikke har hatt saker hvor biler har blitt hacket, men at de vet om tilfeller i Sverige.

- Foreløpig er ikke dette et stort problem i Norge. Men vi oppfordrer alle til å fysisk sjekke at bilen faktisk er låst.

Videre sier han at de vet at blokkering av låsesignaler er blitt mer vanlig, men at det likevel er vanskelig å starte nye biler uten avansert teknologi.

- Kjeltringer er oppfinnsomme, og det utvikles stadig ny teknologi i de kriminelle miljøene. Men foreløpig har biltyverier her hjemme ofte en annen sammenheng, for eksempel forsikringssvindel.

Avslører ny type forsikringssvindel

Noen hackes lettere enn andre

Rapporten som ble offentliggjort i Las Vegas i forrige uke har tatt for seg biler på det amerikanske markedet. Derfor er det verdt å nevne at de tilsvarende typene på det norske markedet ikke nødvendigvis er sammenlignbare.

2015-modellen av Audi A8 er bilen som kommer best ut av undersøkelsen. Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi Norge sier til Dinside at Audi jobber for å utvikle systemer som sikrer bilene mot angrep, og at hacking av biler ikke er det samme som hacking av datamaskiner.

- Det er ikke mulig å koble seg trådløst til bilen for å snappe opp signaler – det krever en fysisk tilkobling til bilen i en eller annen form. Dersom man forsøker å koble seg til bilen og så opp mot fabrikkens servere for å laste ned informasjon/software, så vil serveren "stenge dørene" dersom tilkoblingen ikke skjer gjennom autorisert verktøy. Ergo får også fabrikken beskjed dersom dette skjer.

Videre forteller Tegneby at biler som har egen WiFi-sone i bilen, slik at passasjerer kan koble seg på bilens WiFi-nett med mobiler, laptopper eller nettbrett, ikke bør være mer bekymret for hacking, da dette nettverket ikke er forbundet med data- og styringssystemet i bilen.

Prius lettest

Ifølge Miller og Valasek er 2014-utgavene av Jeep Cherokee og Toyota Prius, samt den kommende 2015-modellen av Cadillac Escalade de letteste å hacke.

INFORMASJONSSJEF i Toyota Norge, Espen Olsen, kjenner ikke til at Prius skal være spesielt utsatt for hacking i Norge. Foto: TOYOTA Vis mer


Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, er ikke kjent med at Prius er spesielt utsatt for hacking.

- Vi er ikke kjent med at Prius er spesielt utsatt i Norge, ei heller at hacking er et utbredt problem. Det er ikke mulig å kommunisere med bilenes software gjennom nett, så det er vanskelig å få tilgang til bilens datasystemer.

Toyota, som de fleste andre bilmerker jobber også for å gjøre det vanskeligere for hackere å få tilgang til bilenes software. Utfordringen er bare den at jo smartere bilen blir, jo smartere bli tyvene også.

Mer vanlig å være utsatt her: Sikre tegn på at du har blitt hacket