<b>NULLVISJON?</b> Kampen for å redusere antallet drepte i trafikken fortsetter med uforminsket styrke. Foto: COLOURBOX
NULLVISJON? Kampen for å redusere antallet drepte i trafikken fortsetter med uforminsket styrke. Foto: COLOURBOXVis mer

Slik gjør de bilene sikrere

Vi tar en titt på innsiden av tidenes mest avanserte biler.

I tillegg til innovative teknologier som gjør det enklere og mer behagelig for oss å kjøre bil, foregår det en konstant forskning og utvikling også innenfor bilsikkerhet.

Men er hjelpesystemene falsk sikkerhet?

Lang vei fra kollisjonsputene

Det har skjedd mye siden sikkerhet var ensbetydende med kollisjonsputer. I dag dreier sikkerheten seg i tillegg om avanserte systemer som involverer antispinn, blokkeringsfrie bremser og aktiv bremseassistanse.

Kameraer erstatter speil for å redusere blindsonene og gir dermed bedre sikt, mens Audi og BMW utvikler laserbaserte frontlykter som lyser dobbelt så langt som LED-pærer under mørkekjøring.

Ford har bremselys som snakker

Ikke lenger en fremtidsdrøm

Denne artikkelen er hentet fra bladet Hvordan det virker (utgave 1, 2015) og er publisert med tillatelse. Vis mer


Men sikkerhetsfunksjonene som implementeres i kupéen i nye biler, går enda lenger. Et eksempel er intelligente setebelter med innebygde sensorer som kan måle pusterytmen, og blant annet avsløre eventuelle tegn til stress hos føreren.

Slike sikkerhetsfunksjoner er ikke lenger en fjern framtidsdrøm, men settes nå ut i masseproduksjon.

Som et eksempel på dette har den amerikanske bilprodusenten Ford avslørt detaljer om aktive seter som kan overvåke hjerterytme og blodsukkernivå og ringe etter medisinsk hjelp hvis målingene vekker grunn til bekymring.

Unngå dagen-derpå-fellen

Og så er det Google, da ...

Og selvfølgelig er det ikke en bilprodusent, men en teknologigigant som står bak selve spydspissen innen ny bilsikkerhet. Google har lenge eksperimentert med biler som kjører helt av seg selv, og tester selv ut biler som er 100 prosent selvkjørende på veier i California.

Bilene benytter et system bestående av en rekke lasere, radarer og kameraer for å kunne ferdes på veiene.

Enkelte hevder at dette systemet allerede er tryggere enn en menneskelig sjåfør, da det verken blir trøtt eller distrahert til å gjøre feil (du kan lese mer om slike kjøretøyer i bladet Hvordan det virker, nummer 6-2014.

LES OGSÅ: Slik er Apples iCar

Kommende sikkerhetsløsninger

MER ENN LUFT: Moderne sikkerhetsteknologi er langt mer enn kollisjonsputer. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Ny teknologi er under utprøving for å overvåke sjåførens helse og sikkerhet. Her er noen eksempler.

#1 Søvnighet
Et kamera montert på rattsøylen bruker programvare for ansiktsgjenkjenning for å avsløre om sjåføren er trøtt.

Lexus GS

#2 Kollisjonsputer i setene
Ekstra kollisjonsputer er montert i setene og gir bedre beskyttelse i kollisjoner fra forskjellige vinkler.

Mercedes S-klasse

#3 Overvåking av blodsukkeret
En integrert app kan holde et øye med blodsukkeret og varsle diabetikere om betydelige endringer i blodsukkernivået.

Ford Focus S-Max

#4 Pulsmåler
Elektroder i setet kan overvåke hjertet og utløse bilsikkerhetssystemer i nødstilfeller.

Ford Focus S-Max

Barn i bilen? Her gjør foreldrene den farligste feilen

#5 Svette
Puter i seter og ratt holder et øye med kroppstemperaturen.

Foreløpig ikke lansert

#6 Hjernebølger
Sensorer i nakkestøtten kan måle den elektriske aktiviteten i hjernen.

Foreløpig ikke lansert

#7 Måler pusten
Sensorer i setebeltet kan overvåke pusten og se etter tegn til stress eller søvnighet. Mer om sikkerhetsbeltet som vekker deg.

Harken seatbelt tech

#8 Smartmobil-bryter
Hvis helseteknologien registrerer at sjåføren er stresset, kan systemet blokkere tilgang til smartmobilen for å sikre at sjåføren konsentrerer seg om å følge med på veien.

Foreløpig ikke lansert

Ettermonterte Xenon-lys? Nå skal blenderne tas i EU-kontrollen