Peugeot 308 (gul) mot Fordi Fiesta (rød) Foto: ADAC
Peugeot 308 (gul) mot Fordi Fiesta (rød) Foto: ADACVis mer

Slik går det front mot front

I en virkelig frontkollisjon kan det gå langt verre enn man skulle tro ut i fra kollisjonstestene.

Det utføres mange kollisjonstester av nye biler i dag. Viktigst i Europa er Euro NCAP som tester de fleste bilene på det norske markedet. Her testes bilene i møte med ulike gjenstander.

Tyske ADAC har imidlertid gjort et forsøk på å finne ut hva som skjer når to virkelige og forskjellige biler frontkolliderer med hverandre. Resultatet var ikke veldig oppløftende:

For til tross for at begge de to testbilene, Ford Fiesta og Peugeot 308, har oppnådd fem av fem mulige stjerner hos Euro NCAP, så fungerte ikke sikkerhetskonstruksjonene optimalt.

Begge biler i fart

Bilene traff hverandre mens begge holdt en fart på 56 kilometer i timen. Overlappingen mellom frontene på bilen var 40 prosent, det samme som i Euro NCAPs frontkollisjonstest. Forskjellen er at den foregår mot en stillestående (og deformerbar) barriere, i 64 kilometer i timen. ADACs front-mot-front-forsøk er altså vanskeligere ettersom den samlede energien blir høyere når begge bilene er i fart.

Treffer feil

Som man ser i filmen er kompatibiliteten mellom konstruksjonene ikke optimal. Det fører til at sikkerhetsstrukturene ikke utnyttes fullt ut. Årsaken er at kollisjonskonstruksjonene holder forskjellig høyde, samt at de ikke klarer å fordele kreftene godt nok utover i bredden. Dette fører igjen til at sikkerhetscellen i kupeen får en for høy belastning. Det går utover passasjerene inne i bilen.











Farligere enn nødvendig

ADAC konkluderer med at dette fører til et skaderisikoen blir betydelig høyere enn nødvendig, uten opplyse noe mer detaljert om skadeomfanget på testdukkene inne i bilene.

Gjelder også for jevnstore biler

At kollisjonskonstruksjonene på ulike biler ikke passer optimalt sammen, er for så vidt ikke noe nytt, men ofte har det vært belyst i forbindelse med SUVer og kjøretøyer av ulik høyde og vekt.

I ADACs test vises det imidlertid at selv med to kjøretøyer av ganske lik størrelse og art, kan dette by på utfordringer. ADAC oppfordrer derfor produsentene til å ha krasjkompatibiliteten i mente når de konstruerer sikkerhetsstrukturene i biler.

Dersom bilene ble mindre følsomme for hvor høyt og hvor langt fra midten på fronten man blir truffet av et annet kjøretøy, kunne skaderisikoen vært senket med syv prosent, anslår ADAC.

Se også: