Volvo har nå systemer som både skal hindre fotgjengerpåkjørsler og minimere skadene dersom de likevel skulle inntreffe
Volvo har nå systemer som både skal hindre fotgjengerpåkjørsler og minimere skadene dersom de likevel skulle inntreffeVis mer

Slik fungerer kollisjonsputen for fotgjengere

Tidligere i vår viste Volvo verdens første kollisjonspute beregnet på fotgjengere. Her ser du hvordan den fungerer.

Volvo har lenge vært en pioner på sikkerhet, men den utvendige kollisjonsputen ved navn Pedestrian Airbag Technology kom nok likevel overraskende på mange da den ble vist med nye V40 tidligere i år. Ettersom dette er en såpass unik løsning, er det verdt å ta en nærmere titt på hvordan den fungerer.

Nedenfor ser du en video som er produsert av Volvo selv. I den forklarer seniorrådgiver på sikkerhetsteknologi, Thomas Broberg, hvordan det hele fungerer.


Under og over panseret

Kort sammenfattet virker Volvos kollisjonspute for fotgjengere ved at sensorer i frontfangeren, syv i tallet, registrerer om bilen kjører på noe som ligner et menneskebein. Deretter utløses kollisjonsputen under panseret i området opp mot frontruten. Når kollisjonsputen fylles med gass løfter den panseret i bakkant ti centimeter. Dette gjør at panseret kan deformeres mer ved et sammenstøt med en menneskekropp. Det hjelper til å absorbere kreftene i sammenstøtet og sørger for at fotgjengeren ikke treffer rett på de hardeste delene under panseret, som motoren selv.

Viktige modeller med full pott hos Euro NCAP

I tillegg dekker kollisjonsputen den nedre delen av selve frontruten og strekker seg oppover deler av A-stolpene på sidene. Dette er ment å føre til at hodet på fotgjengeren treffer kollisjonsputen, og ikke selve frontruten eller karosseriet.

I byfart

Kollisjonsputen fungerer i området mellom 20 og 50 kilometer i timen. De fleste fotgjengerpåkjørsler skjer i hastigheter under 40 kilometer i timen, ifølge Volvo. De hevder også at i Europa er 14 prosent av de som omkommer i trafikken fotgjengere. I USA er tallet 12 prosent og i Kina hele 25.

Virker sammen med andre systemer

V40 er første modell som får fotgjengerkollisjonsputen Vis mer


Volvos utvendige kollisjonspute kommer i tillegg til en rekke andre systemer, som blant annet skal hindre at en fotgjengerpåkjørsel i det hele tatt finner sted. Mer om de andre systemene i V40 kan du lese her.

Les også: Volvo-system gir færre ulykker

V40 er ennå ikke lansert, og den er heller ikke testet av Euro NCAP som også tester nettopp fotgjengersikkerhet. Det blir spennende å se i hvilken grad teknologien gir utslag i denne testen sammenlignet med andre biler uten tilsvarende løsninger.