Slik fungerer den moderne sikkerhets-teknologien

De siste årene har bilindustrien utviklet tallrike sikkerhets-oppfinnelser. Den nye teknologien har uten tvil gjort dagens biler langt sikrere enn sine forgjengere. Men hvordan fungerer det egentlig?

Illustrasjon: BMW Vis mer


I DinSide Motor forsøker vi å gjøre stoffet vårt så lett tilgjengelig som mulig. Likevel er det ikke til å komme fra at mange artikler preges av trebokstavforkortelser, forkortelser som kan virke ubegripelige og fremmede for mange av våre lesere.

Skriver hele navnet

Vi har som prinsipp at vi alltid forteller hva forkortelsene står for. For eksempel skriver vi vanligvis "elektronisk stabilitetsprogram" i tillegg til trebokstavforkortelsen ESP. Men det er ikke alle som blir noe klokere av den grunn. For hva er egentlig et elektronisk stabilitetsprogram?

Kan ikke forklares hver gang

Vår erfaring er at de færreste faktisk vet hva som ligger i den moderne sikkerhets-teknologien. Derfor har vi forklart de ulike teknologiene mange ganger, noe faste DinSide-lesere vil være klar over. Men fordi det ville blitt altfor plasskrevende å forklare de ulike teknologiene hver gang vi omtaler dem, er det ikke sikkert at tilfeldige lesere kommer over akkurat de artiklene som forklarer nettopp det han eller hun lurer på.

Alt på ett sted

Illustrasjon: Toyota Vis mer


Dette er bakgrunnen for at vi har laget dette minikurset, som tar for seg de viktigste og mest utbredte elektroniske hjelperne som finnes i dagens biler. Du kan lese mer om de ulike teknologiene ved å klikke på lenkene under:

  • Blokkeringsfrie bremser
  • Nødbrems-assistanse
  • Elektronisk bremsekraftfordeling
  • Kurvekontroll
  • Antispinn
  • Elektronisk stabilitetsprogram