Det er voldsomme krefter som settes i sving når Euro NCAP gjennomfører sine kollisjonstester. Her gjennomfører Nissan Cube en frontkollisjonstest. Foto: Euro NCAP
Det er voldsomme krefter som settes i sving når Euro NCAP gjennomfører sine kollisjonstester. Her gjennomfører Nissan Cube en frontkollisjonstest. Foto: Euro NCAPVis mer

Slik foregår det egentlig

Se hvordan Euro NCAP gjennomfører sine kollisjonstester i praksis.

DinSide har skrevet mye om Euro NCAP opp gjennom årene - med god grunn. Euro NCAP-testene er nemlig de eneste sammenlignbare og vitenskapelig etterprøvbare kollisjonstestene som gjennomføres på biler som selges her i landet og i Europa forøvrig.

Som vi har omtalt i en rekke artikler, er selvsagt Euro NCAPs tester og poengsystemer belemret med svakheter. Men det skal vi ikke mase om denne gangen. I gir vi deg i stedet muligheten til å se de voldsomme fysiske kreftene som settes i sving når Euro NCAP gjennomfører frontkollisjon-, sidekollisjon-, stolpe- og nakkeslengestene.

Vi har plukket ut videoene av de fem nyeste bilene som er testet; Citroën Nemo Combi, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo og Toyota Verso. Du kan lese mye mer om hvordan det gikk med disse bilene her.

Voldsomme påkjenninger

Når du kikker på videoene, er det mye interessant å følge med på. Legg for eksempel merke til hvor oppsiktsvekkende raskt frontkollisjonsputene utløses og hvor raskt de fylles med gass. Legg også merke til hvor voldsomme påkjenninger både voksne og barn utsettes for, til tross for at vi her snakker om kollisjoner i relativt begrensede hastigheter (front: 64 km/t, side: 50 km/t, stolpe: 29 km/t).

Fest barna godt

Hvis du daglig har med deg barn i bilen, bør du også legge merke til hvordan barna nærmest slenges veggimellom i både front- og sidekollisjonstestene. Dette til tross for at barnesetene er hundre prosent forskriftsmessig festet og at barna er hundre prosent forskriftsmessig festet i barnesetene.

Slurver du med innfesting av selve setet eller barnet, vil ditt barn være enda mer utsatt enn barnedukkene i videoene.

Bruk beltestol

Det er også interessant å merke seg hvordan "ørelappene" på barnesetene holder barnas hoder på plass ved sidekollisjon - og dermed avlaster barnets nakke. Videoene tydeliggjør dermed den store sikkerhetsgevinsten som ligger i å velge fullverdige beltestoler med ørelapper, fremfor å avspise barna med små belteputer som har som eneste funksjon å heve barna opp fra setet.

Hvis du tar deg tid til å se alle videoene, vil du også legge merke til at venstre hodekollisjonspute utløses ved frontkollisjon i en av bilene.










Les også:

  • Bilbelte-videoen du må se
  • Euro NCAP: Hvorfor gikk det så galt - analyse av de ferskeste resultatene
  • Euro NCAP: Unik liste over alle testede biler
  • Euro NCAP: Alt om Euro testene - minikurs
  • De sikreste og farligste barnesetene
  • Baby i bilen - minikurs
  • Barn i bilen - minikurs
  • Barnesikringsreglene - minikurs
  • Bilbeltet - minikurs
  • Hodestøtter - minikurs
  • Rattet: Sitter du for nært?- minikurs
  • ESP, EBD, CBC og annen moderne sikkerhetsteknologi - minikurs
  • DinSide Motors juveler