Volvo samler informasjon både fra ekte og simulerte kollisjoner
Volvo samler informasjon både fra ekte og simulerte kollisjonerVis mer

Slik forbedrer Volvo sikkerheten

Visste du at Volvo i 40 år har analysert ekte bilulykker?

Volvo er blant produsentene som har jobbet mest seriøst med trafikksikkerhet de siste tiårene. Det var eksempelvis Volvo-ingeniøren Nils Bohlin som i sin tid stod bak trepunktsbeltet som ble introdusert av Volvo i 1959.

Denne oppfinnelsen var også bakgrunnen for oppstarten av Volvos Accident Research Team. I 1966 bestemte man seg for å undersøke effekten av setebeltene i reelle ulykker. Alle ulykker med Volvoer involvert ble analysert i et helt år. Konklusjonen var at sikkerhetsbeltet førte til en skadereduksjon på dramatiske 50 prosent.

1970

Dette gjorde at man bedre forstod betydning av å studere reelle ulykker for å se hvordan ting forløp i praksis. Dette skulle gjøre en bedre i stand til å lage enda sikrere biler. I 1970 ble Accident Research Team permanent startet og siden den gang har man samlet informasjon fra om lag 40.000 ulykker, og i rundt 2.100 tilfeller har man gjennomført dybdeanalyser. Det er i forbindelse med 40-årsdagen til dette teamet man nå gir oss innsikt i hvordan de jobber.

Statistikk

Hensikten med de mange undersøkelsene er å skaffe seg grunnlag for statistikk som vil si noe om sannsynligheten for at ulike scenarioer inntreffer. Dette gjør det lettere for ingeniørene å vite hva de skal prioritere i fremtidige biler.

Dybdeanalyse

Motivasjonen bak dybdeanalysene er å finne ut hvordan beskyttelsessystemene fungerer og hvordan passasjerene har blitt skadet i ulykken. Informasjonen behandles både av den tekniske avdelingen og av medisinske eksperter.

- Vi er nødt til å anta at våre kunder ikke alltid gjør som vi forventer. De responderer forskjellig på ulike situasjoner. Derfor trenger vi å forstå førerens oppførsel og hvordan den påvirker rekkefølgen på hendelsene i en virkelig ulykke, sier John Fredrik Grönval som er med i undersøkelsesenheten.

Volvo samler informasjon både fra ekte og simulerte kollisjoner



Krasjlaboratorium

Volvos Accident Research Team får naturligvis støtte av Volvo Cars Safety Centre i arbeidet med å forbedre fremtidige Volvo-modeller. Sikkerhetssenteret har siden oppstarten for 10 år siden utført rundt 3.000 krasjtester under kontrollerte former i laboratoriet. Hver ny modell har i denne perioden gjennomgått mellom 100 og 150 kollisjonstester i Volvos anlegg, i tillegg til tusenvis av datasimuleringer.

To baner

Det er to testbaner på anlegget som møtes på et bestemt punkt hvor kollisjoner mellom to biler skjer. Den ene banen er dreibar slik at vinkelen på kollisjonen kan justeres. Hastigheten på bilen i den faste banen er opptil 120 kilometer i timen, mens bilen i den bevegelige banen kan holde 80 kilometer i timen.

200.000 bilder i sekundet

Underlaget der kollisjonen finner sted er laget av pleksiglass slik at kollisjonen kan filmes fra undersiden. En lang rekke høyhastighetskameraer plassert på ulike steder fanger opp detaljene i kollisjonen. Det raskeste kameraet tar 200.000 bilder i sekundet.

Krasjdukkene

Volvo har 100 krasjdukker som utsettes for de enorme kreftene i testene. Disse skal simulere både menn, kvinner og barn av ulik størrelse, alder og vekt. Dukkene er beregnet på forskjellige krasjsituasjoner, slik at noen brukes til frontkollisjoner, andre til sidekollisjoner og så videre.