<b>GODKJENNING:</b> Pass på å sjekke om verkstedet du benytter deg av er godkjent for reparasjonen du ønsker.  Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN/NTB / SCANPIX
GODKJENNING: Pass på å sjekke om verkstedet du benytter deg av er godkjent for reparasjonen du ønsker. Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN/NTB / SCANPIXVis mer

Slik finner du et godkjent verksted til å reparere bilen din

Reparerer du bilen hos et ikke-godkjent verksted har du også færre klagemuligheter.

I Norge finnes det cirka 3500 godkjente verksteder. Alle disse skal ha et skilt med logoen til Statens vegvesen, som bekrefter at de er godkjente.

De godkjente verkstedene skal kunne utføre de aller fleste arbeidsoppgaver. I tillegg finnes det cirka 550 verksteder som kan utføre bestemte typer reparasjoner, som for eksempel på hjul og eksosanlegg.

LES OGSÅ: Bruktbil uten bekymringer

Men en rekke verksteder er derimot ikke godkjent. Benytter du deg av disse for å utbedre skadene på bilen din, kan du ende med å måtte reparere bilen for samme skade igjen, uten noen andre å skylde på enn deg selv.

Færre klagemuligheter

Et ikke-godkjent verksted kan by på trøbbel om reparasjonen ikke holder stand.

- Det kan kanskje virke forlokkende å velge verksted utelukkende etter pris, men det handler om trafikksikkerhet, forteller overingeniør Leif Magne Halvorsen i Statens Vegvesen.

- Du vil ikke kjøre rundt i en bil der bremsene ikke er i orden fordi verkstedet du har vært på ikke har den rette kompetansen, sier han videre.

LES OGSÅ: Å overta bruktbil er blitt veldig enkelt

Søk hos vegvesen.no

GODKJENT? Se etter dette skiltet. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


For noen noen uker tilbake gjorde Statens vegvesen det mulig å sjekke historikken til brukte bilers kilometerstand. Nå har de også kommet med en løsning som gjør det mulig å søke etter godkjente verksteder.

Du kan nå også søke etter hva ditt verksted er godkjent til å gjøre.

- Vi håper tjenesten gjør det enklere for bileiere å velge lovlige verksteder og på den måten få utført trafikksikre reparasjoner og samtidig unngå useriøse aktører, fortsetter Halvorsen.

Da vi i samarbeid med TV2 hjelper deg og KNA tidligere i år testet fem verksteder ved å be dem sjekke tilstandsrapporten på en og samme bil, sprikte resultatene betydelig.

Vær bevisst på valget

ADVARER: Stensrud anbefaler å gjøre grundige undersøkelser omkring verkstedet du skal benytte deg av før du plasserer bilen i deres hender. Foto: DAGBLADET Vis mer


Ansvarlig redaktør Espen Stensrud i Autofil og Dinside Motor anbefaler ingen å bruke et verksted uten rette godkjenninger til utbedringer, som går på bekostning av sikkerheten.

- Du ville ikke overlatt hjertet til en hvilken som helst lege, og sånn er det jo litt med bilen også. Den ruller på fire håndflater i 110 kilometer i timen, og da er det greit at den som har reparert bilen er kyndig i det han eller hun gjør.

LES OGSÅ: Dette bør du sjekke når du kjøper bruktbil

Enorme forskjell på verkstedene

To av fem verksteder fikk godkjent da vi testet dem, og resultatene var alt annet enn lystig lesing for bransjen.

Stensrud forteller at de fikk flere overraskelser under testen av verkstedene.

- Den største overraskelsen var at dette er en bransje som ikke har utviklet noen standard. I ett av tilfellene betalte vi 1.500 kroner for å få null svar, og bare to av de fem verkstedene hadde en sjekkliste vi kunne få med oss etter testen.

LES OGSÅ: Verkstedet må advare om regningen blir dyr

Et annet aspekt er at bilene blir mer og mer avhengige av teknologien.

- Bilene er helt avhengig av at bremsesystemer og lignende blir riktig nullstilt og kalibrert etter justeringer, avslutter Stensrud.