Aston Martin feirer 100-årsjubilemu i år. Her med moro på snø og is. Dessuten lanserer de Aston Martin SP10 - en spesialversjon av den allerede spesielle V8 Vantage S.
Aston Martin feirer 100-årsjubilemu i år. Her med moro på snø og is. Dessuten lanserer de Aston Martin SP10 - en spesialversjon av den allerede spesielle V8 Vantage S.Vis mer

Slik feirer de 100 år

Aston Martins hundreårsjubileum feires blant annet med helt nye SP10.

"Isdansen" på oppslagsbildene viser noen av de ferskeste og mest spektakulære jubileumsaktivitetene til den tradisjonsrike britiske luksus- og sportsbilprodusenten.

Det er ikke hver dag man fyller 100 år, og i den anledning lanseres nå en ny sportsbil ved navn SP10. Det er en modell som er inspirert av baneraceren Aston Martin Vantage GT4.

Racing-design

På sett og vis dreier dette seg om en spesialutgave av V8 Vantage S, og den leveres som både kupé og roadster. I motsetning til V8 Vantage S leveres denne imidlertid med manuell girkasse. SP10 er en gatemodell som er bygget i råbarket racing-stil, og dermed burde appellere til de som synes standard-Aston blir i overkant forfinet (det dreier seg jo tross alt om luksusbiler i like stor grad som sportsbiler).

Aston Martin SP10:


Stolt tradisjon

Det er derimot ikke hele grunnen. Modellen skal også symbolisere at Aston Martin er stolte av sin motorsport-tradisjon. Den 100 år gamle produsenten har nemlig et navn som har runget opp gjennom årene på le Mans, Sürburgring, Silverstone og Spa, sammen med andre historiske storheter som Porsche, Mercedes-Benz, Jaguar, Porsche og etterhvert Ferrari.

Se den fantastiske Aston Martin V12 Vantage Roadster

En viss mimre-faktor, altså, og bilen er stylet for å markere forskjellen. V-tema-felgene på 19 tommer er spesifikke, de sorte kaliperne likeså. LED-lysene i hekken har klarglassdeksel. Frontspoileren er distinkt, og diffuseren i karbon understreker racing-stilen. I interiøret glimrer bare sølv-sømmen i en ellers helsort kabin, som stort sett er trukket i sort skinn og komposittmateriale Alcantara. Midtkonsollen er lakkert i piano-sort.

Greier over 300

Som med V8 Vantage S i standard utførelse har motoren i SP10 en 4.7 V8 med makseffekt 436 hestekrefter og dreiemoment 490 newtonmeter. 0 til 100 kilometer i timen skal ikke ta mer enn 4,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 305 kilometer i timen. På grunn av den mer rendyrkede sportsbilprofilen har Aston utstyrt SP10 med manuell sekstrinns girkasse, mens Sportshift II sportsautomat, som er standard på Vantage S, er tilvalg på SP10.

Helt ny Aston Martin Vanquish

Hvorfor Aston Martin gjør et nummer ut av at de tilbyr et 750 watts premium lydanlegg som standard, mens man som ekstrautstyr kan velge et 1.000-watts B&O-anlegg, vet ikke vi. Den herlige V8-musikkken burde da holde i lange baner for de entusiastene vi antar vil være de eneste kundene for akkurat denne bilen.

Ikke hinsides dyr

Bilen er i salg nå, og er kun tilgjengelig i Europa (med unntak av Storbrittania). Prisen ligger på 97.000 euro, før avgifter og frakt. Det er faktisk ikke mer enn cirka 725.000 kroner etter dagens kurs. Riktignok tilkommer moms og en heftig norsk engangsavgift - det er bare å regne ut norsk pris med DinSides importkalkulator ...

Her er den utrolige Aston Martin V12 Vantage Zagato!

Hvorfor SP10?

VLN-09-Nürburgring-2012 Foto: raphael sprenger photographieAs
VLN-09-Nürburgring-2012 Foto: raphael sprenger photographieAs


Aston har en god forklaring på hvorfor bilen heter SP10: Det dreier seg om betegnelsen på en egen racing-klasse som ble skapt for «Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring», de såkalte VLN-løpene som inkludert 24-timersløpet på Nürburgring. Det var på dette tidspunktet GT4-bilene dukket opp.

Før disse løpene hadde Aston allerede laget klassene SP1 til SP8 for det verdensberømte Eifel-løpet. SP9 ble opprettet for GT3-bilene, og dermed ble logisk nok SP4-bilene innlemmet i en ny klasse ved navn SP10.

Aston Martin-sjefen selv, Ulrich Bez, er ikke redd for å svette på en bane - se selv:

VIDEO: Aston Martin GT4-racing på Nürburgring: