<B>SKUMMEL VÅR: </B>Vannplaning er enhver bilists mareritt. Med nye sommerdekk kan du kjøre tryggere når regnet har lagt seg på vinterslitt asfalt.  Foto: NOKIAN
SKUMMEL VÅR: Vannplaning er enhver bilists mareritt. Med nye sommerdekk kan du kjøre tryggere når regnet har lagt seg på vinterslitt asfalt. Foto: NOKIANVis mer

Slik får du sommerdekkene til å leve lenger

Spar tusenlapper på disse enkle tipsene.

Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig - og samtidig spare mye penger. Dessuten kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig. En ekstra bonus er redusert drivstofforbruk.

Grove asfaltveier og til dels kraftig varierende temperaturer fra tidlig vår til varm sommer og sen høst stiller sine spesielle krav til gode sommerdekk. Derfor er det fornuftig å velge dekk som er utviklet for nettopp nordiske sommerforhold.

De fleste nyere bilmodeller i dag har store lavprofildekk, noe som betyr at et sett med nye dekk fort kan koste dyrt. Derfor er det viktig at dekkene har best mulig levetid og at du tar forholdsregler for å kunne spare tusenlapper.

LES OGSÅ: Overraskelse i dekk-test

Forskjell på liv og død

Sikkerheten kommer alltid i første rekke. Og derfor skal du aldri kjøre med piggfrie vinterdekk på sommerføre.

Det mest grunnleggende å sjekke er dekkslitasjen. Det må gjøres regelmessig. For når mønsterdybden er mindre enn fire millimeter, gir ikke lenger dekket fullgod beskyttelse mot vannplaning.

Tester viser at en bil som har dekk med 1,6 millimeter mønsterdybde – som er lovens minimumskrav – begynner å vannplane i en sving ved en hastighet på 76 km/t. En bil med nye dekk får først vannplaning ved 96 km/t (med cirka fem millimeter vann på kjørebanen).

LES OGSÅ: Sommerdekk i test: Vinnerne og taperne i 2014

Skift hjulpar midt i sesongen

- Dekkene som sitter på drivhjulene slites betydelig raskere enn dekkene på den frittrullende akselen. For å utjevne dette, bør man skifte om for- og bakhjul midt i kjøresesongen, anbefaler produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS.

Det er også viktig å passe på at ikke dekket slites ujevnt. Et dekk kan ha en mønsterdybde på seks millimeter på utsiden av slitebanen, mens det på innsiden kan være helt nedslitt.

Unormal slitasje på skulderpartiet tyder ofte på at lufttrykket er for lavt, at hjulstillingen er feil eller at støtdemperne er blitt dårlige.

Hvis du har mistanke om ujevn dekkslitasje, er det best å la et verksted kontrollere det hele. Mønsterdybden kan du selv kontrollere ganske enkelt. Enkelte dekk, for eksempel Nokian Hakka, har en slitasjevarsler som med tydelige sifre på slitebanen angir gjenværende mønsterdybde i millimeter.

Flere mil med rolig kjørestil

Kjørestilen din er en av de viktigste faktorene som påvirker dekkslitasjen. Ved å unngå kraftig akselerasjon og harde nedbremsinger holder dekkene betydelig lenger.

Det er også viktig å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig – helst hver tredje uke. Foruten å påvirke dekkslitasjen, vil riktig lufttrykk redusere rullemotstanden og forbedre kjøreegenskaper og komforten.

- Lufttrykket skal også tilpasses bilens belastning. Til en ferietur med mye last i bilen skal lufttrykket i dekkene økes. Dersom lufttrykket er for lavt øker varmeutviklingen i dekket, noe som i sin tur øker dekkslitasjen, forteller Fredrik Hauge i Nokian.

LES OGSÅ: Hastighetsmerkingen MÅ være riktig!

SJEKK LUFTRYKKET OFTE: Riktig lufttrykk er avgjørende for levetid, jevn slitasje og komfort. Fyll helst på litt mer enn anbefalt. Foto: PANTHERMEDIA Vis mer



Riktig lufttrykk: Lavere forbruk

Dekkene har stor betydning for bilens drivstofforbruk. Også dekkets rullemotstand påvirker drivstofforbruket. Med dekk som har såkalt lav rullemotstand kan drivstofforbruket reduseres med opptil en halv liter per ti mil.

Dersom en liter bensin koster 14 kroner, blir besparelsen rundt 700 kroner på 1000 mil for en mellomstor bil.

Omregnet til dekkenes gjennomsnittlige levetid, 4000-5000 mil, kan blir besparelsen med slike dekk cirka 2800-3500 kroner.

På lavprofildekk, 45-profil og lavere, kan du gjerne bruke 40 til 44 psi.

Lufttrykket må heller ikke være for høyt. Da blir dekkets dempingsegenskaper svekket, noe som gjør at komforten blir dårligere.

Syv tips for å øke sikkerheten og levetiden for dekkene dine:

1. Sjekk lufttrykket hver tredje uke
Trykket skal kontrolleres på kalde dekk. Riktig lufttrykk til bilen din finner du i instruksjonsboken.

2. Øk dekktrykket litt
Man har lenge anbefalt at lufttrykket i vinterdekk bør være noe høyere enn det som er anbefalt. Nå anbefales også litt høyere trykk for sommerdekk. En anelse høyre lufttrykk, +0,3 bar reduserer rullemotstanden, noe som sparer drivstoff.

3. Bytt om dekkene midt i sesongen
Om våren er den allerede grove asfalten enda litt grovere, noe som kan gi opp til fem ganger hardere slitasje enn midt på sommeren. Dessuten slites dekkene på drivhjul dobbelt så raskt som dekkene på frittrullende aksel. Derfor bør dekk på for- og bakhjul byttes om midt i sesongen. Da blir slitasjen jevnere og dekkene holder lenger.

4. Husk riktig rulleretning
Kontroller at du setter på dekkene i henhold til rulleretningsmarkeringen på siden av dekket. Hvis dekkene settes på slik at de ruller mot merket rulleretning, vil ikke kjøreegenskapene bli optimale under alle forhold.

5. Kjør mykt.
Panikkbremsing og sideskrens forkorter dekkets levetid betydelig. Kjører du mykt, sparer du penger!

6. Sjekk slitasjen
Se etter om dekkene er ujevnt slitt når du bytter dekk. Dekkene slites likt når de er montert riktig og kjøres pent. Hvis dekkene er ujevnt slitt, bør du få sjekket spissing på akslene hos et profesjonelt verksted.

LES OGSÅ: Dyre høyhastighetsdekk kan ha kortere levetid

7. Viktig med riktig lagring

  • Lagre dine dekk kjølig og mørkt. Da unngår du at aldringsprosessen fortsetter når dekkene ikke er i bruk.
  • Temperaturen der dekk lagres bør ikke overstige +25 grader. Lokalet skal helst være mørkt, og temperaturen skal ligge rundt +15. Dersom temperaturen er over +25 eller under 0 grader, kan gummiens egenskaper forandres. Dette kan forkorte dekkets levetid. Lagring i kjølig lokale påvirker ikke gummiprodukter negativt.
  • Dekkene må beskyttes mot lys, spesielt mot direkte sollys og mot sterkt lampelys med høy UV-faktor.
  • De bør heller ikke lagres på alt for fuktige steder. Fuktigheten bør ikke være så høy at dekkene ser fuktige ut. De bør heller ikke ligge ute i regnet.

  • Ozon er skadelig for dekk. I lagerrom må det ikke oppbevares apparater som genererer ozon, for eksempel fluor- eller kvikksølvdamplamper, høyspente elektriske apparater, el-motorer eller andre typer apparater som kan avgi gnister eller strømutladninger.
  • Om mulig bør dekk lagres slik at de ikke ligger under press, spenning eller vridning. Kraftige formforandringer under lagring kan føre til defekter når man øker lufttrykket i dekket.
  • Dekk må spesielt beskyttes mot kontakt med løsemidler, oljer og fett. Selv kortvarig kontakt med slike stoffer kan gi skader. Dekk må også beskyttes mot sterke lyskilder og gnister ved sveising.
  • Slipp ikke dekk ned fra større høyde enn 1,5 meter, da dette kan skade dekket i bead-området (kanten på dekket som slutter inn til felgen). Finner du et dekk med slike skader, bør det ikke monteres på felgen i det hele tatt.
  • SE VIDEO: Slik skifter du dekk selv

    SÅRBART: Bilen din ruller på et trykk som består av fire små håndflater. Visste du at dekket påvirkes av utrolig mange faktorer - også under vinterdvalen? Derfor er det svært viktig hvordan du lagrer det. Foto: NOKIAN Vis mer