<B>RIKTIG ANTENNE: </B>Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge understreker hvor viktig det er å ha riktig antenne når du monterer DAB-radio i bil. Foto: TORE GURIBY/RADIO.NO
RIKTIG ANTENNE: Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge understreker hvor viktig det er å ha riktig antenne når du monterer DAB-radio i bil. Foto: TORE GURIBY/RADIO.NOVis mer

Slik får du mest ut av DAB

Hva er forskjellen mellom DAB og DAB+? Og hvordan får jeg det i bilen?

Myndighetene har bestemt at det gamle FM-systemet som har vært med oss siden 1960-tallet skal avvikles innen 2017. Dersom færre enn 50 prosent hører på digitalradio (DAB, DAB+ eller nettradio) innen to år, blir slukkingen utsatt til 2019.

Da er det ugjenkallelig slutt, om det da ikke blir omkamp i Stortinget. DAB-innføringen har vært, og er til dels fortsatt, politisk kontroversiell.

I mens skurrer og suser FM-radioen som før, og i praksis vil ikke mobiltelefon med radio-app fungere særlig godt når du kjører. En DAB-radio er derfor en fornuftig investering.

Men i dag har bare 12 prosent av norske bileiere DAB-radio i bilen. Dette til tross for at du allerede nå får et fullgodt digitalradiotilbud i mesteparten av landet – spesielt langs hovedveiene.

Adapter i tillegg

- 18 eller 19 av de 20 mest populære modellene kan nå leveres med DAB+, og to av tre blir solgt med slik radio, forklarer Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge til Dinside.

Har du en eldre bil med FM-radio, må du kjøpe deg en adapterløsning eller montere helt ny radio i stedet for den gamle.

VELG PLUSS: Husk at radioen må være av DAB+-typen for å ta i mot alle kanaler. Helst bør den ha FM også, slik at du kan fortsette å høre radio i tuneller. Foto: Øyvind Paulsen Vis mer

Her er mulighetene mange. Du kan:

  1. Koble den nye radioen/adapteren inn i den gamle via ledning med 3,5 millimeter jack-plugger (forutsetter at den gamle radioen har inngang).
  2. Bruke en FM-sender (fra rundt 200 kroner) sammen med en batteridrevet DAB+-radio. Men det er upraktisk, ustabilt og kan gi dårlig lyd.

  3. Bruke din gamle radio sammen med en DAB+-adapter med innebygget FM-sender. Litt mer elegant, men med samme problemer som løsning nummer 2.
  4. Nappe ut den gamle radioen og sette inn en ny. Kanskje det beste alternativet.
Kostnadene er ikke avskrekkende høye. Mens adaptere koster fra 600 til 1.200 kroner, må du regne med å legge ut et sted mellom 1.500 og 2.000 kroner for en erstatningsradio til montering i 1-DIN eller 2-DIN-braketten i dashbordet.

Penere med proff-montering

For en tusenlapp ekstra får du montert radio og antenne profesjonelt. Det kan være smart, for mange klager over at gjør det selv-løsningene ser stygge ut.

Tesla-eiere har hittil måttet ut med rundt 6.000 kroner for en hel DAB-lydpakke. Men en ny og rimelig løsning skal være på trappene, og også her kan man selvsagt gjøre det billig med en adapter.

SLIK: Husk å montere antenne vertikalt og ikke horisontalt. Foto: Radio.no Vis mer


Både adaptermodellene og erstatningsradioene kommer ofte med Bluetooth, slik at du også kan strømme musikk fra mobilen din.

På langs, ikke på tvers!

Det er viktig å huske at du ikke kan bruke den gamle FM-antennen som kom sammen med radioen du allerede har. Denne må byttes til en DAB-antenne.

Antennen skal monteres vertikalt og ikke horisontalt, slik. De fleste skal monteres på innsiden, men det finnes også løsninger for trådløs forbindelse fra utendørsantenne til radioen.

- Selv om resultatet som oftest blir bra nok med antenne montert innendørs, er nok det optimale å ha antennen på utsiden. Enkelte frontruter har et belegg som kan skape problemer. Da kan det være smart å prøve å flytte antenne til bakvinduet, forklarer Torvmark.

Denne videoen forklarer hvordan:

DAB er ikke DAB+

Det er litt forvirring når det gjelder ny og gammel standard på DAB. De radioene som ble solgt før 2009 hadde bare «gammeldags» DAB. Deretter gikk man over til DAB+, som er en videreutvikling av DAB-standarden.

GOD DEKNING: Dekningen i sør-Norge er nå så godt som 100 prosent. I høst blir det 95,5 prosents dekning, befolkningsmessig, over hele landet. Foto: Radio.no Vis mer


Gamle DAB-radioer kan ikke ta i mot DAB+-kanaler som NRK P13, P1+, Jazz og Radio 1. Har du en slik «olding» av en digitalradio, kan du bare ta i mot NRK P1, P2, P3, P4, Alltid Nyheter, Klassisk, Radio Norge og Radio Rock.

De nye radioene støtter både DAB og DAB+. Dermed har du 22 kanaler å velge mellom, uansett hvor du måtte kjøre i Norge. De fleste radioene støtter FM i tillegg, og noen skifter automatisk over om DAB eller DAB+ ikke er tilgjengelig, for eksempel i tunneler.

Slik er dekningen

Bruker du DAB?

(Avsluttet)
Nei(51%) 2290
Ja, utenfor bilen(19%) 846
Ja, både i og utenfor bilen(17%) 778
Ja, i bilen(13%) 569
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



DAB-nettet er nå så godt som ferdig utbygd. Hele nettet for de kommersielle kanalene er ferdig, med 90 prosent dekning. Og i løpet av høsten vil også NRKs sett stå klart, med 99,5 prosents dekning.

- Stort sett er det dekning langs alle større veier, men du vil alltid finne en og annen småvei der det ikke er dekning. Og i tunnelene er det foreløpig ikke DAB. Har du en radio som støtter det, vil den da slå over på FM. Men også utbyggingen av tunnelene vil være ferdig i god tid før FM-båndet stenges, sier Torvmark.

Om du har tenkt deg på bilferie nedover i Europa, er DAB-nettet helt eller delvis utbygd både i Danmark, Tyskland, Storbritannia, Polen, Sveits og Italia. Sverige er derimot fortsatt FM-land med unntak av Stockholms-området, og i mange EU-land er dekningen ikke landsdekkende ennå.

I motsetning til nettradio kan du dessverre ikke høre norske kanaler i utlandet på DAB/DAB+.

Les mer: Alle Dinsiders artikler om DAB