TRAVELT: Art Garibian (foran) og Gezim Xani hos Strømmen Bilradio har hendene fulle med å bytte FM-radioer med DAB+-radioer.  Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
TRAVELT: Art Garibian (foran) og Gezim Xani hos Strømmen Bilradio har hendene fulle med å bytte FM-radioer med DAB+-radioer. Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

Slik får du DAB+ i den gamle bilen din

Dette trenger du – og dette gjør du dersom det blir helt stille.

I løpet av neste år er det ubønnhørlig slutt både for den gode, gamle FM-radioen og «gammeldags» DAB-radio.

Heldigvis har de aller fleste nye biler som selges i Norge i dag den siste generasjonen (DAB+) innebygd. Litt eldre biler har gjerne bare FM, eller kanskje en radio som bare støtter den første DAB-standarden, altså den uten «pluss ».

Har du en slik, kan du slappe av noen måneder til. Både NRK P1, NRK P1+, NRK P2, NRK P3, P4, Radio Norge, Radio Rock, NRK Alltid Nyheter kan du fortsatt høre med en «gammel» DAB-radio. NRK Klassisk ble i fjor flyttet over til DAB+, og når FM slukkes i løpet av 2017 vil samtlige kanaler havne her.


Gjør det selv

Om bilen din ikke har DAB+-radio fra før, er det billigst og enklest å kjøpe seg en DAB+-adapter og installere selv.

Slike koster fra noen hundrelapper til bortimot 2.000 kroner, alt etter hvilke funksjoner du ønsker i tillegg til en standard radio.

Adapteren kobles til sigarettenneruttaket for 12 volts strøm. I tillegg må du feste en antenne med ledning ned til adapteren fra innsiden av frontruta.

Deretter strekker du en ledning fra adapteren og inn i AUX-inngangen på radioen som sitter i bilen fra før.

Om du ikke har en slik inngang, kan du løse det med en FM-sender. Enkelte adaptere har dette, men det finnes også frittstående sendere som kan brukes med det meste av utstyr. Signalet fra DAB+-radioen dukker opp på en FM-frekvens som ikke er i bruk.

Med en slik løsning må du regne med skurr og sus, så helt optimal er den nok ikke.

FERDIG ENHET: DAB+-radioene går greit inn i braketten i dashbordet på de fleste biler. Foto: PIONEER Vis mer



Få verkstedet til å gjøre det

Dersom bilen har et standard DIN1 eller DIN2-brakett (her forklarer vi forskjellen), kan du rett og slett smekke inn en ny radio i dashbordet.

Men for mange bileiere er det kanskje ikke så fristende verken med egeninnsats eller ledninger og antenne i kupeen.

Likevel finnes det mange bilverksteder som gjør jobben for deg, og som klarer å gjøre det penere enn du klarer selv.

Med radio, antenne og arbeidstimer begynner prisen på 2.000. Men vil du ha fullt integrert løsning med handsfree, må du regne med 5.000.

Velger du å la et merkevareverksted gjøre jobben, betaler du ofte mer. Det kan fort koste 10.000 å oppgradere en forholdsvis ny bil med originalt, fullintegrert DAB+-utstyr.

Da får du også gjerne nettradio og musikkstrømming fra for eksempel Spotify med på kjøpet. Noen av de mest avanserte gjør det selv-adapterne har også dette.

FALLER UT: Tuneller skaper ofte trøbbel for radiolytting i bilen. Foto: INGER MARIE GRINI/SCANPIX NTB Vis mer


Helt stille i tunnelen

Statens Vegvesen er ansvarlig for DAB i tunnel, og utbyggingen følger en annen fremdriftsplan enn den DAB-utbyggeren Norkring bruker. Derfor vil du oppleve at mange tunneler som i dag har FM ikke har DAB/DAB+-dekning. Vegvesenet lover likevel at samtlige tuneller med FM-sendere vil ha det når FM-nettets skrus av neste år.

Ifølge Radio.no er 99,5 prosent av landet dekket av NRK-kanalene, mens de kommersielle kanalene (P4, Radio Norge med flere) dekker 90 prosent. Men da snakker vi om befolkning, ikke om areal. Det kan derfor tenkes at enkelte strekninger der det er langt mellom husene ikke har dekning.

På sikt vil alle kanaler bli tilgjengelige over hele landet, men i dag er det slik at enkelte kanaler ikke er mulig å høre i visse områder. Dette gjelder NRK-kanalene P13, Klassisk, Sport og Jazz og enkelte av de kommersielle kanalene.

Mange DAB+-radioer skifter automatisk over til FM når DAB-signalet forsvinner, og enkelte kan også skifte til nettradio. På grunn av mellomlagring i mobilen fungerer nettradio til en viss grad også i tuneller som har dårlig eller ingen mobildata-dekning.

Hjelp – jeg får ikke inn noe som helst!

Det hender at NRK-kanalene og andre kanaler skifter frekvens. Dermed kan du oppleve at radioen blir helt stille.

OPPFRISKING: Noen ganger må du skanne stasjonene på ny for å få dem inn. Foto: NEDNAPA SOPASUNTORN / SHUTTERSTOCK /NTB SCANPIX Vis mer


Mange DAB+-bilradioer har automatikk som gjør at du normalt ikke skal oppleve dette. Men husk at automatikken må aktiveres i menyen (heter gjerne «service following»).
På andre modeller må du selv søke opp og lagre stasjoner på ny. Noen ganger gjøres dette med en knapp merket «skann», «scan» eller «auto scan». I andre tilfeller må du holde inne en bestemt knapp (for eksempel «DAB/AUX») i noen sekunder eller gå inn i menyen med «Meny»-knappen. Les bruksanvisningen om du er i tvil.

Om frekvensene er endret, må du også forhåndsprogrammere dine favorittstasjoner på ny.
Kan jeg like gjerne bruke mobilen?

Mange bruker nettradio hjemme, og synes dette er mer praktisk enn både FM og DAB/DAB+.
I bilen kan du bruke en app på smarttelefonen din og strømme nettradio til bilradioen trådløst (Bluetooth) eller med ledning.

Men dette koster gjerne litt ekstra. På en tur mellom Oslo og Bergen må du regne med å bruke mellom 500 og 600 Megabyte. Har du et standard 1GB-abonnement, vil halve altså månedskvoten din gå i løpet av 50 mil dersom du hører radio hele tida.

Om noen år vil dette trolig ikke være noe problem lenger. Ny teknologi vil gi oss langt mer data til mye lavere pris. Da vil radiolytting utgjøre bare en forsvinnende liten del av mobilutgiftene dine.

DAB+ kan derfor være en mellomstasjon før det såkalte 5G-nettet for mobilt bredbånd kommer. Men DAB+- er her nå, og etter 2017 vil nok dette for de aller fleste bilister være det beste radioalternativet.

Presisering: FM-båndet slukkes ikke helt neste år. Lokalradiostasjoner vil fortsatt få sende på FM fram til 2021.

Mer om DAB+ i bilen:
TEST: DAB+ mot nettradio i bilen
Fungerer nettradio like bra på veien?
Du trenger egentlig ingen ny radio
Stortest av DAB-antenner
Denne radioen husker musikken for deg

TEST: LG Stylus 2- telefon med DAB