<B>TØFF UTENPÅ:</B> Men enda tøffere innvendig. Vi viser deg Tesla S-skjermen. Foto: Øivind Idsø
TØFF UTENPÅ: Men enda tøffere innvendig. Vi viser deg Tesla S-skjermen. Foto: Øivind IdsøVis mer

Slik er Tesla S-teknologien

Monsterskjermen som forhåpentligvis setter en ny standard for innvendig navigering.

Vi ville manglet puls hvis vi sa at vi ikke ble imponert av magesuget fra de over 400 hestekreftene i Tesla S, for ikke å snakke om komforten, den nesten lydløse kjøreopplevelsen ved lavere hastigheter, og den, i våre øyne, lekre designen.

Teknologihjertet vårt banket likevel ekstra raskt da vi satte oss inn bak rattet og en sytten tommer stor skjerm - bokstavelig talt - lyste mot oss.

Bilverden hadde aldri sett tilsvarende skjerm før Tesla-skaper Elon Musk monterte kjempeskjermen mellom rattet og hanskerommet. Den er heldigvis vertikalt orientert, en nødvendighet for at armene skal rekke over herligheten mens en kjører, og det gjør at du blant annet kan presentere en rekke typer informasjon mens du kjører uten at det går utover innholdet.

Tesla Model S topper registreringsstatistikken i Norge!

Treg respons på web

I videoen over går vi gjennom de viktigste funksjonene du finner på skjermen. Det finnes også en mindre skjerm der det analoge eller digitale instrumentpanelet tradisjonelt ville stått, en skjerm som delvis reflekterer informasjon en finner på hovedskjermen, gjerne presentert i en annen, mindre drakt, men også nødvendigheter som batteristatus, hastighet, trippteller og så videre.

NØDVENDIG INFO: Skjermen bak rattet er kanskje ikke så stor sammenliknet med hovedskjermen, men du finner mye nyttig info her likevel - som for eksempel kilometer i timen og gjenværende kjørekapasitet (407 kilometer i vårt tilfelle). Foto: Øivind Idsø Vis mer


Den sytten tommer store hovedskjermen er naturligvis berøringsfølsom, men de som forventer samme respons som de finner på smartmobilen eller nettbrettet sitt, blir skuffet.

For all del, det aller meste lar seg enkelt betjene med enkle fingerbevegelser eller -berøringer, men da vi skulle teste nettleseren merket vi for alvor at dette foreløpig er teknologi på utviklingsstadiet. Hvor vidt det er prosessoren som er for beskjeden (vi antar Tesla gjør alt de kan for å spare batteri) til å takle en fullverdig nettside vites ikke, men da vi for eksempel skulle scrolle oss ned DinSide.no ble det raskt klart at selv sirup ville gjort det bedre på denne hastighetstesten enn Tesla S-skjermen.

ENORM PLASS: Mellom skjermen og midtkonsollen finnes et, i våre øyne, gigantisk område for midlertidig lagring av blant annet mobiltelefon(er). Foto: Øivind Idsø Vis mer

I hovedsak er det likevel en fryd å betjene skjermens andre funksjoner, som for eksempel GPS-en (levert av Google Maps), radioen, musikkavspilling via smartmobil eller alt fra varmeregulering i setene og soltaket, til bagasjeluke foran og bak og klimaanlegget.

Flombelysning

Kveldskjøring med normal skjermbelysning er likevel ikke fullt så behagelig. Først og fremst fordi skjermen lyser opp hele kupéen og du føler deg som en lysfontene der du kjører forsiktig gjennom byen.

Det er naturligvis mulig å justere fra "dagbelysning" til "kveldsbelysning" både manuelt og automatisk, og du kan på toppen av det igjen skru ned lysstyrken enda mer. Akkurat det siste tror jeg nok en del Tesla-eiere kommer til å gå for, all den tid for mye lys i kupeen fort blir slitsomt ved mørkekjøring.

Google har altså levert karttjenesten, som fungerer utmerket. Grensesnittet er betydelig enklere enn en rekke moderne skjerm-GPS-er fra andre bilprodusenter, og er eksemplarisk i sin enkelhet. Alle (ok, nitti prosent av dem) som har funnet fram i en kart-app på en smartmobil vil nesten umiddelbart forstå hva de skal gjøre for å komme seg fra A til B.

Kartdataene lastes så vidt vi vet ned live via bilens 3G-forbindelse, hvilket kan bli en utfordring hvis du har tenkt deg på tur til utlandet, der roamingkostnadene selv i 2013 kan bli betydelige.

MARKANT: Teslas 17-tommer store hovedskjerm gjør et mektig inntrykk. Foto: Øivind Idsø Vis mer


De fleste skjermfunksjonene som har med multimedia-delen å gjøre kan deles i to. Du kan for eksempel velge å vise GPS-kartet i fullskjermformat (kjøring med GPS har aldri vært mer behagelig), eller du kan dele det i to, og deretter for eksempel legge inn radioen under det igjen. Det er enkelt og raskt å velge seksjoner som skal brukes til todelingen.

Klimakontroll

Til tross for at Tesla S selger noe voldsomt i Norge, er menyer og navigeringsspråk enn så lenge bare tilgjengelig på engelsk.

Vi liker derimot godt den ubetinget sømløse tilkoblingen av smartmobilen til Teslas indre gemakker via Bluetooth, og at bilen er utstyrt med WiFi for tilkobling til vanlig trådløsnett (der det finnes).

Det er heller ikke noe problem å justere for eksempel klimaanlegget mens en kjører (kontrollene befinner seg alltid samme sted på skjermen), men vi er litt redd for at mange sjåfører kan bli så glad i trykke seg rundt på kart, mediespillere og andre menyvalg at oppmerksomheten blir halvparten så god som når du snakker i mobiltelefonen uten handsfree.

Vi håper inderlig at Teslas skjerm-eksperiment kan være en inspirasjon for andre bilprodusenter, som så langt i altfor stor grad har latt den tradisjonelle GPS-størrelsen dominere navigasjonsskjermer i bil. Sytten tommer er riktignok å ta i litt, men i en tid der nettbrett ligger og slenger i hundretusener av hjem, og hvor folk er komfortable med 55-tommer store TV-er i stua, er det strengt tatt få grunner til å la skjermen i bilen forbli på åtte-ni tommer.

Dette er bare begynnelsen på DinSide.nos Tesla-dekning - komplett test av hele bilen følger tidlig neste uke!