<b>SIKKERT OG MORSOMT:</b> Firehjulsdrift betyr økt fremkommelighet. Når den også jobber fullintegrert med ESP-systemet, blir det både sikkert og morsomt også. Foto: RUNE M. NESHEIM
SIKKERT OG MORSOMT: Firehjulsdrift betyr økt fremkommelighet. Når den også jobber fullintegrert med ESP-systemet, blir det både sikkert og morsomt også. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Slik er Passat med siste generasjon Haldex

Har fått smartere firehjulsdrift som gjør glattkjøring moro.

Før jul testet vi Passat med 150-hesters diesel, bilen trolig halvparten av Passat-kjøperne vil velge.

I følge Volkswagens statistikker velger resten av Passat-kjøperne topp utstyrte firehjulstrekkere med den største motoren.

Det blir foreløpig den bilen vi tester nå, nemlig den nye toliteren på 240 hk, DSG girkasse og firehjulstrekk av typen Haldex. På grunn av utslipp og vekt, er den ikke stort dyrere enn de dyreste Passat Alltrack.

Forhjulsdrift – med dytt bakfra

Denne gangen lyder testen: Kan man ha det gøy bak rattet på en bil som dette? Er automat og firehjulsdrift en god løsning om vinteren?

Det beste stedet å teste balansen i bilen og samspillet mellom girkasse og den inn og utkoblende firehjulsdriften er selvfølgelig på en isbane.

LES OGSÅ: Blir dette Norges nye favoritt?

Det er rimelig ofte man blir skuffet over kjøregleden til forhjulstrekkere med dyttehjelp bakfra når grepet foran forsvinner. Slik firehjulsdrift kan løses på to måter. Den kjedelige og den gøyale.

Den kjedelige beholder de fleste hjelpesystemer aktive. Den dytter så på med bakhjula når du trenger hjelp, og det med et system som er så underdimensjonert at clutchen blir overopphetet med det samme du prøver å ha det morsomt. (LES: Toyota RAV4 og Mazda CX5 med flere).

Resultatet blir ofte en understyrt og gørr kjedelig bil, men den tar deg opp de glatte bakkene.

Lynrask og hjelpende

Bilene vi kjører, med unntak av en Tiguan på bildene, har siste generasjon Haldex 5 firehjulsdrift.

I grunnoppsettet er biler med dette system forhjulstrekkere med tverrstilt motor. Bakhjulene trer inn når bilprodusentene velger at den skal gjøre det.

Det er flere grunner til at dette funker så bra. En av dem er nettopp programmeringen som gjør at bakhjulene griper inn ekstremt raskt og er integrert med bilens ESP-system.

Volkswagens XDS-system, en differensialbrems, er standard på alle Golf og Passat, uavhengig av 4Motion eller ikke.

OVERSTYRT: Bakhjulene griper lynraskt inn. Det er slik vi ønsker at en firehjulstrekker skal oppføre seg. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Det bremser ned hjulet som er i innersving dersom det spinner, og minsker på den måten følelsen av understyring. Når man i tillegg bremser spinnende hjul bak, blir dette en svært effektiv og nøytral pakke, helt til du slår av systemene.

Bremsesystemene fungerer fortsatt, men bilens gyrosensor tillater at du sladder.
LES OGSÅ: Derfor velger vi firehjulsdrift, diesel og automat

Manuell opplevelse

MORO: Passat og Golf R har forskjellige kjøremodus. Vi valgte sport for max attack. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Vi står på Breisjøen og er klare for breisladder. Ved å holde ESP-knappen inne i fem sekunder blir de elektroniske hjelperne koblet fra. Så drar vi girstikka til siden og kjører manuelt med padlene bak rattet.

Endelig er bilen fri fra elektronisk jerngrep og klar for dans. Systemet skal nemlig virke like bra da, men tillate mer sladd.

Full gass. Bakhjulene responderer umiddelbart. Akselerasjonen er deilig for oss som er vant til tohjulsdrift. Vi ruller ut på første, rolig inn i andregir for umiddelbar respons. Full gass der vi sikter på pinner som i den reneste slalomløypa, og stiller opp bilen og gir en litten vipp på gassen.

Hekken sklir elegant ut og nesa sneier pinnene. I hvertfall innimellom. Med denne metoden kan det styres like mye med gasspedalen som med rattet.

Kortere er morsommere

Golf R gir enda større rallyopplevelse. I bunn og grunn er den bygget opp med samme mekaniske oppsett som Passat, men toliteren er strukket 60 hester lenger.

POTENT: 300 hester, firehjulsdrift og automat som betjenes med padler bak rattet er rett og slett kjempemorsomt. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


R er kvikkere, kortere, lettere, stivere. Følelsen av fart og kontroll er større, man tør mer, får til mer, og gledes av sportsligheten som er bygget inn i denne bilen.

Spør du meg er dette en av Norges mest komplette biler i dag. Et råskinn, som uten problemer takler alle daglige oppgaver, sommer som vinter – med mindre du trenger plassen som Passat leverer.

KAN GÅ GALT: Selv de beste systemer opphever ikke naturkreftene Foto: RUNE M. NESHEIM
PÅMINNELSE: Greit å ha det skrevet, i tilfelle du glemmer det. Foto: RUNE M. NESHEIM
NØYTRAL: ABS-sensorene registrererhjulspinn og bilens retning og sender kort fortalt krefter til de hjul som er hensiktsmessig, og bremser andre om det er nødvendig. Foto: RUNE M. NESHEIM
Foto: RUNE M. NESHEIM


Om ikke lenge kommer Golf R stasjonsvogn. Det ville nesten vært rart om ikke Passat kommer i R-versjon med samme motor. Da snakker vi fullkommen pakke.

Kjøpe ny bil? Disse fargene velger vi

Den store overraskelsen

Den letteste bilen å balansere på banen var likevel VW Golf Stasjonsvogn med manuell toliters diesel på 150 hester. Den har utpreget mykt oppsett i forhold til de to foregående, men det er noe med manuell kasse og god vektforskyvning.

DEN ENKLESTE: Golf stasjonsvogn med 150 hesters diesel og manuell girkasse var den mest effektive på banen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer




Her var det bare å dra bestemt i rattet samtidig med gass, slippe rattet og den rettet seg opp, og bare repetere øvelsen. Kjempeenkelt og gøy som pokker.

Denne er dermed bilen for de som vil ha det så morsomt som mulig, men med så liten innsats som mulig.

Mye tyder på at firehjulsdrift er kommet for å bli. Kanskje det er derfor det gjør stadige klyv opp på statistikken?

Volkswagen Passat 
Motor:2,0 TDI
Drivstoff:Diesel
Effekt:240 hk
Ved o/min:4.000
Moment:500 Nm
Ved o/min:1.750-2.500
0-100 km/t:6,3 sek
Toppfart:238 km/t
Forbruk l/mil:0,54
Co2 g/km:140 cm
Lengde:477 cm
Bredde:183 cm
Høyde:148 cm
Vekt:1.660 kg
Tilhengervekt:2.200 kg
Bagasjerom:650 l
Pris fra:589.800 kr
Pris denne bilen:699.400 kr