<B>NORSK FAVORITT:</B> Mazda CX-5 er blitt nordmenns SUV-favoritt, og toppmodellen har nå blitt enda sprekere. Det er en oppgradering som kler bilen godt. Foto: Knut Arne Marcussen
NORSK FAVORITT: Mazda CX-5 er blitt nordmenns SUV-favoritt, og toppmodellen har nå blitt enda sprekere. Det er en oppgradering som kler bilen godt. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Slik er Mazda CX-5 med større motor

Mazda har kuppet SUV-markedet. Har du råd bør du gå for denne topputgaven. Vi har kjørt den.

Flaggskip var hedersbetegnelsen på bilmerkenes toppmodeller i gamle dager. I den grad uttrykket ennå kan brukes er CX-5 Mazdas flaggskip. Den er blitt Norges nye SUV-favoritt, og mer populær enn noen skulle tro.

Rundt 85 prosent av bilene selges med firehjulstrekk, og mange av dem med den best mulige utstyrsversjon – Sport.

Vi har tidligere testet bilen med de mindre motorene, nå har vi altså også kjørt toppversjonen - og vi er imponert.

25 hester ekstra

Da CX-5 kom på markedet ble den rett og slett et offer for sin egen suksess. Alle ville ha, og vi fortalte dengang at det kunne være en tanke å importere den fra de landene som hadde. De fleste kjøperne går også for diesel, men de færreste velger denne topputgaven med 175 i stedet for 150 hestekrefter. Motorene er egentlig identiske, det er bare marginale endringer som utgjør 25 hester.

Prisforskjellen på 22.000 kroner opp fra 150-hesteren er hinderet. Det er synd. For der minstemann kan oppleves som litt spak, imponerer denne.

Dreiemomentet er økt fra 380 Nm til 420 Nm. 0–100 kilometer i timen går unna på 9,4 sekunder kontra 10,2 sekunder. Toppfarten er økt fra 194 til 204 kilometer i timen.

Du blir ikke slått i bakken av disse tallene, men jevnt over gir det CX-5 det lille ekstra. Faktisk er det også litt mer brummelyd fra motoren.

Herlig automat

Viktig er det også at 175-hesteren kun fås med automatgir, noe vi ser som en klar fordel. Kassen er nemlig fortreffelig til motoren.

Å betale over 450.000 kroner for en Mazda-SUV er kanskje det som får flere til å stusse. Saken er bare den at de mest aktuelle konkurrentene, Ford Kuga 2,0 TDCi med 163 hestekrefter og automatgir koster mer (471.100 kroner), mens Honda CR-V 2,2 i-DTEC har en automatgirkasse som ikke er bra nok.

I tillegg er begge to daffere enn Mazdaen. Derfor har vi laget en egen sak om hvilken folke-SUV du bør velge.

Valget er derimot veldig enkelt dersom du ønsker en sprek mellomklasse-SUV!

Mazda CX-5 2,2D 175 hk AWD Sport
  
  
Motor:R4, diesel, 2,2-liter
Effekt @ o/min:175 hk @ 5.000
Dreiemoment @ o/min:420 Nm @ 1.800
0-100 km/t:9,4 sek.
Toppfart:204 km/t
Forbruk l/mil:0,55
CO2-utslipp:144 g/km
Vekt:1.490 kg
L/B/H:455/184/171 cm
Bagasjerom:503 / 1.620 liter
Pris fra kr.452.200
Pris testbil kr.:542.220