<B>TOPP TRIPPEL: </B>Tre deler er alt som skal til: En kupévarmer, en skjøteledning og det nye og smarte wifi-uttaket som kan styres ved hjelp av en app. Foto: ESPEN STENSRUD
TOPP TRIPPEL: Tre deler er alt som skal til: En kupévarmer, en skjøteledning og det nye og smarte wifi-uttaket som kan styres ved hjelp av en app. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Slik bygger du fjernstyrt kupévarmer for under 1.000 kroner

Å kunne hoppe inn i en varm bil på morgenen, er billigere og enklere enn du tror.

Det finnes knapt noe mer guffent enn å sette seg inn i en iskald bil. Skinnseter som gir deg sjokkfølelse idet du setter rumpa nedpå, et ratt som gir deg neglesprett - for ikke å snakke om det å ta i en girspak med aluminiumdetaljer som det ligger rim på.

Noe annet er de isbelagte rutene som krever skraping og fingre som prikker helt til du får varmet dem på en kaffekopp vel framme på jobben.

Men du trenger ikke eksterne varmeanlegg til titalls tusen kroner for å bøte på problemet. Det finnes svært så gunstige løsninger om du setter sammen noen produkter.

Les mer om motor og kupévarmer her

Se hvordan vi bygde vårt eget system - til en pris av under 1.000 kroner.

Dette trenger du:

1. Tidsur/vegguttak

TRÅDLØST: WIFI-uttaket passer i enhver kontakt på husveggen. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer
KABEL: En 10 meter lang skjøteledning til 149 kroner gjør susen. Det er viktig at denne er godkjent for utendørs bruk. Vis mer
MONTERING: Kupévarmeren kan også monteres på en brakett nede ved fotbrønnen. Men det beste er å få vinklet den opp mot vinduene. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer




Slike kan kjøpes fra 49 kroner. Da er de gjerne manuelle - hvor du setter en fast tid. Det finnes også noen som kan brukes med en fjernkontroll.

Vi har funnet en annen og helt ny variant fra bilvarehuset Biltema: Et tidsur med WiFi, som kan styres med en app. Støpselet kobles til WiFi-nettverket hjemme ved hjelp av en app som du installerer på telefonen («Biltema Smart Home» i Google Play eller App Store). Det er beregnet for 16 ampére og tåler en maks. effekt på 3.500 watt. Pris kr 379 kroner.

Støpselet er tilgjengelig i to varianter. Legger du på 50 kroner kan du få en som også måler strømforbruket i kWt til apparatet som er tilkoblet. Strømforbruket vises i appen.

Denne gir full frihet og kan styres av smarttelefonen din. Forutsetningen er at du har WiFi-dekning der den brukes.

2. Skjøteledning

Finnes i et utall varianter og lengder. Det viktige her er at du kjøper en som er godkjent for utendørs bruk. Vi fant en 10 meter lang kabel som duger til vårt bruk. Pris: 149 kroner.

3. Kupévarmer

De aller fleste kupévarmerne kan monteres fast i bilen. For eksempel inntil midtkonsollen på passasjersiden eller i underkant av dashbordet. Vi har sett slike slike helt fra 99 kroner og oppover. Men da har de gjerne lav effekt. Vi mener at 1.200 watt er et minimum for å få effektiv oppvarming av bilen. Vi har valgt en litt dyrere varmer som kan stå fritt, og som har god og variabel effekt på 1.200 eller 700 watt ved -25 °C. Pris: 399 kroner.

K-K-K-KALDT: Å hoppe inn i en frossen bil, frister aldri... Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Et triks kan være å kjøpe et spesialtilpasset stativ som kan stå fritt. Fordelen med dette, er at da kan kupévarmeren vinkles opp. Det betyr at den har bedre effekt for å få isfrie ruter. Pris: 60 kroner.

Jula og Mekonomen selger modellen Slim som har integrert stativ - noe som gjør at du kan plassere den på golvet og vinkle den rett opp. Den yter hele 1.400 watt og har selvregulerende temperaturstyring. Denne koster veiledende 899 kroner, men finnes nå på tilbud til 499,-.

DEFA er anerkjent innenfor oppvarming. Deres «Termina» yter 800 eller 1.400 watt og er beregnet for fast montering i kupeen eller bak i varebiler. Den kan også monteres «opp ned» under hanskerom, på midtkonsollen med den spesialkonstruerte festebraketten. Pris på Bilextra: 518 kroner.

LES OGSÅ: Varmere bil på to minutter

ON/OFF: Ved hjelp av appen kan du enkelt styre systemet av og på. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Gjort på 1-2-3

Med et WiFi-uttak, en skjøteledning og en kupévarmer i havn, er det fort gjort å få systemet på plass. Installasjonen tar fem minutter.

Først lastet vi ned appen på telefonen. Så koblet vi uttaket til hjemmenettverket. Wifi-uttaket er utstyrt med en knapp. Denne holdes inne i fem sekunder, så er det bare å parre dette via appen ved å taste inn passordet på hjemmenettverket.

Det er en forutsetning at det utvendige vegguttaket sitter nært routeren som står inne, slik at du har gode signaler. Hos oss var ikke dette noe problem.

LES OGSÅ: Slik slipper du å skrape is

UTSTIKK: Ledningen kan stikkes gjennom døråpningen - og på de fleste biler får du lukket døra helt igjen. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Resten er plug & play: Ledningen strekkes så fra uttaket og inn i bilen via døråpningen. På de aller fleste bilene kan du få lukket døra helt på grunn av at gummilistene gir etter.

Så kobles kupévarmeren til og skrus på. Og ved hjelp av appen kan du skru på og av varmen akkurat når det passer deg. Voilà!

Tenk deg når du står opp om morran: Et lett tastetrykk er alt som skal til, mens du koser deg med kaffen. Og 45 minutter seinere kan du sette deg inn i en lunken og isfri bil.

LES OGSÅ: Slik unngår du dugg på bilrutene

Enkelt og billig

Det er litt tungvint å strekke ledning og koble til støpselet hver gang. Men med tanke på hvor billig dette systemet er i forhold til «proff-løsningene», er det vel verdt å bruke de 20 ekstra sekundene. For ikke å snakke om hvilken komfort det gir.

Totalprisen for vårt system endte på 927 kroner.

Men det er verdt en million når det er som kaldest.

Vi anbefaler at man benytter seg av motorvarmer i tillegg, dersom man har mulighet til det - så det ikke blåses kald luft inn i kupéen når man har startet motoren.

Kan du kattesand-trikset?