<b>DOBBELTSJEKK:</b> Dobbeltsjekk før du forsøker å starte bilene. Er kablene plassert feil vil det kunne kortslutte bilenes elektriske anlegg. Foto: NTB SCANPIX/Claudio Bresciani
DOBBELTSJEKK: Dobbeltsjekk før du forsøker å starte bilene. Er kablene plassert feil vil det kunne kortslutte bilenes elektriske anlegg. Foto: NTB SCANPIX/Claudio BrescianiVis mer

Slik bruker du startkabler

Startkabler kan redde deg ut av knipa når bilen ikke vil starte. Men gjør det riktig, ellers blir det dyrt.

For mange er det ikke mer enn litt starthjelp som skal til når bilen ikke starter, men pass på at du kobler startkablene riktig.

Blander du pluss og minus her, kan det nemlig koste deg dyrt.
Les også: Vinteren er tiden for trøbbel

Slik kobler du startkablene

  • Du fester først den røde klypa til plusspolen på det batteriet som er flatt.
  • Deretter fester du den røde klypa til plusspolen på batteriet som er fullt.
  • Så tar du den sorte klypa og fester til minuspolen på batteriet som er fullt.
  • For så å feste den sorte klypa til gods (metall) eller minuspolen på batteriet som er tomt, eller gods.
  • Etter at du har fått start i bilen, er det viktig at den går noen minutter før du kobler batteriene fra hverandre igjen.

    Etter dette, er det bare å reversere punktene over.

    Dette er viktig for å utligne spenningen mellom batteriene skal jevne seg ut og ikke forårsake gnister eller kortslutte det elektriske systemet til en av bilene.

    Les også: Dette er de beste bilbatteriene

    Hva skjer hvis du kobler galt?

    JUKSELAPP: Trykk på bildet for å vise det i full størrelse og lagre det på mobiltelefonen din. Du vet aldri når du trenger det! Vis mer


    Har du koblet pluss og minus feil risikerer du å grille hele det elektriske anlegget i bilen.

    For noen år siden skrev vi en artikkel om parkeringsvakten ved Gardermoen som friterte det elektriske anlegget til en pilot som sleit med å starte bilen.

    Der endte verkstedregningen på om lag 4.000 kroner.

    Er det trygt å bruke startkabler på nye biler?

    Dette er det mange som har lurt på, og den korte versjonen er at det er trygt dersom du følger framgangsmåten over.

    Les mer om den store debatten rundt overspenningsbeskyttelse på startkablene her.


    Hva når du bruker en starthjelper?

    Også når du bruker en starthjelper, for eksempel en slik en, er det viktig at kablene merket pluss og minus festes riktig.

    Derfor er det viktig å venne seg til at rød kabel hører til på pluss-siden og at den sorte hører til på minus-siden.

    Verstingbilene?

    I følge ADACs veihjelpsstatistikk over hvilke biler som oftest har behov for veihjelp, bør du være ekstra våken på batteriets levetid om du kjører en Smart fortwo eller en Chevrolet Matiz. Disse bilene er visstnok «alltid» i nød.