LAGRING AV DEKK: Slik bør dekkene lagres gjennom vinteren. Foto: NTB Scanpix
LAGRING AV DEKK: Slik bør dekkene lagres gjennom vinteren. Foto: NTB ScanpixVis mer

Lagring av dekk:

Slik bør du lagre sommerhjulene

Husk å vaske felger og dekk før du legger dem vekk for vinteren, og unngå at dekkene står oppreist.

Et like sikkert høsttegn som at løvet faller, er det faktum at hjulene på bilen må skiftes.

Ser dekkene ut til å holde en sesong til, er det også viktig å lagre dem riktig. Følger du oppskriften sparer du deg selv for både tid og penger i lengden.

Merk hjulene og fyll luft

For å slippe unødvendige kast på hjulene når sommeren igjen kommer er det smart å merke dem. Det kan enten gjøres med egne øremerker du kan plukke opp hos en forhandler, eller med kritt og tusj.

For å forlenge både dekk og felgers levetid er det både smart og lønnsomt med en skikkelig vask før de settes bort.

- Spesielt stålfelger har lett for å ruste, men også aluminiumsfelger bør vaskes. Er disse skitne gir det grobunn for at mer smuss og skitt fester seg.

- Bruk et avfettingsmiddel og skrubb felgene godt, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub anbefaler også å etterfylle ekstra luft i hjulene du legger vekk for sesongen.

- Fyll litt ekstra luft i dekkene, for eksempel 10 pund mer enn normalt før du legger de bort for sommeren.

Deretter bør du inspisere både dekk og felg. Se etter dype rifter og buler på siden av dekkene.

Er det buler på dekket kan det tyde på skader på innsiden, og dekket bør da undersøkes nærmere.

Går ut på dato

Sjekk også mønsterdybde og sliteskader. Har du behov for nye sommerdekk er det ofte gode tilbud nå i sesongskiftet.

Dekk går også ut på dato og ekspertene forteller at en ikke bør bruke dekk som er mer enn 10 år gamle. Er du usikker på hvor gammelt dekk du har, står dette på siden av dekket (DOT-nummer).

- Selv om dekkene tilsynelatende ser bra ut – med god mønsterdybde, eldes gummien og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper, fortsetter Engebretsen.

Hjulene skal henge eller ligge

Når de øvrige punktene er fulgt og du er fornøyd er det klart for å legge vekk hjulene.

Husk at dekkene vil kunne bli deformert om de blir stående oppreist. For å være på den sikre siden anbefaler derfor eksperter og leverandører at hjulene henges opp eller legges i stabler.

- Lagre hjulene i et rom med normal fuktighet og som gjerne er litt kjølig. Unngå direkte sollys, anbefaler Skiaker videre.

Varsellampen som bekrefter høst

For bilen er hjulskiftet en mindre operasjon, men systemet har trolig ikke fått beskjed om at du har byttet.

Dermed kan varsellampen for lufttrykkfall indikere at noe er galt.

VARSLER: Denne varsellampen forteller deg at trykket i dekkene ikke er som tidligere. For å få den fjernet må du sørge for at trykket er korrekt, og følge anvisningene i bilens manual. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Om du ennå ikke har vært innom og sjekket lufttrykket har trolig lampen rett.

Det er en god rutine å reise rett til bensinstasjonen å fylle dekket med korrekt luftmengde, eller formelt kalt kilopascal (kPa).

Systemet ble innført via et nytt regelverk i 2014 som sier at alle nye biler skal være utstyrt med overvåkningssystemet Tyre Pressure Monitoring System.

Svært mange opplever nettopp denne varsellampen i etterkant av et hjulskift, men du behøver ikke nødvendigvis reise innom verkstedet å betale unødvendige kroner for fiksen.

Via instruksjonsboken til bilen kan du enkelt gå inn og nullstille varsleren, men sørg for at trykket er riktig i dekkene før dette gjøres.

Når dette er gjort, er det viktig å etterskru mutterne etter første kjøretur.

LES OGSÅ:

Hjulskift klarer alle

Her er vinterens beste dekk

Husk å etterstramme