<b>HER ER DEN:</b> Produksjonsutgaven av den kommende elbilen til General Motors er her avslørt for første gang av en fotograf som har tatt bildene på svært lang avstand. Det loves en rekkevidde opptil 320 kilometer og den deler plattform med Opel Astra. Når Opel-elbilen kommer vet vi ikke, men vi håper det ikke vil drøye så altfor lenge... Foto: AUTOMEDIA
HER ER DEN: Produksjonsutgaven av den kommende elbilen til General Motors er her avslørt for første gang av en fotograf som har tatt bildene på svært lang avstand. Det loves en rekkevidde opptil 320 kilometer og den deler plattform med Opel Astra. Når Opel-elbilen kommer vet vi ikke, men vi håper det ikke vil drøye så altfor lenge... Foto: AUTOMEDIAVis mer

Slik blir Opels nye elbil

Dette er den nye elbilen fra Opels moderselskap General Motors. Chevrolet Bolt kan bli Opels nye stjerneskudd her hjemme.

Våre spionfotografer fra Automedia var så heldige å komme over den under offisiell fotografering utenfor Palm Springs, California.

Vi vet allerede at Opel ønsker å produsere sin versjon for Europa. Og det burde ikke by på de største utfordringer i og med at den er basert på den i hovedsak tysk-utviklede, fleksible plattformen ved navn D2XX (Kjent fra nyeste Opel Astra).

Plassmessig går den rett i konkurranse med Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf.

32 mil rekkevidde!

Så hvilket ess er det så GM har i ermet her? Jo, rekkevidden. Da de presenterte konseptbilen Bolt, lovte de at den skal få minst 320 kilometer el-rekkevidde. Dette bekreftes for produksjonsbilen. Om dette er gjort ved å bruke større batteripakke muliggjort av bilens høyere struktur, eller om de har kunnet effektivisere energipakkingen ytterligere i forhold til hva Nissan nylig klarte på Leaf, vites ikke i skrivende stund.

Men uansett: Hvis den nye Opel-elbilen virkelig får åtte mil ekstra rekkevidde i forhold til nevnte Leaf, og prisen er konkurransedyktig, vil vi få en virkelig sterk aktør i markedet.

FØR-BOLT: Her er bilen som konseptbil, som den ble vist for et år siden. Som vi ser blir produksjonsbilen ganske lik den. Foto: GENERAL MOTORS Vis mer


Utnytter høyde

Som vi ser av fasongen er dette en kompakt flerbruksbil. Som nevnt kan det være et smart trekk å konstruere en elbil i høyden for å kunne kombinere god innvendig plass med en voluminøs batteripakke. Med batteriene plassert i gulvet vil det til tross for høyden gi et lavt tyngdepunkt og dermed stabile kjøreegenskaper.

Materialene er plukket med tanke på å spare vekt, noe som er spesielt viktig i en elbil. Av samme årsak skal mye av bilen være laget i aluminium. GM går med andre ord ikke så langt som BMW, som i BMW i3 benytter seg av det enda lettere materialet CFRP, et plastmateriale som i tillegg har karbonfiber innstøpt som armering for å gjøre det enda sterkere.

I midtkonsollen sitter det en 10-tommers skjerm hvor du kan operere alle funksjonene mens du er i bilen. Når du er utenfor, er det smarttelefonen som er bilens kontrollsenter.

SPACEY: Vi regner med at interiøret vil inneholde elementer fra konseptbilen som ble vist i fjor (bildet), men bli hakket mer nøkternt. Foto: Chevrolet Vis mer


LES OGSÅ: Slik skal de doble rekkevidden på elbil

App-betjening

Bolt vil i stor grad kunne betjenes gjennom en app for mobiltelefonen. Den vil også få funksjoner som gjør at den egner seg i et flåtesystem - som for eksempel reservasjoner, lokalisering og betaling for den tiden du bruker den. Alt gjennom en smarttelefon.

Bilen vil også få funksjoner som at den kan parkere seg selv etter at du har gått ut av bilen, og andre frAmtidsrettede funksjoner.

Produksjonsbilen skal vises på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i januar.

I løpet av de påfølgende månedene skal bilen være i produksjon og ute i butikkene i USA.

AVKLEDD: Når bilen gjøres klar for brosjyre-fotografering, tas kamuflasjen av - da slår spionfotografen til fra lang avstand. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


LES OGSÅ: Test av tre ladbare hybrider

Opel-elbil om et år?

Kommunikasjonsjef Stein Pettersen i Opel Norge bekrefter overfor Dinside at bilen er utviklet i samarbeid mellom GM i Europa og i USA. Han kan imidlertid ikke gå ut med noen lanseringsdato her hos oss foreløpig. GM har heller ikke offisielt bekreftet at dette er elbilen som kommer hos oss, men for vår del anser vi at det ligger i kortene.

Vi tror at den nye Opel-elbilen vil bli annonsert i løpet av andre halvår neste år (2016).

PRODUKSJONSKLAR: Skrått bakfra ser vi også at bilen ser rimelig ferdig ut. Foto: AUTOMEDIA Vis mer