Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Slik blir nye BMW 5-serie

Nå nærmer det seg ny BMW 5-serie og om ikke lenge slippes også pressemeldingen.

Våre kilder i München fortalte på bilutstillingen i Frankfurt at pressematerialet for den nye 5-serien nå er ferdig. De venter bare på å bestemme seg for hvilken dag det skal slippes. Vi tror det vil skje denne måneden.

Her kommer nok en bolk med bilder, og som man kan se forsvinner det stadig mer av kamuflasjen.

Som vi har trodd lenge, og som blir ytterligere forsterket her, er at 5-serien får et mildere designspråk en tidligere. De mer ekstreme linjene dagens bil har blir nok ikke videreført i særlig stor grad.

Selv om fronten fortsatt har litt kamuflasje ser man nå konturene av lykter og støtfanger. Luftinntaket i støtfangeren smiler i likhet med faceliften på 3-serien og hovedlyktene har drag av Z4 i seg.

Større

Ikke ukjent for nye modeller, blir nok også denne litt større enn dagens. Foreløpige spekulasjoner går ut på at akselavstanden blir 10 centimeter lengre for å øke plassen i kupéen, men at den totale lengden ikke øker med mer enn 2 centimeter. Den skal visstnok også bli lavere enn dagens modell.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Motorer

Under panseret kan jo alt skje. Dette er en produsent som jobber på spreng med motorteknologi, og vi regner med at det kommer noe nytt i stedet for noe av det som finnes i dag. Av bensinmotorer regner vi med at rekkeseksere vil eksistere i et bredt spekter. Både uladete og turbo-varianter. Turbomotoren med to ladere har nylig blitt oppgradert til 326 hestekrefter. Større bensinmotorer finnes også. V8 turbo med 407 hestekrefter er høyaktuell for en 550 på samme måte som i GT.

På dieselsiden regner vi med at både toliter, som i utlandet yter 177 hestekrefter (163 i Norge), blir med videre. I tillegg til sekserne som yter fra drøye 200 hestekrefter og opptil 306 (ny versjon av twinturbomotoren).

De største motoroppgraderingene kommer i 2012 når nye skatteregler for gjennomsnittlig CO2-utslipp for hele modellrekken til en produsent trer i kraft.

Sedan kommer til Norge i mars/april og stasjonsvogn kommer i september/oktober neste år.