Her har Automedia kledd av neste BMW X5, som ble observert i forkledning tidligere i år. Vi forventer at den vil bli lansert i 2013. BMW bekrefter ikke at den faktisk blir større enn dagens modell. Foto: Automedia
Her har Automedia kledd av neste BMW X5, som ble observert i forkledning tidligere i år. Vi forventer at den vil bli lansert i 2013. BMW bekrefter ikke at den faktisk blir større enn dagens modell. Foto: AutomediaVis mer

Slik blir neste BMW X5

Riktignok bekrefter ikke BMW informasjonen, men neste X5 er observert av fagfolk.

Bildet, som er manipulert av Automedia, viser en avkledd versjon av den tildekkede SUV-en som er blitt observert under testing på tyske veier.

Automedia var tidligere i år på spiontokt i nærheten av BMW-hovedkvarteret i München, og det var en gedigen bil de knipset bilder av. Den kamuflerte doningen er intet mindre enn den hittile største SUV-en fra BMW.

Størrelse / proporsjoner

Vi snakker selvsagt om neste generasjon av BMW X5. Det er selvsagt vanskelig å være altfor skråsikker når det gjelder størrelse ut fra bildene, men proporsjonene forteller oss ifølge Automedia at bilen er betydelig forlenget i forhold til nåværende generasjon; blant annet er taklinjen tydelig lengre. Etter vår mening er det imidlertid ikke umulig at bildene lyver litt og at bilen virker såpass mye lengre fordi den er blitt lavere, med noe endrede proporsjoner for å favorisere plassen i kabinen. Vi vil uansett tro at bilen har vokst en del.

Lettere

Det er i alle tilfeller god grunn til å tro at BMW satser på å redusere vekten på bilen i forhold til dagens X5, i tråd med en tendens som blir almenn i bilindustrien etter en lang periode der bilene ble stadig tyngre grunnet økte krav til komfort og sikkerhet. Ny material- og produksjonsteknologier gjør dette mulig i stadig økende grad.

Skjøvet av X3

Ny BMW X i kjømda: Proporsjonene sladrer om at dette blir en skikkelig kjempe av en bil. Da kan den bli en reelt anvendelig syvseter. Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia

Dette er en helt naturlig utvikling all den tid BMW, etter introduksjonen av kompakt-SUV-en X1 økte dimensjonene på storebror X3, som nå knapt kan kalles kompakt lenger, og som faretruende nærmet seg X5 nedenfra. Dermed flyttes altså X5 opp et hakk i segmentene, og vil kunne sammenlignes med kjemper som Audi Q7 og Mercedes GL.


Klasseledende

Vi kunne her på DinSide vise BMWs store SUV første gang i 1998 og BMW X5 dukket opp på markedet i 1999, som tilsvar på Mercedes' M-klasse. Denne var blitt lansert i 1997. Det var det amerikanske markedet som sto i fokus og det var Mercedes, Lexus og BMW som i hovedsak konkurrerte i det ferske segmentet. Annen generasjon X5 kom i 2006, også den en god del større enn forgjengeren, og vi kåret den til klasseleder. Den testen finner du her.

"Skikkelig" syvseter

Som vi påpekte den gangen var den store nyheten - en tredje seterad - av begrenset interesse for de fleste, da de best kan betegnes som nødseter. Det er grunn til å håpe på at nykommeren vil bli en mer fullverdig syvseter takket være den ekstra plassen bak. Dette blir uansett BMWs største SUV noensinne, og sannsynligvis også tidenes største BMW kort og godt.

Automedia forteller at det avfotograferte eksemplaret var utstyrt med en V8-motor, men drivstoffeffektive seksere samt en hybrid vil nok stå for størstedelen av tilbudet når bilen dukker opp på markedet - antakelig en gang til neste år.

Les her vår test av første BMW X5 i år 2000.

Artikkelen er en oppdatert versjon av en sak som omhandlet spionbildene, publisert i januar i år.