I 2015 skal Honda lansere sitt nye råskinn, Civic Type R. DinSide Motor har allerede kjørt den.
I 2015 skal Honda lansere sitt nye råskinn, Civic Type R. DinSide Motor har allerede kjørt den. Vis mer

Slik blir Honda Civic Type R

(Tochigi, Japan): Skal enkelt og greit bli raskest. Vi har kjørt en prototype av den sinteste Civicen noensinne.

Honda har bestemt seg: De skal igjen begynne å lage biler for de kjøreglade. Fra Honda sin side har dette resultert i to gladmeldinger.

Det kommer en ny NSX, og det kommer en ny Civic Type R.

Begge nyhetene skal landes i 2015, men vi har ikke tid til å vente. Derfor har vi tatt turen til Hondas eget testsenter i Tochigi, ti mil nord for Tokyo. Sammen med et knippe andre journalister har vi fått slippe til i den nye Civic Type R. Allerede nå ønsker Honda å høre hva vi har å si.

Navnet forplikter

Å putte betegnelsen Type R bak navnet Civic forplikter. Det er Honda smertelig klar over, og har med den kommende modellen satt seg et hårete mål.

– Vi skal sette rekord på Nürburgring for fremhjulsdrevne biler, forteller Toshihiko Nonaka fra Honda. Da må de i så fall ta den tilbake fra Renault, som satte rekord i 2011.

Det betyr at Honda må et stykke under åtte minutter på nordsløyfa, og da kan vi legge til at en standard Porsche 911 Carrera har klokket inn på 7 minutter og 40 sekunder. Det sier litt om Hondas ambisjoner.

For å få det til har de alliert seg med WTCC-sjåføren Gabrielle Tarquini. Han har allerede gjort tidlige tester av bilen på ringen, og i denne videoen forteller han om sine erfaringer så langt.

Ikke ferdig

Bilen vi har fått tilgang til er en prototype. Mye er ferdig, men ikke alt. Det som er klart er at det i motorrommet skal sitte en 2,0 VTEC Turbo. Fra før vet vi at det er mulig å hente mer enn nok krefter ut av en motor på denne størrelsen.

AMG har eksempelvis hentet 360 hestekrefter ut av en like stor motor, som de deretter puttet i nye A45 AMG, den nye A-klassen til Mercedes-Benz.

Tøff konkurranse

Honda står teknologisk garantert ikke tilbake for noe. De kan nær sagt hente så mye krefter ut av motoren som nødvendig, men de kan ikke hente mer enn det chassisoppsettet på bilen er i stand til å håndtere. Det er med andre ord der utfordringen ligger.

Honda skal nemlig distribuere kreftene til bakken kun gjennom forhjulene, mens A45 AMG har drift på alle fire.

Ford Focus RS blir dermed en riktigere sammenligning. Den byr på 300 hestekrefter, også det kun gjennom forhjulene.

Dette har Ford løst veldig bra gjennom en såkalt «revo-knockle», en modifisert hub ytterst ved hjulet i chassiset foran, som er med på å begrense riving i rattet når kreftene får fritt utløp. Nå er det Honda som må bevise at de er minst like gode.

Kjente detaljer

Innvendig er det lett å se at det er snakk om en Type R. Bøttesetene er på plass, med sidestøtte i massevis – både for rumpe, lår og rygg. Sømmene i setene er i rødt, som det skal være på en Type R, og logoen er plassert ut på de selvskrevne stedene. Bilen er utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse, og tallene er også fremhevet i rødt.

Selv om Honda er i gang med å lage en 8-trinns girkasse med dobbeltkløtsj, så sier de hvitkledde ingeniørene i Honda at denne ikke er tenkt inn i Civic R. Det blir med andre ord manuell kasse, og kun det.

I 2015 skal Honda lansere sitt nye råskinn, Civic Type R. DinSide Motor har allerede kjørt den.
GROMBIL: Honda Civic Type R kommer i 2015. Foto: HONDA

Se flere bilder av Civic Type R:


Bred og lav

Utvendig vil du enkelt kjenne igjen en Civic Type R. Den har fått en karakteristisk bredding i form av et plastsett som uthever skjermene og skjørtekanten langs kanalene. Bak sitter det en langt fra usynlig spoiler, men den er ikke større enn at den er kledelig. På prototypen ser det ut til at den er justerbar, men på produksjonsmodellen blir den fast. På hver side i fangeren bak sitter det doble rør på begge sider. Det er viktig å få puste, selv for en bil.

Bilen triller på fire 19-tommers hjul med dekk i dimensjonen 245/30 ZR19, som sitter på 19 x 8,5 toms felger. Disse er store nok til å gi rom for store, ventilerte skiver og grovkalibrede kalipere fra Brembo.

Sterkere enn følelsen

Vis mer


Testbilen vi har kjørt er begrenset til 280 hestekrefter, men det duger veldig fint. Tidligere Civic Type R har hatt turtallsvillige maskiner, med rødmerket et godt stykke over 8.000 omdreininger. Det i seg selv er med på å gi en slik bil lyden den fortjener.

Her savner vi litt av det gamle lydbildet som åpnet seg ved rundt 5.500 omdreininger og formelig fikk bilen til å skrike at den var illsint.

I den nye er alt mye mer finslepent, og dermed også litt mindre vilt. Det er bare følelsen, selvfølgelig, for i praksis er det dette som er dyret - den sinteste Civic noensinne.

Ytterligere potensiale

2015-modellen er foreløpig begrenset til 7.000 omdreininger, men jeg er ikke sikker på at det vil ende der på produksjonsmodellen. Hondas målsetning er å gjøre bilen god nok til å håndtere over 300 hestekrefter, noe jeg er overbevist om at de klarer.

Vel ute på banen er det derimot ikke noe mangel på krefter. I akselerasjonen går det på slippgrensen, så det er tydelig at chassis og motorstyrke må forenes ytterligere dersom bilen skal få enda 30-40 hestekrefter. I motsetning til på tidligere Civic Type R, så har du her en veldig flat dreiemomentkurve, så det kicket man tidligere fikk midtveis på turtallsregisteret er nå borte - på godt og vondt. Derimot drar det jevnt veldig bra hele veien, og helt til vi bikker 200 km/t drar det godt.

Men så skjer det noe.

Toshihiko Nonaka Foto: Honda Vis mer


Motor og bil dabber av, og det er slutt på kreftene. Nåla vil ikke lenger enn til 207 km/t. Jeg titter bort på sidemannen, Toshihiko Nonaka. Han er ansvarlig for den strategiske utviklingen av bilen, og er blant de som er mest interessert i hva vi journalister har å si om bilen.

Han trekker frem smilet, og forteller at begge de to prototypene er sperret på denne hastigheten. Ikke for at journalistene ikke skal få rast fra seg, men fordi de har drevet langtesting av bilene på ovalbanen. Da kan testsjåførene legge jernet i bånn, og nærmest legge seg og sove. Jeg forstår hva han mener, der vi henger nær sagt henger oppe i veggen av den ene svingen.

Klampen i bånn

Det ser nemlig heftig ut etter langstrekka, når svingen kommer rasende imot. Erfaringen forteller likevel at det bare er å holde gasspedalen inne. Velg riktig høyde i ovalen etter farten du har i inngangen, og du kan slippe rattet uten problemer.

På denne måten for testingeniørene kjørt bilene mil etter mil etter mil, uten særlige anstrengelser.

Veldig god start

Nå har vi testet prototypen. I 2015 tar vi med oss Civic Type R på Nürburgring. Vi lover! Vis mer


Konklusjonen er at kommende Honda Civic Type R ser lovende ut. Foreløpig har vi bare fått kjøre en uferdig bil, men den gjør jobben til fulle - selv om det fortsatt er et par år til den skal være på markedet.

Når vi vet at Honda ønsker å strekke strikken enda lenger må det sies å være en veldig lovende start.