Volkswagen satser på strøm, men de er ikke først i løypa Foto: Volkswagen
Volkswagen satser på strøm, men de er ikke først i løypa Foto: VolkswagenVis mer

Slik blir Golf som elbil

Volkswagen avslører flere detaljer om den kommende el-versjonen av Golf, blue-e-motion.

Elbilene er på vei inn på markedet, men det virkelig store rushet vil vi neppe se før om litt. De neste 3-4 årene vil det skje mye hos de fleste produsenter. Og for norske bilkjøpere er det interessant å merke seg at Norges mest solgte bil kommer som elbil i 2014.

Det er Volkswagen selv som annonserer at bilen skal være på plass på markedet da. Det er ennå en stund til, og Golf blue-e-motion blir ikke blant de første mer ”normale” elbilene. Det skipet har allerede seilt, med biler som Mitsuibshi i-MiEV og Nissan Leaf.

Vi testet og utropte nylig Nissan Leaf til den beste normale elbilen på markedet.

Neste generasjon

Men selv om det gjenstår en del tid til denne bilen er klar, er Volkswagen ganske raus med detaljene. Bilen på bildene er en prototype som sier en hel del om hvordan den kommende bilen blir. I og med at den først er ventet i 2014, vil den nok imidlertid være basert på neste generasjon Golf.

115 hester

Motoren i prototypen yter maksimalt 115 hestekrefter og 270 newtonmeter. Det holder til å klare den klassiske 0-100-sprinten på 11,8 sekunder. Det er omtrent det samme som en Golf med 1,6-liters dieselmotor i dag. Toppfarten er angitt til 135 kilometer i timen.

Foto: Volkswagen
Volkswagen satser på strøm, men de er ikke først i løypa Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen



Rekkevidden utvides

Ytelsene vil riktignok være noe avhengige av kjøreprogrammet du velger. Tre modi er tilgjengelig, med ulike forhold mellom ytelser og strømsparing. Volkswagen sier at dagens prototype er god for en rekkevidde på om lag 150 kilometer, naturligvis avhengig av omstendighetene. Dette er omtrent hva standarden ligger på i dag. Men samtidig er man nøye med å påpeke at produksjonsbilen vil få en lengre rekkevidde ettersom teknologien utvikler seg i tiden frem mot lanseringen. Hvor lang den da blir, er det ingen som vet.

Batterier

Batteripakken i dagens prototype har en kapasitet på 26,5 kWh og veier 315 kilo. Pakken ligger plassert under bagasjeromsgulvet, noe som gjør at lastevolumet begrenses til 275 liter, mot 350 til vanlig. Den ekstra vekten fra batteriene gjør at bilen i følge Volkswagen veier drøyt 200 kilo mer enn en vanlig Bluemotion TDI DSG, totalt litt over 1,5 tonn.

Bilen lades via en stikkontakt plassert under Volkswagen-logoen i grillen på bilen. Hvor lang tid ladingen tar, står det ikke noe om, men vi antar at man må over på spesielle hurtigladestasjoner for at det skal gå fortere enn den vanlige ”over natten-ladingen”.