<B>SNAKKER SAMMEN:</B> Det utvikles stadig nye støtte- og hjelpesystemer for fremtidens biler. Her illustrerer for eksempel Toyota hvordan bilene vil kunne kommunisere med hverandre. Foto: TOYOTA
SNAKKER SAMMEN: Det utvikles stadig nye støtte- og hjelpesystemer for fremtidens biler. Her illustrerer for eksempel Toyota hvordan bilene vil kunne kommunisere med hverandre. Foto: TOYOTAVis mer

Slik blir fremtidens bil

Glem den flyvende bilen. Fremtidens bil forurenser lite, beskytter og kommuniserer.

Godt voksne motorjournalister kan huske hvordan vi i barndommen ble forespeilet en fremtid med flyvende biler rundt år 2000. Da kom alle til å fyke rundt i futuristiske bylandskap med tusen-etasjes høyhus formet som sylteagurker, over og under hverandre, i alle retninger.

Kanskje kom til og med disse byene til å befinne seg under gigantiske, gjennomsiktige klokker fylt med oksygen på en annen planet. Langdistanseflyginger ville selvsagt foregå hypersonisk. Trodde vi.

Slik gikk det som kjent ikke.

Tre hovedpunkter

FREMTIDSVISJON: Slik ble den fjerne fremtiden (år 2000) fremstilt tidlig på 1900-tallet - her blir folk fraktet omkring i flyvende drosjer. Vis mer


Mye tyder på at vi står overfor mer radikale endringer i den kommende perioden enn den vi har gjennomlevd, ikke minst fordi vi allerede er inne i en periode med akselererende teknologisk utvikling. Vi har spurt en del ledende aktører i bransjen hva de mener om bilen i framtiden, og hvordan de ser for seg at bilkjøringen blir om ti og 25 år.

Noen av hovedpunktene som skiller seg ut er de følgende:

* Bilen vil bli enda mer kommuniserende
* Bilen vil forurense stadig mindre, ikke bare i bruk, men også under produksjon og ved destruering
* Bilen vil bli bedre beskyttet – førerassistansesystemene utvikles videre og vi ender opp med biler som så å si kan kjøre av seg selv.

En drøm?

DRØMMEBILEN? En hjelpsom maskin, slik er tankegangen bak konseptbilen Ford Evos (vist allerede i 2011), som er kontinuerlig tilkoblet nettskyen, kan parkere seg selv og lade batteriene uten at du behøver å gjøre noe... Foto: Knut Moberg Vis mer


Sett deg inn i bilen, trykk på en knapp og den kjører deg dit du skal. I mellomtiden kan du sjekke eposten mens du drikker kaffe, surfer på nettet via bilens trådløsnett, eller slapper av med et spill. Du kan også gå inn på jobbnettet og forberede arbeidsdagen – bilens systemer har vært tilkoblet over natten og har oppdatert planleggeren og kalenderen.

Du kommer fram til jobben, kan gå rett inn inngangsdøra mens bilen parkerer seg sjøl i parkeringsnivået under kontorbygget. Der lader den batteriene induktivt mens du jobber, slik den gjorde i garasjen din over natta. For bilen går naturligvis på strøm. Overskuddselektrisitet går tilbake til strømnettet, og brukes til andre strømkrevende funksjoner i kontorbygget på samme måte som hjemme, når det er der bilen står.

Ja, dette er en drøm, men er alt dette bare futuristisk tankespinn? Nei, ikke bare. Alt i drømmen er basert på teknologier som er under utvikling hos bilprodusentene og andre teknologiselskaper.

Sommeren 2011 overvar vi for eksempel presentasjonen av konseptbilen Ford Evos. Foruten typisk konsept-design inneholdt den allerede noe av teknologien vi drømte om over. Om bilen skrev vi blant annet "den har evnen til kontinuerlig å kommunisere med nettskyen - som lagrer all relevant informasjon om brukeren og omgivelsene - arbeidsplaner, sosial omgangskrets, været, trafikken, reiseruter, førerens sinns- og helsetilstand og så videre.

Elmotoren kan dessuten lades over natten på en induksjonsplattform i garasjen, mens bilen kan motta informasjon om at frokostmøtet er utsatt og dermed programmere vekkerklokken til å ringe senere.

Videre vil den tilpasse bilens temperatur automatisk etter værforhold og programmere mest effektiv - eller, hvis føreren foretrekker det mest underholdende, reiserute til arbeidssted eller annet reisemål.

Selvkjørende biler fra 2020

BARE FRAKTER DEG: Den sveitsiske visjonæren Rinderknecht (Rinspeed) ser for seg denne typen individuell samferdsel i overskuelig fremtid. Som på business-klasse ombord i et fly. Foto: RINSPEED Vis mer


Så hva med den selvkjørende bilen? De fleste bilmerker har mål om å utvikle biler som i stadig større grad vil overstyre føreren. Hos Nissan forteller for eksempel administrerende direktør Pål Simonsen:

- Det vil komme mer autonome funksjoner, dette i varierende grad helt opp til komplett selvkjørende biler på utvalgte strekninger. I august i år lanserte Nissan våre planer for å fase inn autonome biler i markedet og målet er å ha dette på plass innen 2020.

Sjåfør trengs

Mercedes-Benz-sjef Johnny Danielsen er imidlertid litt mer forsiktig.

- Bilene beveger seg mot det autonome, men sjåføren blir nok ikke borte - ikke minst av juridiske grunner. S-Klasse er der allerede nå, en bil som delvis kjører selv, og vi tror delautonome biler blir normen om ti år. Helt autonome biler kan bli aktuelt, men da trolig heller i et 25-års perspektiv, avslutter Danielsen.

TOYOTA-SJEF: Lars-Erik Årøy har delt en mengde synspunkter på fremtidens utvikling av bilindustrien med oss. Foto: Knut Moberg Vis mer


Også den japanske giganten Toyota arbeider med biler som kjører selv. Den norske Toyota-sjefen, Lars-Erik Årøy, sier følgende til DinSide.no:

- Bilene vil få stadig flere autonome funksjoner. Toyota tester allerede delvis selvkjørende biler i virkelig trafikk i Japan, men samtidig vil en nok se at de aller fleste foretrekker å ha kontrollen selv. Systemene vil imidlertid gjøre det enklere og sikrere å kjøre i fremtiden.

Beskyttende

Sikkerhetsaspektet ved utviklingen er vesentlig, også for Toyota.

- Vi tror at systemer som forhindrer kollisjoner med biler og myke trafikanter vil bli mye mer utbredt, såkalte «pre-collision»-systemer. De kommende systemene blir stadig mer avanserte, og er allerede i utprøving. Dersom elektronikken oppdager at en ulykke ikke kan unngås av bremsing alene og det er plass til å unngå et sammenstøt, vil bilen automatisk styre unna fotgjengeren, forteller Lars-Erik Årøy.

PÅ VEI NÅ: Fremtiden har startet. Systemer som gjør at bilen hjelper oss til å spare drivstoff, unngå ulykker, parkere lettere - alt dette finnes alt i dag. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Biler som kommuniserer

Opel-sjef Bernt G. Jessen Foto: PER ERVLAND Vis mer


Administrerende direktør hos Opel, Bernt G. Jessen, er også noe mer moderat enn Nissan.

- Førerstøttesystemene vil bli stadig bedre, bedre elektronikk og mer avansert programvare vil sørge for å fortsette å redusere antallet ulykker, mener han.

- Fortsatt må vi nok kjøre bilene selv, men hjelpen vi får blir stadig bedre. Bil-til-bil-kommunikasjon vil være en sentral del av denne sikkerhetsforbedringen, bilene vil også bli i stand til å kommunisere med andre enheter i trafikksystemene, som lyskryss, mener Jessen.

Bil og klima

Hva så med bilen og miljøet? Det blir stadig mer tydelig at på lang sikt er det elektrifisering som er den prioriterte løsningen, en kategori som omfatter rent batteridrevne biler, elbiler med hydrogenbasert brenselcelleteknologi og hybrider.

FREMTIDSRETTET: Mercedes-Benz-sjef i Norge, Johnny Kristian Danielsen, ser for seg fremtidsutviklingen innen drivlinjer som en tre-trinns rakett. Foto: Mercedes-Benz Vis mer


Johnny Danielsen er toppsjef for den norske Mercedes-importøren. Han ser for seg fremtiden i et miljøperspektiv som en tre-trinnsrakett:

1. Fortsatt effektivisering av bensin og diesel noen år til (2-5 år)
2. Hybridisering (de to ovennevnte i kombinasjon med elmotor) (5-8 år)
3. Ren elbil og hydrogen (10+ år)

Opels Bernt Jessen tror også på elbilen.

- Elbilene har helt sikkert kommet for å bli, hevder han, og fortsetter:

- Trolig vil det bli en blanding av elbiler som utnytter mer effektive batterier og elbiler utstyrt med brenselceller. Infrastruktur blir krevende, men trolig vil smartere løsninger knyttet til lading og fylling komme i takt med veksten i antall biler.

Fossilt fortsatt lenge

At Nissan tror på elbilen er ingen overraskelse - Leaf har hatt en suksess i Norge som ingen trodde var mulig for bare få år siden. Men Pål Simonsen tror ikke den fossildrevne bilen er død.

På spørsmålet om hva de to viktigste drivstoffene framover vil være, svarer han klart og tydelig: - Fossilt og elektrisk.

- Elektrisk vil komme også drevet av økonomiske faktorer der landenes handelsbalanser og oljeavhengighet er sterke drivere. Dette er også meget positivt for miljøet, fortsetter Simonsen.

Toyota for sin del mener at det er rom for alle de alternative drivstoffene og drivlinjene.

- Vi forsker mye på neste generasjon batteriteknologi som er vesentlig bedre enn dagens litium-batterier. Rene elbiler vil være mest aktuelt til kortere distanser på grunn av rekkeviddebegrensninger før bedre batterier ser dagens lys, sier Lars-Erik Årøy hos Toyota Norge.

Hybrid fremtid

Årøy slår naturlig nok et slag for hybridene, som Toyota er verdensledende på. Skal han derimot se enda lenger inn i framtida, sier han at han langt fra er enig med Tesla-sjefen Elon Musk i at brenselceller "er noe tull".

- I Toyota tror vi at biler drevet av hydrogen og brenselceller vil bli den optimale nullutslippsbil. Den vil få en rekkevidde på over 50 mil og kan fylles på rundt tre minutter, tilsvarende konvensjonelle biler.

Men Årøy ser på den annen side utfordringen med å få bygget nok fyllestasjoner.

- I Norge har vi i dag fem stasjoner, men etter hvert som bilene kommer fra 2015 og utover må dette utvides i takt med etterspørselen, og helst ligge i forkant av utviklingen.

Hva med den flyvende bilen?

IKKE SÅ NYTT: Den flyvende bilen er en visjon nesten like gammel som bilismen. Her, en Taylor flybil som ble presentert første gang for over 60 år siden. Vis mer


Visjonen om flybilen er både nær og samtidig like fjern. Mange har nok sett Mollers forsøk, som de fortsatt presenteres på Arngrens "legendariske" websider.

Mer nylig og mer realistisk har både Terrafugia i USA og det tsjekkiske firmaet aeromobil drevet forsøk med det som kan ses på enten som en bil som kan fly, eller et fly som kan kjøres på vei.

Stort nærmere noen utbredelse av flybilen er vi imidlertid ikke kommet siden Taylor presenterte sin Aerocar (bildet) i 1949!